خبر های جدید

جماعت دعوت و اصلاح فاجعه شیرناک را محکوم کرد

جماعت دعوت و اصلاحبیانیه جماعت دعوت و اصلاح ایران در خصوص کشته شدن جمعی از شهروندان کرد در شیرناک ترکیه

۱۳۹۰/۱۰/۱۱

کشته شدن سی‌وپنج نفر از شهروندان کرد ترکیه، فاجعه‌ای دردناک، تأسف‌بار، غیر قابل توجیه و از هرجهت محکوم است. جماعت دعوت و اصلاح ایران، ضمن اظهار تأسف شدید از این اتفاق ناگوار، دعای آمرزش و شادی روح برای جان‌باختگان و آرزوی شفای عاجل برای مجروحان، موارد زیر را یادآوری می‌نماید:

 

۱. وقوع این رویداد و رویدادهای مشابه دیگر، ریشه در مسأله عمیق‌تر و حساس‌تری به نام مسأله کرد دارد. تا زمانی که تدبیری عادلانه، واقع‌بینانه و منطبق بر موازین حقوق بین‌الملل برای این مسأله دیرپا و بسیار مهم خاورمیانه اندیشیده نشود، ظرفیت بالای تنش‌زایی و بحران‌آفرینی آن، می‌تواند طرف‌های این مسأله را در مناطق گوناگون همواره  با چالش‌ها و بحران‌های جدید مواجه کند.

 

۲. مروری بر تاریخ ترکیه نوین، این نکته را هویدا می‌سازد که طی یک دهه اخیر، تفاوت محسوسی در سطح گفتمان و تعامل حزب حاکم  با این مسأله رخ داده است. به اعتراف رسانه‌های بی‌طرف، اظهار تأسف و تسلیت به بازماندگان و فراتر از آن تأکید بر پیگیری‌های قانونی و قضایی، که امروز ازسوی بالاترین مقامات سیاسی و حتی فرماندهان نظامی ابراز می‌شود، در زمره اموری است که پیش از این در عرف دولتمردان سکولار و اولتراناسیونالیست ترکیه، امری غریب و نزدیک به محال بوده است.

 

۳. تفاوت و در موارد عدیده‌ای تقابل بین ارتش و نهاد دولت، که بعضا رویارویی‌های  حادی را نیز به خود دیده است، توصیف وضعیت را قدری مشکل می‌نماید. ما معتقدیم به نتیجه رسیدن تحقیقات و برخورد جدی با عاملان و مقصران، می‌تواند گامی ارزشمند در مسیر پرسنگلاخ پروسه دمکراسی حقیقی در وضعیت مه‌آلود داخلی ترکیه و شرایط ملتهب منطقه‌ای کنونی به حساب آید.

 

۴. به سهم خود به عنوان جماعت دعوت و اصلاح ایران، بر ضرورت پیگیری جدی موضوع و انجام اقدامات مناسب در جهت پیشگیری از تکرار رویدادهای مشابه تأکید می‌نماییم و امیدواریم به نتیجه رساندن این پرونده، آغازی بر پایان چند دهه رویارویی خونین قومی در این کشور باشد.

جماعت دعوت و اصلاح ایران

۱۳۹۰/۱۰/۱۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا