دعوت و داعی

راهکارهایی برای تشویق جوانان به حضور در مسجد

راهکارهایی برای تشویق جوانان به حضور در مسجدجوانان مسجد

نوشته:‌ شیخ عبداللطیف مناحی / ترجمه: عبدالخالق احسان

اهمیت، فضایل و نقش مساجد در ساختن امت اسلامی و نیز اهمیت و نقش جوانان در خیزش و شکوفایی امت بر کسی پوشیده نیست.

امت اسلامی هرگز ترقی و رشد نمی کند مگر با تحقق این دو پایه از پایه های حرکت و سازندگی. جوانان ربانی که به مسجد مرتبط بوده و در مسجد تربیه شوند، اهلیت حمل بیرق شکوفایی اسلام را دارا می باشند. خداوند می فرماید: {‏ فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَن تُرْفَعَ وَیُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فِیهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ ‏} نور ایه ۳۶.  ‏( اگر در جستجوی این نور پرفروغ هستید ، آن را بجوئید ) در خانه‌هائی که خداوند اجازه داده است برافراشته شوند و در آنها نام خدا برده شود ( و با ذکر و یاد او ، و با تلاوت آیات قرآنی ، و بررسی احکام آسمانی آباد شود . خانه‌های مسجد نامی که ) در آنها سحرگاهان و شامگاهان به تقدیس و تنزیه یزدان می‌پردازند .‏‏ ‏ {رِجَالٌ لَّا تُلْهِیهِمْ تِجَارَهٌ وَلَا بَیْعٌ عَن ذِکْرِ اللَّهِ وَإِقَامِ الصَّلَاهِ وَإِیتَاء الزَّکَاهِ یَخَافُونَ یَوْماً تَتَقَلَّبُ فِیهِ الْقُلُوبُ وَالْأَبْصَارُ ‏}  نور ۳۷.  ‏مردانی که بازرگانی و معامله‌ای ، آنان را از یاد خدا و خواندن نماز و دادن زکات غافل نمی‌سازد . از روزی‌ می‌ترسند که دلها و چشمها در آن دگرگون و پریشان می‌گردد .‏ { ‏ لاَ تَقُمْ فِیهِ أَبَداً لَّمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوَى مِنْ أَوَّلِ یَوْمٍ أَحَقُّ أَن تَقُومَ فِیهِ فِیهِ رِجَالٌ یُحِبُّونَ أَن یَتَطَهَّرُواْ وَاللّهُ یُحِبُّ الْمُطَّهِّرِینَ ‏} توبه آیه ۱۰۸.  ‏( ای پیغمبر ! ) هرگز در آن ( مسجد ضرار ) نایست و نماز مگذار . مسجدی ( مانند مسجد قبا ) که از روز نخست بر پایه تقوا بنا گردیده است ( و مراد سازندگان آن تنها رضای الله بوده است ) سزاوار آن است که در آن برپای ایستی و نماز بگزاری . در آنجا کسانی هستند که می‌خواهند ( جسم و روح ) خود را ( با ادای عبادتِ درست ) پاکیزه دارند و خداوند هم پاکیزگان را دوست می‌دارد .‏

این مردانگی حقیقی فقط در مسجد ساخته می شود و این حرکت و ترقی مطلوب به بازگشت جوانان به سوی خانه های الله متعال متحقق می گردد.

امروزه می بینیم که عده ی از جوانان ما از مساجد تنفر داشته و به مجالس ویژه شان و قهوه خانه ها تمایل دارند و در آنجا ها رفت و آمد می نمایند، حتی که بعضی جوانان ما به مساجد نمی روند؛ مگر به مناسبت های مخصوصی مثل: تشییع جنازه یا عقد اردواج یکی از دوستان شان.

مشکل کجاست؟

سؤالی که لازم است به صراحت جواب دهیم این است که مشکل در کجا پنهان شده؟ مشکل در کدام طرف معادله می باشد: مساجد، جوانان یا دعوتگران؟ چگونه عموم جوانان را دوباره به طرف مسجد بکشانیم تا مساجد را بر مجالس خویش ترجیح دهند؟ گاهی عامل این دوری بعضی امامان مساجد اند؟ پیام مناسبی که جوانان را امروز در داخل و خارج مساجد مخاطب قرار می دهیم، چگونه است؟ جوانان به مساجد نمی آیند مگر این که در خارج از مسجد به آنان ارتباط داشته و به جلسات شان شرکت کنیم. نقش جوانان دعوتگر و ائمه مساجد درین قضیه حساس چیست؟ گاهی مشکل مربوط به مسؤولین در مسجد می شود و گاهی مربوط به نبود برنامه تربیتی در خانه و مراحل مختلف آموزشی و رسانه ها می گردد.

مسؤولیت خانواده:

  • باید خانواده نقش تربیتی و ایمانی خویش را از خلال روش عملی از جانب پدر، بازی کند که پدر به ادای نماز به جماعت حریص بوده  وفرزندان خویش با خود به مسجد ببرد.
  • نقش مادر را در علاقه مند کردن فرزندان به سوی مسجد از یاد نبریم که مادر با ترغیب و تشویق های خویش و طرح سؤالات مثل: کدام یک از شما به تکبیر احرام رسید؟ کی صف اول را دریافت کرد؟، می تواند فرزندان را به مسجد بفرستد.
  • بیان فضیلت نماز در مسجد و نوشتن احادیث نماز جماعت و نصب آن بر جریده دیواری خانه تا حفظ و عمل شود، نیز از جمله مسؤولیت های خانواده درین مورد می باشد.

مسؤولیت دعوتگران و مربیان:

  1. اهتمام ریشه ی و ایمانی به جوانان و وابسته کردن شان به مسجد از خلال فعالیت ها و وسایل گوناگون.
  2. راه اندازی مسابقات و فستیوال های ورزشی مربوط به مسجد مثل:‌ جام مساجد که هر تیم به نام یکی از مساجد شهر و قریه نام گزاری گردد.
  3. تشکیل گروه های فعالی از جوانان به نام های مساجد مثل: گروه سخنرانی ، شعرو شاعری، سرود، ترانه و…
  4. تشکیل گروه های از جوانان به منظور اجرای خدمات عامه به نام مسجد مثل:‌ نظافت محله، محو بی سوادی، اعطای خون و…
  5. بهره گیری از فرصت های جوانان در اینترنت به ساختن سایت یا وبلاگ ویا صفحه درفیس بوک به نام مسجد که یک مسؤول و چند همکار داشته باشد.
  6. گزینش جوانان خوش نویس به منظور راه اندازی جریده مسجد و نوشتن احادیث و دعا و مقالات خواندنی و مفید.
  7. برگزاری کنفرانس های ویژه جوانان و قضایای مخصوص شان مثل: عوامل پیشرفت در دروس، چگونگی تنظیم وقت و چگونگی آمادگی به امتحانات و…
  8. خطیب و سخنران در صحبت خویش، قشر جوان را رعایت کرده و موضوعات مربوط به جوانان را به صورت ویژه بیان کند.
  9. فرصت دادن به جوانان با استعداد در سخنرانی ها و پیش نمازکردن جوانان خوش صدا در نمازها به خصوص نماز تراویح؛ چون رشد توانایی شان رونق می دهد.

مسؤولیت رسانه و نظام آموزشی:‌

  • باید درهر محل آموزشی مسجد وجود داشته باشد ونقش مسجد درهر مؤسسه تعلیمی و در تمام مراحل فعال نگهداری شود.
  • تنظیم ساعت های درسی و برنامه های آموزشی با در نظر داشت اوقات  نماز.
  • رسانه ها برنامه های را برای بیان فضیلت مساجد و نقش جوانان درساختن آن و فضیلت ادای نماز به جماعت، اختصاص دهند.
  • کشف علل دوری جوانان از مساجد و دریابی وسایلی که جوانان را به مساجد نزدیک می سازد.
  • برگزاری مباحثه ها و گفتگوهای همراه دعوتگران برای آگاهی از نظریات جوانان در خصوص پیوند با مسجد.

در اخیر از شما خواننده های گرامی انتظار داریم که با افکار، وسایل و فعالیت های خویش به ما کمک کنید تا جوانان به مساجد بر گردند و سخن رسول خدا صلی الله علیه وسلم تحقق یابد( هفت شخص اند که در سایه عرش خدا به سر می برند روزی که جز سایه عرش خدا سایه وجود ندارد و از جمله این هفت جوانی که در طاعت خدا رشد نماید و مردی که قلب او به مساجد معلق باشد.) مسلم.

پروردگارا ما را در سایه عرش خود جای بده و روزی که جز سایه عرش تو سایه و جود ندارد، جوانان ما را هدایت کن و آنان را به سوی دین واقعی بر گردان ای پروردگار جهانیان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا