خبر های جدید

خداحافظی ترکها با سیاست های آتاترک

خداحافظی ترکها با سیاست های آتاترک

یک روزنامه عرب زبان امروز در نگاهی تحلیلی نوشت: پیروزی قاطع حزب عدالت و توسعه در ترکیه به معنی خداحافظی با آتاتورک و تاکید ترکها بر هویت اصیل اسلامی خودشان است.

روزنامه الرای اردن امروز در مقاله ای با عنوان "ترکیه : خداحافظی با آتاتورک" نوشت: ملت ترکیه حزب عدالت و توسعه را برای سومین بار متوالی انتخاب کرد و این انتخاب در حد خود معانی مختلف و عمیقی را به دنبال دارد.

 

رای نیمی از رای دهندگان ترکی به حزب عدالت و توسعه یعنی اینکه آنان می خواهند که ترکیه وجهه اسلامی خود را دوباره بیابد و می خواهند به تلاش برای غربی کردن ترکیه پایان دهند چرا که مردم ترکیه هرگز نمی خواهند از هویت خود دست برداشته و خود را اروپایی نشان بدهند.

 

 

ملت ترک در طول این مدت که سعی شد تا آنان را از هویت اصلی شان دور کنند دوره سخت و طاقت فرسایی را گذراندند و در نتیجه با تمایل و خواست زیاد به کسی رای دادند که کرامت ملت و هویت ملی شان را به آنان بازگرداند.

 

الرای اردن می افزاید: آتاتورک نتوانست هویت اسلامی ملت ترکیه را از آنان بگیرد و موفق نشد تا این هویت را از ذهن و خاطر و وجود ترکها پاک کند همچنین ژنرال های عصا به دست و بد خلق نیز نتوانستند اراده ترکها را در پایبندی به هویت اسلامی شان بشکنند.

 

هشتاد سال پیش ملت ترکیه دربرابر تصمیم آتاتورک به تغییر زبان ترکیه از شکل عربی آن به شکل لاتین بیدار شد وبا گذشت سال ها ملت ترکیه زبان جدید خود را با حروفی جدید می خواند اما زبان قرآن به همان شکل عربی اش باقی ماند شاید آتاتورک در تغییر زبان ملتش موفق شد اما هرگز نتوانست به زبان دین آنان خدشه ای وارد کند و آن حروف را در قلبهایشان حفظ کردند و منتظر امروز بودند تا کسی بیاید و هویت حقیقی شان را به آنان بازگرداند.

 

ملت ترکیه به حزب و عدالت و توسعه ترکیه تنها به علت موفقیت های سیاسی و اقتصادی و حتی آموزشی اش رای قاطع ندادند بلکه سیاست خارجه این حزب نیز دخیل بود چرا که حزب عدالت و توسعه ترکیه را به آغوش امت اسلامی بازگرداند و غزه برای ملت ترکیه بسیار نزدیکتر از همسایگان اروپایی شان شد.

 

الرای درپایان خاطرنشان می کند: رجب طیب اردوغان در سخنرانی های تبلیغاتی خود با اشاره به شعله انقلاب عربی بر حمایت خود از ملت های عربی تاکید کرد همچنان که در سخنرانی اش بعد از پیروزی نیز بار دیگر به این موضوع اشاره داشت و این یعنی اینکه این اظهارات از اهداف انتخاباتی اش نبوده بلکه سیاست ثابتی است که درپیش گرفته و با قوت ادامه می دهد.

خبرگزاری ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا