خبر های جدید

ترفند جنگ مردم با مردم، طرح مخالفان بیداری مصر

ترفند جنگ مردم با مردم، طرح مخالفان بیداری مصر

نویسنده : علی ودایع

ابتدا یک مسابقه فوتبال ساده بود،دو تیم پرطرفدار ۹۰ دقیقه با یکدیگر مسابقه دادند. تیم "المصری" موفق شد تیم الاهلی را سه بر یک شکست دهد.

به محض آن که فهیم عمر، داور بازی سوت پایان را به صدا درآورد، تماشاگران تیم میزبان به بازیکنان الاهلی که باشگاه قرن بیستم آفریقا لقب گرفته، حمله کرده و با تماشاگران حریف درگیر شدند.

در این درگیری ها دستکم ۷۳ نفر کشته و صدها نفر زخمی شدند. این خونین ترین مسابقه فوتبال می تواند لقب بگیرد. در پی کشته شدن تعداد زیادی از طرفداران تیم الاهلی، این باشگاه، رقیب دیرینه اش الزمالک و باشگاه الاسماعیلی سه روز عزای عمومی اعلام کردند.

به ادعای مقامات امنیتی این درگیری زمانی آغاز شد که تماشاگران طرفدار تیم "المصری"، تیم میزبان این رقابت، لحظاتی پس از پایان بازی به زمین هجوم آوردند.

شبکه تلویزیونی الجزیره نیز گزارش داد که تماشاگران تیم "المصری" با سنگ، مواد آتش زا و بطری به هواداران و بازیکنان تیم "الاهلی" حمله کردند.

ساعت ها پس از پایان بازی درگیری ها در درون استادیوم "قاهره" شهر پورت سعید و همچنین خیابان های اطراف ادامه یافت.

یکی از بازیکنان تیم الاهلی به تلویزیون دولتی مصر گفته است که  بازیکنان تیم ها برای ساعاتی در یک محل محافظت شده در درون ورزشگاه نگه داشته شدند.

الجزیره  گزارش می دهد که پس از انقلاب در مصر و سقوط رژیم حسنی مبارک، خشونت ها در مسابقات فوتبال مصر افزایش چشمگیری داشته است.

یک شاهد عینی حاضر در ورزشگاه در گفت وگو با تلویزیون مصری اهلی گفت: "این فوتبال نیست. این یک جنگ است و مردم پشت سر ما کشته می شوند. اینجا هیچ نیروی امنیتی و آمبولانسی نیست. این یک شرایط وحشتناک است که هرگز فراموش نخواهد شد." درگیری ها به چهارشنبه ختم نشد. روز پنجشنبه هزاران نفر به سوی وزارت کشور راهپیمایی کردند و در آنجا با پلیس مواجه شدند. ماموران برای عقب راندن معترضان از گاز اشک آور استفاده کردند.

 اعتراض ها روز جمعه نیز ادامه یافت.بیش از ده هزار نفر در برابر وزارت کشور مصر علیه آنچه ضعف پلیس در مهار درگیری های ورزشگاه شهر پورت سعید خوانده اند، اعتراض کردند. معترضین ابتدابه سوی میدان تحریر و بعدا وزارت کشور حرکت کردند.مردم خشمگین علیه حاکمان نظامی مصر شعار می دادند و عده ای هم سنگ می انداختند. العربیه هم جمعه گزارش کرد، درگیریها به طور پراکنده ادامه دارد و خودروهای امدادرسانی و آمبولانسها همچنان به رفت و آمد به منطقه ای که درگیری در آنجا ادامه دارد ادامه می دهند.

شمار مجروحان فقط در شهر قاهره به بیش از یکهزار و پانصد نفر رسیده است.

براساس آخرین خبرها، نیروهای امنیتی به شکلی گسترده از نارنجک های گاز اشک آور و گلوله های پلاستیکی و بمبهای صوتی استفاده کردند و حداقل ۵ نفر توسط نیروهای پلیس کشته شدند.

جوانان خشمگین، مقامات مصری به ویژه مقامات امنیتی را به علت این حادثه سرزنش می کنند. تصاویر تلویزیونی نشان داده اند که نیروهای امنیتی و پلیس در برخی صحنه ها مشغول تماشای درگیری بوده اند.

بسیاری از طرفداران الاهلی پلیس را به بی کفایتی متهم کرده اند و می گویند پس از انقلاب مصر، پلیس نقش پررنگی در برقراری امنیت و نظم ندارد و در درگیری های پورت سعید هم قادر به آرام کردن اوضاع و جلوگیری از خشونت ها نبوده است.

اخوان المسلمین، بزرگترین تشکل سیاسی مصر، گفته است که آشوب های پورت سعید توسط طرفداران رژیم حسنی مبارک، رییس جمهور مخلوع مصر، طراحی شده بود.

دبیر کل سابق اتحادیه عرب و نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری مصر دیروز هنگام مشارکت در مراسم سوگواری برای قربانیان حادثه پورت سعید در حمله اوباش و اراذل زخمی شد.

شاهدان گفتند صدها نفر عمرو موسی را محاصره کردند و محافظان شخصی وی نتوانستند از وی محافظت کنند و وی بر اثر ضربات اوباش و اراذل از ناحیه پا زخمی شده است.

مجلس الشعب مصر در جلسه ای سرلشکر "محمد ابراهیم یوسف" وزیر کشور را مقصر حوادث اخیر دانست. نمایندگان در این جلسه خواستار کناره گیری دولت شدند و شورای نظامی را مسئول حوادث این کشور دانستند.

به گفته شاهدان عینی عصبانیت طرفداران المصری از پلاکاردی بود که طرفداران الاهلی آن را به ورزشگاه برده بودند و روی آن نوشته شده بود "در پورت سعید، مردی پیدا نمی شود."  آیا واقعا آنهایی که آتش درگیری مرگبار تماشاگران مصری را روشن کردند از تماشاگران بودند یا شاگردان حسنی مبارک طراحی این توطئه شوم را برعهده داشتند؟ موضع هر دو باشگاه و بازیکنانش نشان دهنده دخیل نبودن آنها در درگیری ها است;این نخستین باری نیست که ردپای برخی عناصر مرتبط با فرعون در درگیری مردم با مردم دیده می شود. انفجار شب ژانویه کلیسای سوئز و درگیری های مسیحیان قبطی و مسلمانان هم نمونه هایی از نقشه شوم شاگردان حسنی مبارک و ارتشیان در مسند کار است زیرا آنها نمی خواهند مردم علیه شورای نظامی متحد باشند و پیگی روند محاکمه دیکتاتور سابق باشند.

منبع: مردم سالاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا