خبر های جدید

تصرف شهر مورد اختلاف ابیی توسط ارتش سودان

تصرف شهر مورد اختلاف ابیی توسط ارتش سودان

 

ارتش شمال سودان شهر مرزی مورد اختلاف با جنوب سودان را به تصرف درآورده است. تلویزیون دولتی سودان روز شنبه از تصرف شهر نفتی ابیی در منطقه مرزی شمال و جنوب سودان خبر داد. تصرف ابیی پس از سه روز زد و خورد نظامی رخ داد.

مالکیت این شهر از موارد اختلاف میان شمال و جنوب سودان است و تحلیلگران از راه افتادن جنگ داخلی در آستانه استقلال جنوب این کشور ابراز نگرانی کرده اند.

در پی برگزاری همه پرسی استقلال، جنوب سودان در ماه ژوئیه به طور رسمی اعلام استقلال خواهد کرد. سازمان ملل متحد و شبه نظامیان ارتش آزادیبخش خلق جنوب سودان نیز تصرف ابیی به وسیله ارتش شمال را تایید کرده اند.

فیلیپ آگوئر، سخنگوی شبه نظامیان گفت: "نیروهای مسلح سودان وارد ابیی شده اند…هنوز درگیری وجود دارد ولی آنها با تانک وارد شهر شده اند و تیراندازی می کنند."

هیاتی از شورای امنیت سازمان ملل متحد که در حال بازدید از سودان است، دوشنبه از ابیی دیدن می کند. درگیری در ابیی پس از آن رخ داد که ۲۲ نفر از نظامیان شمال سودان در کمین ارتش جنوب این کشور کشته شدند.

سازمان ملل گفته است که نیروهای حافظ صلح این سازمان، کشته شدگان را به خارج از ابیی هدایت می کردند که مورد حمله شبه نظامیان جنوب قرار گرفته اند.

این سازمان این حمله را حرکتی "مجرمانه" دانسته و آمریکا نیز خواهان پاسخگویی جدایی طلبان جنوب سودان شده است. آمریکا می گوید حمله روز پنجشنبه توافق صورت گرفته بین شمال و جنوب سودان برای خروج نیروهای نظامی از ابیی را نقض کرده است.

جنوب سودان دست داشتن در این حمله را رد کرده است. شمال سودان هشدار داده است که آماده تلافی کردن حملات جنوب با آتش باری سنگین است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا