خبر های جدید

رجب طیب اردوغان: شناسای کشور مستقل فلسطین یک وظیفه است

رجب طیب اردوغان: شناسای کشور مستقل فلسطین یک وظیفه است

رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه که به مصر سفر کرده، در سخنانی خطاب به وزرای خارجه اتحادیه عرب گفت: "شناسایی کشور مستقل فلسطین نه یک گزینه، بلکه یک وظیفه است."
اردوغان در این سخنان با تکرار انتقادهای شدید خود از اسرائیل گفت که این کشور مانعی در برابر برقراری صلح در خاورمیانه است و "حتی شهروندان خود را نیز در حصر قرار داده است."
 اردوغان در آغاز سفر دوره‌ای خود به مصر، تونس و لیبی که رهبران آنها در جریان قیام‌های اخیر از قدرت خلع شدند، دوشنبه شب وارد قاهره شد.
او سه شنبه (۱۳ سپتامبر) در سخنان خود خطاب به نمایندگان کشورهای عربی گفت: "تا پایان امسال ما شاهد حضور کشور فلسطین در سازمان ملل متحد و در موقعیتی بسیار متفاوت با الان خواهیم بود … زمان آن فرا رسیده تا پرچم فلسطین در سازمان ملل متحد به اهتزاز درآید."
فلسطینی‌ها در حال آماده شدن برای ارائه درخواست رسمی خود به سازمان ملل متحد برای تشکیل یک کشور مستقل و شناسایی به عنوان صد و نود و چهارمین عضو این سازمان هستند.
تا کنون ۱۲۷ کشور موجودیت کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخته‌اند و مقام‌های دولت خودگردان فلسطینی امیدوارند بتوانند در هنگام بررسی درخواست تشکیل کشور فلسطین، بیش از ۱۶۰ رای در مجمع عمومی سازمان ملل متحد کسب کنند.
اردوغان گفته است که ترکیه و کشورهای عربی باید "دست در دست هم با برادران فلسطینی خود همکاری کنند."
اتحادیه عرب اواخر ماه جاری میلادی برای بررسی چونگی کمک به فلسطینی ها برای پی گیری درخواست تشکیل کشور مستقل فلسطینی در سازمان ملل متحد تشکیل جلسه می‌دهد.
نخست‌وزیر ترکیه در سخنان امروز خود نیز تاکید کرده است که تنش‌ها در روابط ترکیه با اسرائیل تنها در صورت عذرخواهی اسرائیل کاهش خواهد یافت.
روابط این دو کشور یک سال پس از حمله به ناوگان امدادی غزه با تنش‌های شدید همراه شده است.
در ماه مه سال گذشته ۹ فعال حقوق بشر اهل ترکیه در حمله کماندوهای اسرائیلی به یک کشتی حامل کمک برای اهالی غزه کشته شدند.
ترکیه خواهان عذرخواهی اسرائیل شد، اما اسرائیل به اظهار تاسف بسنده کرد و گفت که برای دفاع از خود دست به این اقدام زده است.
نخست‌وزیر ترکیه که در روزهای اخیر لحن انتقادآمیز خود از اسرائیل را تشدید کرده است، اسرائیل را متهم کرد "خود را فراتر از قانون می‌بیند".

منبع: پایگاه دانشجویان اهل سنت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا