جوانان

روابط عاطفی –جنسی دختران و پسران نوجوان

روابط عاطفی جنسیروابط عاطفی –جنسی دختران و پسران نوجوان

نویسنده: لقمان الله مرادی / کارشناسی روانشناسی

تغییرات عمده وفراگیر دوران بلوغ در ابعاد گوناگون جسمی وروانی وتغییر در ساختارهای شخصیتی نوجوانان در این دوران سبب می شود که از بلوغ به عنوان (( تولدی دیگر )) یاد شود .

 

شکل گیری خصوصیاتی همچون استقلال طلبی ، آر مان گرایی ، آینده نگری ، تمایل به ابراز وجود ، افزایش قدرت خطر پذیری و روحیه ی کنجکاوی  و تلاش برای ساماندهی باورها واندیشه ها و تشکیل نظام باید ها ونبایدها ، همگام با گسست گره های عاطفی نو جوانان با والدین، بروز تضاد با با باورهای والدین ، فرایند جامعه پذیری و جستجوی الگوها فکری وعملی در جامعه  ونیز رشد سریع اندامها ی بدن وبه طبع آن تشدید تکانه ها و تمایلات جنسی وعاطفی  همه وهمه سبب می شوند نوجوان دچار نوعی هیجان و حساسیت در بروز رفتار های کلامی وغیر کلامی گردد و کنترلش بر هیجانات ، عواطف و رفتارهایش ،دچار دگرگونی گردد. به دنبال این دگرگونی هاست که نوجوان  در جستجوی پایگاه عاطفی جدیدی بیرون از محیط خانواده وعموما در جنس مخالف بر  می آید .که این امر همواره در فرهنگ ها وجوامع گوناگون مورد بحث واظهار نظر های متعدد وگوناگون قرار گرفته و هم اکنون نیز از دغدغه های اصلی در حوزه تعلیم وتربیت است وهموار به عنوان موضوعی حساس مورد توجه کسانی است که یا به عنوان والدین ویا به عنوان مربیان

 

 در حوزه های گوناگون علمی وهنری وفکری با نوجوانان سرو کار دارند.

 

در چند سطر زیر با نگاهی آسیب شناسانه به بررسی این روابط می پردازیم.

 

*وجود اختلاف سنی بین سنین نوجوانی با سن ازدواج

 

شروع روابط عاطفی –جنسی از اوایل سن بلوغ(۱۲الی۱۴سالگی) ومیانگین سن ازدواج در جامعه ( ۲۵ سالگی وبالاتر )نشان دهنده وجود فاصله ی زمانی بیش از ده سال در این میان بوده که خود نشانگر این امر می باشد که به احتمال فراوان در صد بسیار کمی ازاین روابط به ازدواج ختم می شود .از سوی دیگر به علت عدم آگاهی نوجوانان از پیامدهای روانی واجتماعی این گونه  روابط، آنان  دست به سرمایه گذاریهای عاطفی در این زمینه می زنند که غالبا با به پایان رسیدن یا به بن بست رسیدن روابط اثرات روانی نامطلوبی بر روح وروان نوجوانان بر جای خواهند گذاشت .بررسیها نشان داده اند که نوجوانان بعد از شکست های عاطفی بارها دوباره پای در این مسیر گذاشته وبا به کار گیری تجارب قبلی تلاش می کنند روابط فعلی را مدیریت نمایند ، اما غالبا با توجه به روحیه ی تنوع طلبی ، دگرگونی در معیارها وارزش ها ، غلبه ی احساسات وعواطف ، آرمان گرایی ووسعت دایره توقعات ، غالبا این روابط به شکست می انجامند ودر نهایت نگرش بدبینانه ای نسبت به جنس مخالف در در جوانان شکل خواهد گرفت ،بطوریکه به عنوان مثال پسری به این نتیجه خواهد رسید که اصولا هیچ دختری قابل اعتماد نیست وبر عکس.

 

شکل گیری روحیه ی برقراری ارتباطات عاطفی –جنسی در سنین بالاتر وحتی بعد از ازدواج:*

 

فعایت مستمر در سنین نوجوانی وجوانی در زمینه ی برقراری ارتباطات عاطفی –جنسی زمینه ساز ادامه ی این گونه ارتباطات در سنین بالاتر است به گونه ای که گاها ازدواج نیز نمی تواند در این زمینه نقش بازدارنده ای را ایفا نماید که این امر نیز به نوبه ی خود می تواند سبب بروز مشکلات روانی ، خانوادگی ،اجتماعی و… گردد.

 

 

*وجود فاصله ی زمانی بین  بلوغ جسمی –جنسی با بلوغ عقلانی –عاطفی.

 

از آنجا که تفاوتهایی از نظر زمانی بین بلوغ جسمی –جنسی با بلوغ عقلانی –عاطفی وجود دارد،وعموما بلوغ عقلانی –عاطفی دیر تر در افراد حاصل می شود ، لذا این امر سبب خواهد شد بیشتر تصمیمات این سنین از فاکتورهای عقلانی کمتری برخوردار بوده وبیشتر جنبه احساسی داشته باشد . آنچه که در این میان می تواند آسیب زا باشد این است که غالب شدن احساسات ونبود تجربه های کافی همراه با در نظر نگرفتن عواقب تصمیمات از سوی نوجوانان وجوانان موجب بالا رفتن احتمال تصمیم گیریهای نادرست و آسیب زا خواهند شد که ممکن است نتایج بر خی از این تصمیمات عملاًغیر قابل جبران باشند.

 

*تاثیر ات منفی مشغولیت های ذهنی  ناشی ازارتباطات عاطفی –جنسی بر وظایف و مسئولیت ها.

 

از آن جا که سنین نوجوانی وجوانی سنینی طلایی در زندگی هر فرد می باشند و عموما عملکرد صحیح در این سنین اثرات عمیقی بر آینده علمی،شغلی واجتماعی افراد بر جای می گذارد ، لذا مشغولیت های ذهنی ناشی از این روابط می تواند بخش عمده ای از انرژی و وقت نوجوانان وجوانان  را به خو معطوف نمایند که به همان نسبت نوجوانان وجوانان از مسئولیت های اصلی خویش دور نموده ، وموجب خواهند شد که نوجوانان در مسیر رسیدن به اهداف و آرزو هایشان دچار مشکلات جدی شوند . افت تحصیلی وترک تحصیل ، فاصله گرفتن از مسئولیت ها،اختلات فکری ورفتاری و… همگی می توانند از نتایج این روابط باشند.

 

* ایجاد زمینه برای بروز رفتارهای مخاطره آمیز .

 

همان طور که قبلاً اشاره شد بالا بودن قدرت ریسک پذیری در نوجوانان ،تصمیم گیریهای احساسی وعجولانه،کم تجربگی وعواملی از این سنخ می توانند زمینه ساز بروز رفتارهای مخاطره آمیز در این سنین گردند . فرار از خانه ، تصمیم به خود کشی ، اسید پاشی ، حمله به خانواده ونزدیکان طرف مقابل به قصد انتقام ، قتل و جرایمی ازاین طیف ، همگی بارها وبارها در سطر عناوین روزنامه ها ومجلات ، نشانگر این واقعیت در جامعه می باشند.

 

*تاثیرات روانی حاصل از این روابط بر آینده ی  افراد .

 

یکی دیگر از تاثیرا ت آسیب زای این روابط را می توان در جنبه های روانی آن جستجو نمود . سرمایه گذاریهای پی در پی عاطفی ، وایجاد وابستگی عاطفی به دیگران همراه با   گسستها ی عاطفی ، می تواند اثرات روانی نامطلوبی را بر افراد داشه باشد و گاهاً اثرات روانی حاصل از این شکستهای عاطفی ، سالها متمادی بر روح وروان فرد باقی خواهند ماند.

 

*سوء استفاده های احتمالی از طریق  تهیه ی فایلهای صوتی وتصویر ی از این روابط .

 

باپیشرفت تکنولوژی و ورود وسایل ارتباط جمعی نظیر اینترنت و گوشی های تلفن همراه وامکان ضبط صدا وتصویرامکاناتی رافراهم شده است که به راحتی می توان اقدام به تهیه وپخش فایلهای صوتی و تصویری از این روابط نمود ، که این امر خود می تواند زمینه ساز بروز مشکلات اجتماعی گوناگونی گردد وبه شیوه های گوناگون آینده ی فرد را تحت تاثیر خود قرار دهد .

منبع: رویش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا