خبر های جدید

دعوت فرماندهان اسلامی تاجیک به خدمت دولتی

دعوت فرماندهان اسلامی تاجیک به خدمت دولتی

 

 

منابع نزدیک به فرماندهان پیشین اسلامی تاجیکستان می گویند از میرزا خواجه احمد اف، یکی از این فرماندهان و تعدادی از جانب دارانش برای استخدام مجدد در پلیس تاجیکستان دوباره دعوت شده است.

 

عالم عادل اف، یکی از نزدیکان آقای احمد اف، روز پنج ‌شنبه‌۲۶ مه به بی بی سی گفت که اخیراً اعضای این گروه با پیشنهاد مقامات پلیس، اسناد ضروری برای کار در نهادهای انتظامی را به مقامات تحویل داده و از معاینه پزشکی نیز گذشته‌‌اند.

 

وی افزود که چنین پیشنهادی در دیدار جانب داران گروه میرزاخواجه احمد اف با برخی از مقامات پلیس تاجیکستان ارایه شده بود.

 

وی افزود: "حالا ما منتظریم که فرمان های انتصاب ما به صفوف پلیس صادر شود و ما آماده هستیم فعالیّت خود را آغاز کنیم. ولی بدون این امر نیز تقریباً همه ‌روزه با نهادهای انتظامی در ارتباط هستیم."

 

آقای عادل اف همچنین خبر داد که به جز از جانب‌داران گروه میرزاخواجه احمد اف، برخی از افراد دیگر از منطقه رشت نیز که در سال های جنگ داخلی در صفوف نیروهای مخالفان دولت تاجیکستان جنگیده‌اند، برای خدمت در پلیس دعوت شده‌ اند.

 

به گفته آقای عادل اف، بخش پلیس تاجیکستان در منطقه رشت که اواخر سال گذشته تأسیس شده بود، به کادرهای حرفه ‌ای نیاز دارد و به این دلیل، نفراتی که در گذشته تجربه خدمت در نهادهای انتظامی و امنیتی را دارند، از صلاحیت کار در این نهاد برخوردارند.

 

در همین حال، یک منبع از وزارت امور داخله تاجیکستان گفت که حالا مدارک جانب داران میرزاخواجه احمد اف برای استخدام در صفوف پلیس در اختیار ریاست کادرهای این وزارتخانه قرار دارد.

 

وی افزود که نحوه استخدام در نهادهای انتظامی به این ترتیب است که مدارک داوطلبان برای کار در پلیس مورد تحقیق قرار می ‌گیرد و در صورت آشکار نشدن نواقصی، فرمان به کار آغاز کردن آنها صادر می ‌شود.

 

این تحول در حالی صورت گرفته است که عبدالرّحیم قهّاراف، وزیر امور داخله تاجیکستان، چندی پیش در یک نشست مطبوعاتی گفته بود که بازرسان دست داشتن میرزاخواجه احمد اف و جانب دارانش در حوادث پاییز سال گذشته در منطقه رشت را بررسی خواهند کرد و "اگر او گناه کار باشد، حتماً مجازات خواهد شد."

 

در تیره‌ ماه سال گذشته دولت تاجیکستان میرزاخواجه احمد اف را به دست داشتن در حمله پیکارجویان به کامیون های وزارت دفاع در دره کمراب، که دستکم ۲۶ نفر کُشته بر جای گذاشت، متّهم کرده بود.

 

آن زمان برای بازداشت آقای احمد اف اقدامی نیز صورت گرفت که در پی آن منزل مسکونی وی در مرکز ناحیه رشت خراب شد. ولی میرزاخواجه احمد اف و جانبدارانش به مناطق کوهستانی فرار کردند.

 

امّا بعد از یک ماه درگیری ها در وادی رشت، مقامات انتظامی، نظامی و امنیتی تاجیکستان با میرزا خواجه احمد اف ملاقات انجام دادند که در نتیجه آن، آقای احمد اف و جانب دارانش تصمیم گرفتند به عملیات نهادهای دولتی علیه گروه "ملا عبدالله‌" کمک کنند.

عالم عادل اف می گوید که اعضای گروه میرزاخوجه احمداف برای انجام خدمت در وزارت کشور آماده می‌شوند

آن زمان سر و صدا هایی پهن شده بود که ملاقات آقای احمد اف با مقامات تاجیک با میانجیگری شاه اسکندراف، از فرماندهان سرشناس نیروهای مخالف دولت در زمان جنگ داخلی، برگزار شده است.

 

ضمناً، آقای اسکندراف در اوایل سال جاری به سمت معاون رئیس بخش پلیس در منطقه رشت منصوب شد.

 

امّا، میرزا خواجه احمد اف که نیز در گذشته از فرماندهان نیروهای مخالف دولت بود، بعد از امضای سازش نامه صلح تاجیکان در سال ۱۹۹۷، مدّتی سمت رئیس بخش مبارزه با جرایم سازمان یافته پلیس در منطقه رشت را به عهده داشت.

 

در ماه فوریه سال ۲۰۰۸ در مرکز ناحیه رشت میان جانب داران آقای احمد اف و اویگ زاخارچینکو، فرمانده آمان یا نیروی ویژه پلیس تاجیکستان درگیری رخ داد که در آن آقای زاخارچینکو کشته شد.

 

برخی از مقامات وقت تاجیکستان آقای احمد اف را در این حادثه مقصر دانستند. ولی تیر‌ماه آن سال پرزیدنت رحمان ضمن دیدارش از ناحیه رشت با میرزا خواجه احمد اف ملاقات کرد و اعلام داشت که در صورت تسلیم سلاح های غیرقانونی آقای احمد اف و جانب دارانش عفو خواهند شد.

 

آن زمان بخش مبارزه با جرایم سازمان یافته پلیس تاجیکستان در منطقه رشت منسوخ شد و میرزا خواجه احمد اف و همراهانش، به گفته خود آنها، مدتی به کشاورزی مشغول بودند.

منبع: خبرگزاری ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا