خبر های جدید

مولانا عبدالغفورلشکرزهی دارفانی را وداع گفت

مولانا عبدالغفور دار لشکرزهی مولانا عبدالغفور دار فانی را وداع گفت

سوران- پایگاه‌ اطلاع‌رسانی اصلاح

مولانا عبدالغفور لشکرزهی از علمای پرآوازه‌ی خادم دین و شریعت بلوچستان، روز دوشنبه‌ 17/5/90 در بیمارستان مسیح دانشوری تهران بر اثر ناراحتی تنفّسی جان به‌ جان‌آفرین تسلیم نمود.

 

مولانا عبدالغفور لشکرزهی در سال ۱۳۲۴ه.ش در شهرستان سیب و سوران واقع در استان سیستان و بلوچستان دیده‌ به‌ جهان گشود.

 

وی تحصیلات ابتدایی را در قصبه‌ی سوران به پایان رسانید و جهت تحصیل علوم دینی به مدرسه‌ی علوم دینی زنگیان سراوان عزیمت نمود. پس از مدّتی اقامت و تحصیل در آنجا، جهت ادامه‌ی تحصیل به پاکستان مهاجرت نمود و مدت ۱۰ سال در شهرهای مختلف پاکستان به فراگیری علوم دینی مشغول شد و سرانجام از مدرسه‌ی دینی دارالعلوم کراچی فارغ‌التّحصیل گردید. مولانا مجدّداً در رشته‌ی تخصّصی فقه و افتا ثبت‌نام نمود و به‌ مدت ۲سال در محضر مولانا مفتی محمّدشفیع مفتی اعظم پاکستان زانوی تلمّذ زد. مولانا در ایام تلمّذ در خدمت مفتی اعظم، مسئولیت‌های مختلفی را نیز زیر نظر ایشان به‌ عهده‌ داشته‌ است. از جمله‌ی آن فعّالیت‌‌ها، می‌توان به‌ گفتگو با احزاب سیاسی در پاکستان در زمینه‌های مختلف اشاره‌ نمود.

 

مولانا پس از بازگشت از پاکستان به صورت تمام‌وقت مشغول ایفای وظیفه‌ و انجام خدمات دینی به‌ مردم استان سیستان و بلوچستان بود.

 

از مهمترین فعّالیت‌های وی می‌توان به‌ امور زیر اشاره‌ نمود:

 

۱. اشتغال به امور قضایی و حلّ و فصل دعاوی مردم در دادگاه مدنی خاصّ اهل سنّت.

 

۲. تدریس در آموزش و پرورش به عنوان دبیر زبان انگلیسی.

 

۳. راه‌اندازی دایره‌ی نشر و چاپ معارف اسلامی که در سالهای اوّلیه‌ی انقلاب‌ با انتشار کتابهایی به‌ زبان‌های فارسی و بلوچی خدمت شایانی به‌ نشر معارف اسلامی نمود.

 

۴. مشارکت فعّال در امور فرهنگی – سیاسی در سطح استانی و ملّی.

 

مولانا از بنیانگزاران شورای مرکزی سنّت (شمس) در سال ۱۳۶۰ بود و از سوی استاد فرزانه‌ مولانا عبدالعزیز ملازاده در زمینه‌های مختلف علمی و مذهبی مجاز به‌ انجام فعّالیت بود. پس از وفات آن بزرگوار نیز با مولانا عبدالحمید (امام جمعه‌ی زاهدان) نیز در امور مشورتی، همکاری مؤثّر و نزدیکی داشت. وی همچنین یکی از ارادتمندان مفتی خدانظر بود و به‌ صورت هفتگی با وی دیدار و تبادل نظر داشت.

 

سرانجام مولانا لشکرزهی در سنّ ۶۶ سالگی در روز دوشنبه‌ 17/5/90 در بیمارستان مسیح دانشوری تهران بر اثر ناراحتی تنفسی جان به جان‌آفرین تسلیم کردند.

 

مراسم تشییع جنازه‌ی وی در ساعت ۹ بامداد روز چهارشنبه‌ 19/05/90، با حضور پرشکوه اقشار مختلف مردم و علما از سراسر استان، در زادگاه ایشان؛ شهر سوران برگزار شد.

 

در مراسم تشییع جنازه ابتدا مولانا عبدالمجید اسماعیل زهی به عنوان نماینده مولانا عبدالحمید سخنرانی نمود و سپس مولانا نذیر احمد سلامی نماینده‌ی مردم استان در مجلس خبرگان، به‌ ایراد سخنرانی پرداخت و در پایان نماز جنازه‌ی ایشان به امامت شیخ‌الحدیث مولانا حسین پور برگزار شد.

 

گفتنی است چندی پیش، نامبرده جهت دیدار و گفتگو با دبیرکل جماعت دعوت و اصلاح ایران، در دفتر مرکزی جماعت حضور یافت و مسایل مختلفی در نشست مزبور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

مدیریت نوگرا درگذشت این عالم ربّانی‌ را به‌ جامعه‌ی اهل سنّت ایران و علمای اعلام و عموم مردم مؤمن و خداجوی خطّه‌ی سیستان و بلوچستان تسلیت عرض نموده‌ و از خداوند متعال غفران، رحمت و علوّ درجات را برای آن مرحوم مسألت می‌نماید. روحش شاد و راهش پررهرو باد.

منبع: اصلاح وب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا