خبر های جدید

پرده کعبه روزعرفه ، شنبه ۱۴آبان تعویض می شود

پرده کعبهپرده کعبه روزعرفه ، شنبه ۱۴آبان تعویض می شود

با تحویل پرده خانه خدا به پرده‌دار این حرم امن الهی، در روز عرفه برابر با نهم ذی‌الحجه، شنبه ۱۴ آبان، پرده کعبه طی مراسمی ویژه تعویض می‌شود.

به گزارش نوگرا ،نقل از ایکنا،  پرده جدید کعبه طی مراسمی شنبه، ۱۴ آبان‌ماه، مصادف با نهم ذی‌الحجه روز عرفه (برابر با به افق عربستان) پس از شستشوی کعبه با گلاب ناب کاشان، بر بنای کعبه نصب‌ می‌شود.

این پرده جدید که با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۲۰ میلیون ریال سعودی تهیه‌ شده از جنس حریر طبیعی خالص و به رنگ مشکی، منقش به آیات قرآن‌ کریم است که با خط زیبا، با نخ‌های طلا و نقره بافته‌ شده‌ و ده‌ها کیلو طلا و نقره در ساخت این پرده استفاده شده‌ است.

ارتفاع این پرده ۱۴ متر و نوار دور آن به عرض ۹۵ سانتیمتر است که از ۱۶ قطعه به شکل مربع تشکیل‌ شده‌ است.

نوار اطراف این پرده منقش به آیات قرآن‌ کریم است که در فواصل معین عبارات «یا حی و یا قیوم» ،«یا رحمن و یا رحیم» و «الحمدالله رب‌العامین» با رنگ طلایی دوخته‌ شده‌اند.

پوشش درب کعبه نیز از حریری به ارتفاع ۵/ ۶ متر و عرض ۵/۳ متر منقش به آیات الهی و تزئینات اسلامی با طلا و نقره است.

پرده خانه خدا از ۵ قطعه تشکیل‌ شده‌ است که هر قسمت یک طرف کعبه را می‌پوشاند و قطعه پنجم هم درب کعبه را در برمی‌گیرد که هنگام نصب، وزن این پرده به حدود دو تُن می‌رسد.

این پرده با همکاری کارخانه‌های داخل و خارج عربستان تهیه‌ می‌شود و پارچه حریر این پرده را هر سال به یکی از کشورها هدیه‌ می‌کند؛ پرده قبلی نیز به رؤسا و سران کشورهای اسلامی اهدا می‌شود.

یادآوری‌ می‌شود، بافندگی و تهیه پرده کعبه با دست و ماشین حدود ۸ ماه طول می‌کشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا