جوانانزن خانوادهمطالب جدید

دانستنی های ازدواج، موانع ازدواج

دانستنی های ازدواج، موانع ازدواج

تدوین: فریدون نازاری

موانع ازدواج:

۱) موانع اقتصادی و تنگدستی:

اگر فردی واقعا فقیر است و نمیتواند نفقه را تامین کند پس لازم است صبر کند( کسانی که وسیله نکاح را نمیابند باید عفت ورزند تا خدا آنان را از فضل خویش بی نیاز کند نور۳۳)

اما در اکثر مواقع ما دچار ترس از فقر و تنگدستی هستیم تا اینکه واقعا فقیر باشیم. گاهی ما انتظاراتی که داریم در همان ابتدای زندگی وسایلی را میخواهیم که اولا واقعا زیاد کاربردی ندارند و دوما پدر ومادر ما هم آن را بعد از چندین سال به دست آوردند.(ضرب المثل کردی میگه نۆ مالو نۆ ساڵ نە اینکه نۆ ماڵ و یک روژ یعنی تکمیل خانه و وسایل  طول می کشد)

 یکی از راه های افزایش روزی ازدواج است و خداوند خودش وعده داده است که از فضل خود غنی شان میکند(نور۳۳).

نکته ای که بسیار حائظ اهمیت است اینکه فرد وقتی که مسئولیت ازدواج را قبول میکند کمتر پول خود را هدر میدهد و پول را بجای خرجهای الکی  به اولویتهای زندگی اختصاص میدهد و اینکه در اوقات فراغت بجای ضایع کردن عمر سعی در کسب روزی میکند که این هم باعث میشود فرد قدر وقتش را بداند و این تلاش در کسب روزی حلال خود دارای اجر است ان شاءالله.

در این مورد بخوانید: ۲۶ سؤال مهم برای کسانی که می خواهند ازدواج کنند

 

۲)مهریه های سنگین :

پرداخت مهریه بعنوان اکرام زن بسیار تاکید شده است. اما گاهی در همین مهریه افراط وتفریطهای بیش از حدی میشود. برخی خانواده ها به دلیل توهمات بی اساسی که دارند فکر میکنند مهریه سنگین سبب ارزشمندی زن و مهار شوهر می شود.

 این در حالی است که گاهی همین مهریه سنگین سبب کینه توزی شوهر میشود واحساس میکند بجای اهرم محبت اهرم مهریه دارد به او فشار وارد میکند.

چیزی که جای تعجب دارد در این خانواده ها این است که چون اطمینان ندارند به فرد مهریه سنگین میگذارند، ولی نمیدانند که این کار بسیار اشتباهی است که دختر خود را در اختیار کسی میگذارند که هنوز به او اطمینان ندارند و بقیه مراحل ازدواج را طی میکنند.

نکته بسیار حائظ اهمیت این است که تنها راه مهار شوهر همان تقوای اوست چنانچه از سلف صالح نقل شده دخترانتان را در نکاح  فردی که تقوا دارد قرار دهید که اگر او را دوست نداشت به او ظلم نکند.

و توصیه ای که برای پسران میشود این است اگر فهمیدید که مادیات و مهریه برای خانواده طرف مقابل  بسیار مهم است و طلب مهریه سنگین میکنند خیلی قاطعانه نه بگویید چون قطعا خانواده ها و دخترانی دیگر وجود دارد که به اصول پایبندند و برای شما متناسب ترند و یقینا تنها یک دختر در جهان وجود ندارد که شما را خوشبخت میکند بلکه دخترانی زیاد هستند که مثل شما فکر میکنند و میتوانند شما را خوشبخت کنند، که البته لازمه این عدم پذیرش عدم وارد شدن به روابط عاطفی قبل ازدواج است چون این روبط عاطفی سبب کور شدن فرد و توجیه نقص ومشکلات طرف مقابل میشود.

۳)تشریفات زیاد:

گاهی هزینه ی برخی نامزدیها و عروسیها به قدری زیاد است که این هزینه از هزینه ی چندین سال زندگی زناشویی بیشتر است. درحالیکه میتوان از این هزینه ها صرف نظر کرد و آن را بعنوان کمک هزینه ای به زوجین داد.

اغلب افراد جامعه قبول دارن که این هزینه ها اشتباه است اما گویا همه منتظرند دیگران شروع کنند این درحالی است که اصلاح وتغییرات را باید از خودمان شروع کنیم.

راهکارهایی برای دور زدن این مسئله وجود دارد که مثلا گاهی زوجین زندگی مشترک را با یک سفر آغاز میکنند که خود به خود مراسم عروسی لغو میشود یا در حد اقوام خیلی نزدیک برگزار میشود.

 

۴)تجمل گرایی در جهیزیه:

زندگی مشترک را میتوان بدون بعضی از وسایل که واقعا لازم هم نیستند شروع کرد و لزوما جهیزیه و وسایل خوشبختی نمی آورند. در این شرایط اقتصادی تنها میتوان به وسایل واقعا ضروری اکتفا کرد و بقیه وسایل به مرور زمان تکمیل میشوند. نمونه این جهیزیه ساده را میتوان در شروع زندگی حضرت فاطمه و امام علی مشاهده کرد اگر واقعا این بزرگواران الگو واسوه ما هستند نه افراد مادی گرا وتجمل گرای امروزی.

چیزی که بسیار مایه ی تعجب است این است که برخی خانواده ها حاضرند دخترشان در دورترین مناطق ایران در یک ۱۵ متری با ۳تا۴ نفر دیگر با یخچال و وسایل دیگر که واقعا اکثرا کهنه وفرسوده هستند زندگی کند اما راضی نیستند دخترشان در کنار همسر خود در خانه ۴۰تا۵۰ متری وشایدم بیشتر با وسایلی که هر چند کم باشد ولی به نسبت خوابگاه واقعا قصر محسوب میشود بدون اینکه دچار مسائل بی اخلاقی و خارج از عرف دین و فرهنگ ما بشود زندگی کند.

 

۵)ادامه تحصیل:

برخی از دختران و پسران تحصیل را بهانه ای برای عدم ازدواج میدانند و احساس میکنند ازدواج مانع تحصیل و باعث بهم زدن تمرکز میشود این درحالیست که یکی از مهمترین دلایل افت تحصیل و عدم تمرکز در دوران دانشجویی وارد شدن به روابط عاطفی خارج از عرف و پنهانی(به دلیل عدم اجازه خانواده برای ازدواج در طول تحصیل) و مسائل و افکار مربوط به غرائض جنسی است و گاها فرد چندین ساعت در فضای مجازی وقت هدر میدهد صرفا برای اینکه مقداری از این غریضه را ارضا کند وگاهی به دلیل همین روابط پنهانی و انحرافات اخلاقی فرد دیگر دوست ندارد که تن به ازدواج دهد چون یکی از دلایل عدم وارد شدن به روابط دائم و ازدواج درگیری فرد در روابط موقت است.

در این جاست که کمک والدین بسیار پررنگ میشود چون از قدیم الایم هم فرد تا زمانی که زندگی مستقلی برای خود فراهم میکرد در اتاقی از خانه ی پدری زندگی میکرد. در این شرایط دانشجویی افراد میتوانند با تحصیل در کارهای پاره وقت قسمتی از هزینه ها را تامین کنند.

البته گاهی خانواده ی دختر خودشان هزینه تحصیل دختر خود را تا زمان فارغ التحصیلی تامین میکنند و دلیل آنها هم این است که اگر دخترشان هم ازدواج نمیکرد اونها باز هم لازم بود که هزینه ی او را بپردازند.

در دانشگاه هم تمهیداتی برای متاهل ها از جمله خوابگاه متاهلی که تا چند سال میتوانند در آن رایگان زندگی کنند و وام های دانشجویی فراهم شده است.

البته بهتر است زمان عروسی نزدیک به امتحانات مهم نباشد تا مشکلاتی را برای هر دو طرف ایجا نکند.

 

۶) کسب مدارک بالاتر:

این امر جهت افزایش شانس ازدواج بهتر، است و به همین دلیل گاهی فرصتهای نسبتا مناسب را رد میکنند اما این امر بخصوص برای دختران گاهی نتیجه عکس دارد چون افزایش سن سبب کاهش طراوت و زیبایی آنها میشود و قدرت باروری آنها با افزایش سن کاهش میابد چون بهترین سن برای فرزندآوری ۲۰ تا ۳۰ سالگی است.

 

۷) خدمت سربازی:

اگر فرد ای احساس را دارد که توانایی کنترل و مدیریت خود را دارد بهتر است ازدواج را به بعد از سربازی موکول کند.

در غیر اینصورت میتواند شرایط خود را برای طرف مقابل و خانواده ی او توضیح دهد. فرد میتواند در دوران سربازی عقد را انجام داده و عروسی را به بعد از سربازی موکول کند.البته تخفیفهای مناسبی برای متاهلین از جمله کاهش مدت سربازی و سربازی در منطقه خود وجود دارد.

 

۸) مسکن:

فرد میتواند همراه با خانواده ی خود زندگی مشترک را شروع کند. البته این امر بسیار میتواند مشکل ساز باشد بخصوص اگر خانواده فرد پر جمعیت یا خانواده ناسازگار داشته باشد. بهتر است زوجین به خانه ای کوچکتر ولی مستقل در مناطق ارزان قیمت شهر اکتفا کنند تا زمانی که اوضاعشان بهتر میشود و توانایی تغییر منزل دارند

 

۹) موانع عاطفی:

این موانع بیشتر برای دختران وجود دارد مثلا فرد نمیتواند زیاد از خانواده ی خود جدا شود. اگر این شرایط واقا برای فرد مهم است لازم است که با طرف مقابل در میان بگذارید و یا حتی میتوانید آن را در شروط ضمن عقد ثبت کنید. البته لازم است هر انسانی از این وابستگیها کم کم خارج شود و بداند خداوند هر انسانی را مستقل آفریده است و هرکس مسئول کارهای خودش است و لازم است بداند که خواه نا خواه روزی باید با افرادی که به آنها وابسته است باید روزی جدا شود.

 

۱۰) موانع شناختی:

گاهی برخی ترسهای نابجا باعث دلسردی دختر و پسر نسبت به ازدواج میشود. مثلا فردی شکست خورده با تعمیم مشکلات همسر خود به تمام افرا  جنس مخالف،افکار بدبینانه ای را در بین جوانات نسبت به ازدواج پخش میکند. اما کافی است به دور و بر نگاه کنیم آیا تمام ازدواجها و خانواده ها شکست خورده اند. ترسهای دیگری از جمله اینکه فرد میترسد برنامه هایش بهم بریزد ویا آزادی های دوران مجردی اش محدود میشود. البته فرد اگر چنین عقایدی دارد باید سعی کند آنها را تعدیل کند چون اگر با همین عقاید پیش برود تا آخر عمر ازدواج نخواهد کرد. البته زوجهایی هم هستند که بعد از ازدواج پیشرفت کرده اند و زوجین با حفظ مسئولیتهایشان آزادیهای دوران مجردیشان را ادامه داده اند البته خوب با کمی محدودیت بیشتر.

—————————

خلاصه برداری از کتاب:

منبع: دانستنی های ازدواج سالم / تالیف: رامین تبرایی، احمد مبلغی، فاضل حسامی / ناشر پارسای سلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا