خبر های جدید

وحشت دولت اردن از افزایش اعتراضات مردمی

وحشت دولت اردن از افزایش اعتراضات مردمی

 

پس از تصمیم انقلابیون و مخالفان دولت اردن مبنی بر افزایش روند اعتراضات، رژیم اردن نسبت به این مساله ابراز نگرانی کرده است.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، همزمان با آغاز انقلاب‏های مردمی تونس و مصر در ابتدای سال جاری میلادی، شهروندان اردنی نیز به وضعیت موجود در کشور اعتراض کرده‌اند و به طرق مختلف خواستار تغییرات اساسی در نحوه اداره کشور شده‌اند.

 

مساله اساسی این است که دولت اردن تاکنون اقدامی در راستای جلب رضایت شهروندان و تحقق خواسته های آنان نکرده و از همین رو انقلابیون و مخالفان دولت اردن تصمیم گرفته اند در روزهای آینده بر میزان اعترضات خود بیافزاید.

 

همین مساله سبب شده که دولت اردن احساس نگرانی کند و در راستای جلب نظر مخالفان به تکاپو بیافتد.

 

دولت اردن پس از اعلام افزایش اعتراضات مردمی در اولین گام در ابتدای هفته جاری، مالیات ۲۶۰ کالای داخلی و خارجی را لغو کرد تا از میزان قیمت عرضه‏ی این کالاها کاسته شود.

 

البته این مساله نه تنها نتوانست رضایت احزاب و شهروندان را در پی داشته باشد بلکه این مساله را نوعی انحراف افکار عمومی برشمردند و بر تصمیم خود مبنی بر افزایش اعتراضات مصمم‏تر شدند.

 

در همین راستا، ائتلاف "24 مارس " این کشور نیز تصمیم دارد روز جمعه در یکی از میادین اصلی شهر "امان " (پایتخت اردن) تحصن باز برگزار کند.

 

ائتلاف "24 مارس " با برگزاری یک نشست خبری در محل اتحادیه نویسندگان اردن از همبستگی و حمایت جوانان اردنی از این ائتلاف خبر داد.

 

یک منبع آگاه در ائتلاف مذکور اعلام کرد که تحصن مورد نظر در یکی از میادین اصلی شهر "امان " خواهد بود تا تمامی اقشار ملت بتوانند به آسانی در آن شرکت کنند.

 

پس از انتشار این خبر، دولت اردن اعلام کرد که به هیچ گروه یا طیفی اجازه برگزاری تحصن نخواهد داد.

 

"عبدالله ابو رمان " سخنگوی رسمی دولت اردن در این زمینه گفت: دولت هرگز به مخالفان اجازه نخواهد داد در میادین اصلی شهر تحصن کنند؛ زیرا این کار به فعالیت‏های تجاری ضربه خواهد زد و سبب خواهد شد که صنعت گردشگری در این کشور آسیب ببیند.

 

سخنگوی دولت اردن مدعی شد: دولت از ۵ ماه پیش تاکنون با بیش از ۲۰۰۰ تحصن و راهپیمایی موافقت کرده ولی دیگر اجازه نخواهد داد تا به حقوق شهروندان ضربه‌ای وارد شود.

 

وی افزود: این روزها اردن در فصل گردشگری به سر می‏برد و انجام تحصن در میادین اصلی سبب خواهد شد که یکی از منابع اصلی درآمد اردن آسیب ببیند.

 

"ابورمان " تصریج کرد: دولت و دستگاه امنیتی به هیچ عنوان اجازه نخواهد داد تا شهروندان معترض در میادین اصلی شهر تحصن کنند و یا چادر بزنند.

 

احساس خطر دولت اردن به همین جا ختم نشد و وزرای کشور و توسعه سیاسی اردن تصمیم گرفتند با انقلابیون و مخالفان وارد مذاکره شوند.

 

"مازن ساکت " وزیر کشور و "موسی معایطه " وزیر توسعه سیاسی اردن در راستای جلب رضایت مخالفان تصمیم گرفتند تا با مسئولان احزاب مخالف دولت اردن دیدار و مذاکره کنند.

 

این دو وزیر اردنی تاکنون با دبیرکل‏ها و اعضای دفاتر سیاسی احزاب مخالف دولت از جمله حزب جبهه عمل اسلامی، وحدت مردمی، بعث عربی ترقیخواه و جبهه یکپارچه اردن در مقر‏های این احزاب دیدار و گفت‏وگو کرده‌اند.

 

"مازن ساکت " در این دیدارها ضمن ابراز نگرانی از افزایش اعتراضات شهروندان و احزاب گفت که ادامه این روند سبب خواهد شد تا کشور وارد مرحله سختی در تاریخ خود شود.

 

"عبدالمجید دندیس " عضو دفتر اجرایی حزب وحدت مردمی اردن پس از دیدار دو وزیر مذکور با مسئولان این حزب تصریح کرد: وزیر کشور با اشاره به تحصن روز جمعه نسبت به عواقب برگزاری این تحصن ابراز نگرانی کرده است.

 

وی افزود: وزیر کشور با تاکید بر اهمیت مساله امنیت ملی، نسبت به ادامه اعتراضات، راهپیمایی‏ها و تحصن‏ها هشدار داده است.

 

حزب جبهه عمل اسلامی اردن (شاخه اخوان المسلمون) نیز پس از دیدار وزرای کشور و توسعه سیاسی با مسوولان این حزب با صدور بیانیه ای که یک نسخه از آن در اختیار خبرگزاری فارس قرار گرفت، با تاکید بر لزوم انجام گفت‏وگوهای سازنده، هرگونه اتلاف وقت دولت در زمینه تحقق اصلاحات را رد کرد.

 

بر اساس این بیانیه، دو وزیر اردنی بر عزم دولت در زمینه انجام گفت‏وگو با مخالفان و لزوم مشارکت شهروندان در عملیات سیاسی کشور تاکید کردند.

 

یک منبع آگاه در جبهه عمل اسلامی اردن که در این دیدار حضور داشت و خواست نامش فاش نشود، در همین راستا به خبرگزاری فارس گفت: شکی نیست که نگرانی دولت از وضعیت اعتراضات و روند رو به افزایش این اعتراضات سبب شده که وزرای کشور و توسعه سیاسی اقدام به دیدار با مخالفان و جلب رضایت آنان نمایند و بزرگ‏ترین گواه بر این مساله، ابراز نگرانی علنی این دو وزیر از روند رو به افزایش اعتراضات در کشور است.

 

این منبع آگاه افزود: دو وزیر اردنی با اشاره به تحصن باز روز جمعه هفته جاری، نسبت به برگزاری چنین مراسمی ابراز نگرانی کرده اند.

 

بنا به گفته این منبع آگاه در جبهه عمل اسلامی اردن، این دو وزیر همچنین هشدار دادند که در صورت ادامه روند اعتراضات، تمامی کشور هزینه این اقدامات را خواهند پرداخت.

 

"حمزه منصور " دبیرکل جبهه عمل اسلامی اردن نیز در دیدار با وزرای کشور و توسعه سیاسی اردن بر اهمیت مفهوم اصلاحات در کشور و لزوم تشکیل دولت پارلمانی که نماینده حقیقی ملت باشد تاکید کرد.

 

وی تصریح کرد: متاسفانه اصلاحات در کشور مرده است و هیچ شاخصی مبنی بر تحقق آن وجود ندارد.

 

دبیرکل جبهه عمل اسلامی اردن از حمایت دولت از نیروهای لباس شخصی به منظور سرکوب مخالفان نیز به شدت انتقاد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا