مقالات

محبت بندگان صالح به همدیگر در پرتو احادیث

عزیز صادقیمحبت بندگان صالح به همدیگر در پرتو احادیث

تهیه و گردآوری: عزیز صادقی

قال الله تعالی: { مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاء عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاء بَیْنَهُمْ }  الفتح: ٢٩

و قال تعالی: {وَالَّذِینَ تَبَوَّؤُوا الدَّارَ وَالْإِیمَانَ مِن قَبْلِهِمْ یُحِبُّونَ مَنْ هَاجَرَ إِلَیْهِمْ}الحشر: ٩

و میفرماید: و نیز برای آنان است که قبل از هجرت مدینه را دار الاسلام قرار داده و ایمان آوردند دوست می دارند، آنانی را که بسوی شان هجرت کنند. حشر:۹

۳۷۵- وعن أَنسٍ رضی اللَّه عنه عن النبی صَلّى اللهُ عَلَیْهِ وسَلَّم قال: « ثَلاثٌ مَنْ کُنَّ فِیهِ وَجَدَ بِهِنَّ حَلاَوَهَ الإِیَمَان: أَنْ یَکُونَ اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَحَبَّ إِلَیْهِ مِمَّا، سِواهُما، وأَنْ یُحِبَّ المَرْءَ لا یُحِبُّهُ إِلاَّ للَّه، وَأَنْ یَکْرَه أَنْ یَعُودَ فی الکُفْرِ بَعْدَ أَنْ أَنْقَذَهُ اللَّهُ مِنْهُ، کَمَا یَکْرَهُ أَنْ یُقْذَفَ فی النَّارِ » متفقٌ علیه.

۳۷۵- از انس رضی الله عنه روایت است که:

پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: هرگاه سه خصلت در شخص موجود باشد، لذت و شیرینی ایمان را در می یابد. اینکه خدا و رسولش صلی الله علیه وسلم از همه کس برای وی محبوبتر باشد، و اینکه شخص را فقط برای خدا دوست بدارد، و اینکه زشت پندارد که به کفر باز گردد، بعد از اینکه خدا او را از آن نجات داده است، چنانچه زشت می پندارد که در آتش انداخته شود.

********************************************************************

۳۷۷- وعنه قال: قال رسول اللَّه صَلّى اللهُ عَلَیْهِ وسَلَّم: « إن اللَّه تعالى یقولُ یَوْمَ الْقِیَامهِ : أَیْنَ المُتَحَابُّونَ بِجَلالِی؟ الْیَوْمَ أُظِلُّهُمْ فی ظِلِّی یَومَ لا ظِلَّ إِلاَّ ظِلِّی » رواه مسلم.

۳۷۷- از ابو هریره رضی الله عنه روایت است که:رسول الله صلی الله علیه وسلم  فرمود: خداوند تبارک و تعالی در روز قیامت می فرماید: کجایند کسانی که در جلال من با هم دوستی کردند تا آنها را امروز در سایه ام، در روزی که سایهء جز سایه ام وجود ندارد، جای دهم؟

********************************************************************

۳۷۸- وعنه قال: قال رسولُ اللَّه صَلّى اللهُ عَلَیْهِ وسَلَّم: « وَالَّذِی نَفْسِی بِیَدِهِ لا تَدْخُلُوا الجَنَّهَ حَتَّى تُؤْمِنُوا، ولا تُؤْمِنُوا حَتَّى تَحَابُّوا، أَوَ لا أَدُلُّکُمْ عَلَى شَیءٍ إِذَا فَعَلْتُمُوه تَحَابَبْتُم؟ أَفْشُوا السَّلامَ بینَکم » رواه مسلم.

۳۷۸- از ابو هریره رضی الله عنه روایت است که:رسول الله صلی الله علیه وسلم  فرمود: سوگند به ذاتی که جانم در دست اوست، به بهشت وارد نمی شوید، تا ایمان آورید و مؤمن بشمار نمی روید تا با هم دوستی کنید. آیا شما را به کاری راهنمائی نکنم که چون آن را عملی کنید با هم محبت و دوستی می نمائید؟ سلام را در میان تان پخش کنید.

********************************************************************

۳۷۹- وعنه عن النبی صَلّى اللهُ عَلَیْهِ وسَلَّم: « أَنَّ رَجُلاً زَار أَخاً لَهُ فی قَرْیَهٍ أُخْرَى ، فَأَرْصَد اللَّهُ لَهُ عَلَى مَدْرَجتِهِ مَلَکاً » وذکر الحدیث إلى قوله: « إِن اللَّه قَدْ أَحَبَّکَ کَمَا أَحْبَبْتَهُ فِیهِ » رواه مسلم. وقد سبق بالبابِ قبله.

۳۷۹- از ابو هریره رضی الله عنه  از پیامبر صلی الله علیه وسلم روایت است که:مردی برادری را که در قریهء دیگر داشت دیدن نمود، خداوند در سر راهش ملکی را قرار داد، و حدیث را ذکر نمود تا رسید به این گفته: که همانا خداوند ترا دوست گرفته چنانچه او را برای خدا دوست گرفتی.

********************************************************************

۳۸۰- وعن البَرَاءِ بْنِ عَازبٍ رضی اللَّهُ عنهما عن النَّبِیِّ صَلّى اللهُ عَلَیْهِ وسَلَّم أَنه قال فی الأَنْصَار: « لا یُحِبُّهُمْ إِلاَّ مُؤمِن، وَلا یُبْغِضُهُمْ إِلاَّ مُنَافِق، مَنْ أَحَبَّهُمْ أحبَّه اللَّه، وَمَنْ أَبْغَضَهُمْ أَبْغَضَهُ اللَّه » متفقٌ علیه.

۳۸۰- از براء بن عازب رضی الله عنه روایت است که:  پیامبر صلی الله علیه وسلم در مورد انصار رضوان الله علیهم اجمعین فرمود: دوست نمی دارد آنان را مگر مؤمن و با آنها کینه توزی نمی کند، جز منافق، آنکه آنان را دوست بدارد خدا او را دوست می دارد و آنکه با آنان کینه توزی کند خدا با وی کینه توزی می نماید.

********************************************************************

۳۸۱- وعن مُعَاذٍ رضی اللَّه عنه قال: سمِعتُ رسول اللَّه صَلّى اللهُ عَلَیْهِ وسَلَّم یقول:قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَجَل: المُتَحَابُّونَ فی جَلالی، لَهُمْ مَنَابِرُ مِنْ نُورٍ یَغْبِطُهُمْ النَّبِیُّونَ وَالشُّهَدَاءُ » . رواه الترمذی وقال: حدیثٌ حسنٌ صحیح.

۳۸۱- از معاذ بن جبل رضی الله عنه روایت شده که گفت: از رسول الله صلی الله علیه وسلم  شنیدم که می فرمود: خداوند جل جلاله فرمود: برای آنانی که در جلال من با هم مهر می ورزند،منبرهایی از نور است که پیامبران علیهم السلام و شهداء بر آن غبطه می خورند.

********************************************************************

۳۸۲- وعن أبی إِدریس الخَولانیِّ رَحِمَهُ اللَّهُ قال: « قالَ اللَّهُ تعالى وَجَبَتْ مَـحبَّتِی لِلْمُتَحَابِّینَ فی، والمُتَجالِسِینَ فی، وَالمُتَزَاوِرِینَ فی، وَالمُتَباذِلِینَ فیَّ » حدیث صحیح رواه مالِکٌ فی المُوطَّإِ بإِسنادِهِ الصَّحیح.

۳۸۲- از ابو ادریس خولانی روایت شده که گفت:به مسجد دمشق وارد شده و جوانی را دیدم که دندانهای سفید داشت و مردم با او بودند و چون در امری اختلاف می کردند موضوع را به او محول نموده و رأیش را می پذیرفتند، در باره اش پرسش نمودم، بمن گفته شد که او معاذ بن جبل رضی الله عنه است. چون فردای آن روز رسید رفته و دیدم که او از من زودتر آمده و نماز می گزارد. منتظر ماندم تا نمازش را ادا نمود و سپس از جلو نزدش آمده بر او سلام کرده و گفتم: بخدا قسم برای خدا دوستت می دارم.                                     گفت: ترا بخدا؟                             گفتم: آری!                     گفت: ترا بخدا؟

گفتم: آری! پس از آن گوشهء ردای مرا گرفته بسویش کشید و گفت: مژده باد ترا! من از رسول الله صلی الله علیه وسلم شنیدم که می فرمود: خداوند فرمود: واجب شد محبتم برای آنانی که برای من با هم دوستی نموده و بنشینند و به ملاقات همدیگر روند و به همدیگر بخشش و بذل نمایند.

********************************************************************

۳۸۳- عن أبی کَریمهَ المِقْدَادِ بن مَعْدِ یکَرب رضی اللَّه عنه عن النَّبِیِّ صَلّى اللهُ عَلَیْهِ وسَلَّم قال « إِذَا أَحَبَّ الرَّجُلُ أَخَاه، فَلْیُخْبِرْه أَنَّهُ یُحِبُّهُ » رواه أبو داود، والترمذی وقال: حدیثٌ حسنٌ.

۳۸۳- از ابو کریمه مقداد بن معدیکرب رضی الله عنه از پیامبر صلی الله علیه وسلم روایت شده که فرمود: هرگاه شخصی برادرش را دوست می دارد، باید وی را آگاه کند که وی را دوست می دارد.

 

قال تعالی: { قُلْ إِن کُنتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْکُمُ اللّهُ وَیَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ وَاللّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ}آل عمران: ٣١

و قال تعالی: {یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ مَن یَرْتَدَّ مِنکُمْ عَن دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ أَذِلَّهٍ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّهٍ عَلَى الْکَافِرِینَ یُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللّهِ وَلاَ یَخَافُونَ لَوْمَهَ لآئِمٍ ذَلِکَ فَضْلُ اللّهِ یُؤْتِیهِ مَن یَشَاءُ وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ}المائده: ۵۴

 

۳۸۶- وعن أبی هریره رضی اللَّه عنه قال: قال رسول اللَّه صَلّى اللهُ عَلَیْهِ وسَلَّم:« إِنَّ اللَّه تعالى قال:مَنْ عادَى لیَ ولِیّا، فقدْ آذَنْتُهُ بِالحَرْب، ….» رواه البخاری.

۳۸۶- از ابو هریره رضی الله عنه روایت است که:رسول الله صلی الله علیه وسلم  فرمود: خداوند فرمود: آنکه با دوستی از دوستانم دشمنی کند، با او اعلان جنگ کرده ام، …

********************************************************************

۳۸۷- از ابو هریره رضی الله عنه روایت است که:

پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: هرگاه خداوند بنده ای را دوست بدارد به جبرئیل علیه السلام اعلان می کند که خداوند فلانی را دوست می دارد، تو هم او را دوست بدار، جبرئیل علیه السلام او را دوست داشته و در اهل آسمان اعلان می کند که خداوند فلانی را دوست می دارد، شما هم وی را دوست بدارید، واهل آسمان وی را دوست می دارند و سپس برایش در زمین قبول نهاده می شود.

و هرگاه از بنده ای بد برد، جبرئیل علیه السلام را خواسته و می گوید: من از فلانی بد می برم، تو هم از وی بد بر. جبرئیل علیه السلام از وی بد برده و در اهل آسمان ندا می کند که خداوند از فلانی بد می برد شما هم از وی بد برید و سپس در زمین بغض او در دلها جاگیر می شود.

خداوندا مرا از بندگان صالحت قرار بده و محبتشان را در قلبمان قرار بده و ما را به ایشان ملحق بگردان

—————-

منبع احادیث کتاب ریاض الصالحین می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا