خبر های جدید

انتخاب رییس جدید مجلس ملی ترکیه

انتخاب رییس جدید مجلس ملی ترکیه

به گزارش ایرنا از آنکارا وی در پایان سومین دور رای گیری برای انتخاب رییس جدید مجلس ملی ترکیه با کسب ۳۲۲ رای ازمجموع ۳۷۵ رای به ریاست مجلس ملی ترکیه انتخاب شد.

وی در دو دور رای گیری موفق به کسب حد نصاب لازم ۳۶۷ رای برای کسب ریاست مجلس ملی ترکیه نشده بود.

طبق قانون اساسی ترکیه برای انتخاب رییس مجلس ترکیه در دو دور اول رای گیری نامزدهای ریاست مجلس ملزم به کسب دو سوم آرای مجلس یعنی ۳۶۷ نماینده هستند.

در صورتی که در دو دور رای گیری نماینده ای موفق به کسب این حدنصاب نشود در دور سوم رای گیری نماینده ای که ۲۷۶ رای کسب کند ریاست مجلس را کسب خواهد کرد.

چنانچه در این دور نیز نماینده ای موفق به کسب ۲۷۶ رای نشود در دور چهارم رای گیری نامزدی که اکثریت آرای نمایندگان حاضر در مجلس را کسب کند به ریاست مجلس ترکیه انتخاب می شود.

رای گیری برای انتخاب رییس جدید مجلس ملی ترکیه در حالی برگزار شد که ۳۵ نماینده منفرد و نیز ۱۳۵ نماینده حزب جمهوریخواه خلق در اعتراض به آزاد نشدن برخی نمایندگان زندانی هنوز ادای سوگند نکرده و بدین لحاظ حق شرکت در رای گیری را نداشتند.

' کمال قلچدار اوغلو' رهبر حزب مخالف جمهوریخواه خلق که نمایندگان این حزب به دلیل امتناع از ادای سوگند نمایندگی در رای گیری امروز شرکت نکردند ظهر روزجاری از انتخاب نامزدی چیچک به ریاست مجلس ملی ترکیه ابراز خشنودی کرده بود.

جمیل چیچک به داشتن حسن رابطه با گروهها و احزاب مختلف سیاسی ترکیه اشتهار دارد و به گفته ناظران آگاه، انتخاب وی به ریاست مجلس ملی ترکیه می تواند در پایان دادن به بحران ادای سوگند نمایندگان منفرد و ۱۳۵ نماینده حزب جمهوریخواه خلق نقش مهمی ایفا کند.

* زندگینامه جمیل چیچک

' جمیل چیچک' در سال ۱۹۴۶ میلادی در شهر یوزگات در آناتولی مرکزی به دنیا آمد.

وی پس از فارغ التحصیلی در رشته حقوق از دانشکده حقوق دانشگاه استانبول، به عنوان عضو موسس به همراه ' تورگوت اوزال' رییس جمهور فقید ترکیه در دهه ۱۹۸۰ حزب ' مام میهن را تاسیس کرد.

چیچک در سال ۱۹۸۴ میلادی از حزب ' مام میهن' به مجلس ملی ترکیه راه یافت و به عنوان وزیر مشاور در امور خانواده انجام وظیفه کرد.

وی بعد از تاسیس حزب ' عدالت و توسعه' فعالیتهای سیاسی خود را در این حزب پی گرفت و در سال ۲۰۰۲ میلادی از این حزب به مجلس ملی ترکیه راه یافت و در کابینه های اردوغان به عنوان وزیر دادگستری و بعد از آن به عنوان معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت انجام وظیفه کرد.

وی از جمله قدیمی ترین نمایندگان مجلس ترکیه است که روابط حسنه ای با احزاب مختلف سیاسی و گروههای مختلف ترکیه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا