احادیث و علوم الحدیثتربیت، اخلاق و تزکیهمطالب جدید

 سه ویژگی عمر با برکت

 سه ویژگی عمر با برکت

?تاملی کوتاه بر حدیث نبوی

✍️ محمد احمدیان، سقز

 

عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أَبِی بَکْرَهَ ، عَنْ أَبِیهِ أَنَّ رَجُلًا قَالَ : یَا رَسُولَ اللَّهِ، أَیُّ النَّاسِ خَیْرٌ ؟ قَالَ : ” مَنْ طَالَ عُمُرُهُ وَحَسُنَ عَمَلُهُ “. قَالَ : فَأَیُّ النَّاسِ شَرٌّ ؟ قَالَ : ” مَنْ طَالَ عُمُرُهُ وَسَاءَ عَمَلُهُ” ترمذی/۲۳۳۰

عبدالرحمان پسر ابی بکر؛ از پدرش (رض) روایت می کند: مردی از رسول خدا(ص) سوال کرد؛ بهترین مردم چه کسی است؟ پیامبر فرمود: بهترین مردم کسی است که عمرش دراز و عملش نیکو باشد.سوال کرد بدترین مردم چه کسی است؟ فرمود: کسی که عمرش دراز باشد؛ و عملش بد.

?نکات قابل تدبر در حدیث:

۱-عمر طولانی و دراز؛ در دست الهی است؛ خارج از اراده ی انسان می باشد؛ اما “عمل صالح” و نیکو؛ محصول عملکرد انسان است. همانگونه که شر و بدی نیز؛ نتیجه ی عمر آدمی می باشد.

۲- عمر انسان سرمایه ی فردی هر شخصی است؛ که خداوند بعد از خلق و آفرینش؛ آن را در اختیارش می نهد؛ آن وقت انسان آزاد بوده که از این اعتبار و سرمایه ی الهی؛ چگونه استفاده نماید؛ آن را تبدیل به محصول خوب کند؛ یا بد! و به جامعه عرضه نماید.

۳- گاهی عمری از نظر زمانی کوتاه است؛ اما در عالم واقع بسیار دراز و طولانی و پر برکت می باشد؛ چون آثار نیک آن سالهای متمادی مردم از آن بهره می جویند. گویند ” بوعلی سینا” دعایش این بوده است: پروردگارا عمری کوتاه ولی عریض به من عنایت کن.

۴-بعضی عمرها همانند یک خط باریک است؛ کسی قادر نیست روی آن گام بردارد؛ بلعکس بعضی از عمرها چنان وسیع است؛ که شاهراهی برای رهروان و سالکان بعد از خود ؛ترسیم می کند.

۵ – منظور حدیث نبوی؛ جنبه ی مفید بودن عمر است؛ نه صرفا درازی عمر؛ چون خارج از اراده انسان می باشد.حال عمر دراز نعمت است؛ اگر عمل صالح آن را پر نماید؛ چون آثار اعمال آن شخص؛ سالها مردم در سایه ی آن آسوده می گیرند؛ در مقابل عمل” شر وسوء” نسلها و چه بسا ملت ها را گرفتار خواهد نمود.

۶- درازی و کوتاهی عمر ما؛ برایمان محرز و مشخص نیست؛ اما آنچه که ما از عهده اش بر می آییم این است؛ با عمل صالح؛ وعلم مفید و آثار نیک؛ آن را طولانی کنیم.

۷- عمر با برکت دارای سه ویژگی است:

➖ویژگی اول: حامل ضرری وزیانی برای جامعه ی انسانی ؛ حیوانی و حتی محیط زیست نیست.

➖ویژگی دوم: در ابعاد مختلف عمرش ؛ در خدمت بشریت قرار می گیرد.
ویژگی سوم: اندوخته ای برای آخرت به همراه داشته؛ و آینده و رسالت خود را فراموش نمی کند.

?پروردگارا!
عمری با برکت به ما عنایت فرما ؛آمین؛ یا رب العالمین

جمعه/ ۳ بهمن /۹۹

? @eslahe

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا