تربیت فرزندانمطالب جدید

رفتار مستبدانه و استبداد در تربیت فرزندان

رفتار مستبدانه و استبداد در تربیت فرزندان
نویسنده: یاسر نسر /ترجمه: ایوب پوزش

استبداد

رفتار مستبدانه، مرا به یاد دانشجویی می اندازد که مشغول نوشتن رساله ی فوق لیسانسیا دکترا بود. استاد ناظر از دانشجو می خواهد که مطالب را بیشتر توضیح دهد و هنگامی که دانشجو مطلبی را زیاد باز می کند، استاد به جای توجه به مسائل مثبت فقط از او ایراد می گیرد. زندگی ما با فرزندانمان به این شیوه است و همه چیز را مردود می کنیم و از همه چیز اشکال می گیریم.

دلیل :

پدری که با فرزندانش مستبدانه رفتار می کند از آنان می خواهد هر چه می گوید، کلمه به کلمه اجرا کنند. مثل این که سناریویی به آنان داده و باید به آن پایبند باشند.

راه حل:

والدین باید فرزندانشان را آزاد بگذارند تا کارهایشان را آزادانه انجام دهند و بر خود تکیه نمایند. کودک باید تجربه کسب کند و مربی هم باید از دور مواظب او باشد، اگر احساس کرد کودک نیازمند کمک است، بهتر است بدون این که موجب ناراحتی کودک شود، دخالت نماید.

مادران باید به فرزندان خود بیاموزند که چگونه به تنهایی غذا بخورند، لباس بپوشند و به دستشویی بروند.

در این مورد بخوانید:تربیت بر اساس تسامح

داستان زندگی:

روزی مادری که آشنایی قبلی با ایشان داشتم، همراه فرزندش برای مشاوره پیش من آمد، چون کودک وارد شد به سوی من آمد و مرا در آغوش گرفت. مادرش گفت: آرام باش، دکتر را اذیت نکن، این، روش سلام کردن نیست.

بعد از مدتی، هنگام بازی با او، با صدای بلند خندید. مادرش به او گفت: آرام بخند هیچ کس این گونه نمی خندد.

به مادرش گفتم: او را آزاد بگذار تا هر کاری که دلش می خواهد انجام دهد؛ چون این رفتار درست نیست. مادرش گفت: نه دکتر، من همراه فرزندم آمده ام تا نظم و انضباط بیشتری از تو یاد بگیرم و بتوانم او را اصلاح کنم.

کودک دچار نوعی افسردگی شده بود و علاقه ای به حضور در جمع نداشت، همیشه خود را در خانه یا مدرسه پنهان می کرد. این کودک اغلب احساس ناامیدی و کمبود می کرد. در انجام هر کاری متردد و نگران بود؛ چون یاد نگرفته بود خودش تلاش کند.

یکی از نشانه های تسلط بیش از حد، این است که پسری۱۰ سال عمر دارد اما هنوز مادرش او را به حمام می برد. این روش درستی نیست.

مادری می گوید: فرزندم اعتماد به نفس ندارد و نگران است اجتماعی نیست، قدرت تصمیم گیری ندارد، پرخاشگر و مخرب است. به سرعت اعصبانی می شود. به این مادر می گویم: باید به خودت بیایی و رفتار خودترا بررسی کنی تا متوجه شوی چرا فرزندت این رفتارها را انجام می دهد.

————————————-

منبع: بیست و پنج روش نادرست در تربیت کودکانعلت و علاج آن / تألیف: یاسر نسر /ترجمه: ایوب پوزش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا