خبر های جدید

بیانیه‌ی جماعت دعوت و اصلاح ایران به مناسبت پیروزی انقلاب مصر

بیانیه‌ی جماعت دعوت و اصلاح ایران به مناسبت پیروزی انقلاب مصر
بِنَصْرِ اللَّهِ یَنْصُرُ مَنْ یَشاءُ وَ هُوَ الْعَزِیزُ الرَّحِیمُ * وَعْدَ اللَّهِ لا یُخْلِفُ اللَّهُ وَعْدَهُ وَ لکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لا یَعْلَمُونَ(روم/۵ و ۶)
 به فاصله‌ی کمتر از یک ماه از سقوط دیکتاتور تونس، جنبش آزادی خواه ملت مصر هم پس از ۱۸ روز مقاومت دلیرانه و خستگی‌ناپذیر و تقدیم صدها شهید سرفراز، به بار نشست و اصلی‌ترین خواسته‌ی معترضان-که همانا سقوط رژیم سی‌ساله‌ی دیکتاتوری بود- محقق شد.
جماعت دعوت و اصلاح ایران، ضمن ادای احترام به روان همه‌ی شهیدان راه آزادی و عدالت و عرض تبریک به پیشگاه همه‌ی آزادی‌خواهان جهان، مردم قهرمان مصر، احزاب و جریانات فکری و سیاسی این کشور و به‌ویژه جنبش اخوان المسلمین، لازم می‌داند موارد زیر را خاطر نشان نماید:
 
۱-      اگرچه سقوط دیکتاتورها در هر نقطه از جهان، شادی‌آفرین و دستاوردی برای بشریت است، اما موقعیت ویژه‌ی فرهنگی و سیاسی و جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی مصر، اهمیت ویژه‌ای به این تغییر می‌بخشد. مرز مشترک با غزه و فلسطین اشغالی، آبراه استراتژیک کانال سوئز، عمق فرهنگی، دینی و تاریخی مصر و ثقل ویژه‌ی آن در جهان عرب و جهان اسلام و بالاخره نقش محوری مصر در فراز و فرود تحولات خاورمیانه چه در جنگ با رژیم غاصب اسرائیل و چه در روند سازش، جایگاه راهبردی این تغییر را برجسته‌تر می‌سازد. البته به همه‌ی اینها باید حضور فعال و پویای جریان بیداری اسلامی و به طور مشخص جنبش اخوان المسلمین را افزود که تأثیرگذاری آن در عرصه‌ی فرهنگ و سیاست غالب کشورهای اسلامی، غیرقابل انکار است.
 
۲-      هرگونه تغییر در سرنوشت ملت‌ها، مستلزم تلاش خودجوش و درو‌نزا در راستای اصلاح و تغییر است. "…إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ…"(رعد/۱۱) ملت‌ها باید توان خود را باور داشته باشند و همواره در تکاپوی رسیدن به وضعیت مطلوب‌تر و شرایط زیست متعالی‌تر باشند. دگرگونی اخیر در تونس و مصر، تفسیر مجسم این آیه‌ی شریفه در حیات سیاسی معاصر هستند. نشانه‌ها و زمینه‌هایی از تغییر در برخی کشورهای دیگر نیز به طور ملموس در حال بروز است و برخی رژیم‌ها، با پذیرش ضمنی بخشی از مطالبات مردم، در صدد فائق آمدن بر خواست تغییرات زیربنایی برآمده‌اند.
 
۳-      انقلاب مصر و پیش از آن تونس، دربردارنده‌ی اندرز بیم‌دهنده‌ای برای همه‌ی زمامداران است. پیام روشن هر دو این است که توان دولت‌ها در سرکوب ملت‌ها محدود و در برابر طوفان اراده‌ی جمعی انسان‌ها به شدت ناکارآمد و غیر قابل اتکاست. از دیگرسو اساساً سنت الهی بر چرخش قدرت بین مردمان تعلق دارد "…وَ تِلْکَ الْأَیَّامُ نُداوِلُها بَیْنَ النَّاسِ…"(آل‌عمران/۱۴۰) .
 
اصولاً در دست داشتن قدرت، به مثابه‌ی فرصتی گذرا برای خدمتگزاری به شهروندان است تا در پرتو ارتقای آگاهی‌های عمومی، تقویت جامعه‌ی مدنی، اهتمام متوازن به نیازهای متعدد و متکثر بشر و در یک کلام آنچه امروز «حکمرانی خوب» نامیده می‌شود، میانگین سطح زندگی شهروندان از زوایای مختلف ارتقا یابد. زمامدارن همواره باید به یاد داشته باشند که این ملت‌ها هستند که می‌مانند و" خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد!"
 
۴-      آنچه در مصر تا به این لحظه محقق شده است، در عین اهمیت و ارزشمندی، تنها گام اول تغییر است. پی‌ریزی نظام جایگزین، به‌گونه‌ای که تحقق اراده‌ی ملت را تضمین نماید، مهم‌تر و بلکه دشوارتر از پیروزی بر رژیم دیکتاتور است. پاسداشت ارزش‌های والای انسانی از قبیل آزادی، عدالت، کرامت انسانی و حقوق شهروندی مستلزم عبور از شور انقلابی و اتکا به عنصر خِرد و اندیشه‌ و اجتناب از تکروی و اقدامات افراطی است که غالباً در بستر انقلاب‌ها، مجال بروز و ظهور می‌یابد و بعضاً جوهر حقیقی انقلاب را به مخاطره‌ی جدی می‌اندازد.
 
۵-      سخن پایانی متوجه جنبش اخوان المسلمین و عموم نیروها و جریاناتی است که حوزه‌ی معنویت و دین را برای تحقق اصلاحات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی انتخاب کرده‌اند و آرمان‌های اسلامی را سرلوحه‌ی برنامه‌های خود قرار داده‌اند.
تجربه ثابت کرده است، هرگونه اشتباه در شناخت و تحلیل وضعیت و تلاش برای تحمیل خواست خود بر اراده‌ی ملت‌ها، می‌تواند یک خطای راهبردی را رقم زند و جایگاه محوری اسلام را در حیات اجتماعی با چالش جدی مواجه سازد. مرحله‌ی کنونی فرصتی است گرانبها فراروی جنبش اخوان المسلمین ـ که بخشی اصیل از مبارزه‌ی تاریخی ملت مصر در راه بازپس‌گیری کرامت و حقوق شهروندی و جایگاه شایسته‌ی تمدنی است ـ تا ثابت کند که اصولاً حضور این جنبش نه تنها زمینه‌ساز حذف دیگران با هر عقیده و فکری نخواهد شد،‌ بلکه همواره حقوق و آزادی‌های اساسی همه‌ی شهروندان را پاس می‌دارد.
 انقلاب‌ها از ظرفیت تبدیل به ضد خود برخوردارند و اگر به‌ درستی مدیریت نشوند، می‌توانند ستم را در رنگ و ظاهری متفاوت نهادینه کنند. بی‌توجهی نسبت به ویژگی‌های هویتی شهروندان و فقدان دگرپذیری یکی از خطرناک‌ترین آفت‌های یک انقلاب است؛ که: "الملک یبقی مع الکفر و لایبقی مع الظلم".
جماعت دعوت و اصلاح ایران
۲۳/۱۱/۸۹

یک دیدگاه

  1. جشن تو لد حضرت محمد (ص) به رهبر جماعت دعوت و اصلاح ودست اندر کاران سایت اصلاح تبریک عرض می نمایم (از طرف جوانان روستای ساوان جدید شردشت)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا