خبر های جدید

نتایج اولیه مصر: نامزد اخوانی ها اول و نخست وزیر سابق مبارک دوم

 

با به پایان رسیدن دو روز رای گیری برای تعیین رییس جمهور جدید مصر، نتایج اولیه شمارش آراء که در برخی از شعبه های اخذ رای در این کشورصورت گرفته، نشان می دهد که دکتر محمد مُرسی نامزد گروه اخوان المسلمین پیشتاز است اما محمد شفیق آخرین نخست وزیر رژیم مبارک با فاصله کمی دوم است.به گزارش خبرنگاران العربیه در استان های مصر نتایج اولیه در ۹ استان مصر در برخی استان های این کشور غافلگیر کننده بوده است.

بر اساس این گزارش به رغم اعلان برخی از نتایج انتخابات، همه مصری ها بر وجود رقابتی سالم و عادلانه متفق القول هستند.

نتایج نشان می دهد که اکنون رقابت بین سه نامزد عمده یعنی محمد مُرسی، از اخوان المسلمین، احمد شفیق از مقام های رژیم سابق و حمدین صباحی یکی از نامزدهای سکولار مصری است. اما آنچه که باعث شگفتی برخی از تحلیلگران شد قرار گرفتن احمد شفیق در مکان دوم است.

احمد شفیق، ژنرال سابق و آخرین نخست وزیر دوران حسنی مبارک است.

در صورتی که هیچ یک از این سه نامزد ۵۰ درصد آراء را به دست نیاورد دو نامزد برتر در رای گیری ، به دور دوم خواهند رفت.

شمارش اولیه آراء نشان از پیشتازی محمد مرسی دارد اما فاصله آراء بین محمد مرسی و احمد شفیق آن قدر نیست که به پیروزی حتمی یکی از این دو در مرحله اول منجر شود.

طبق آخرین بیانه که امروز پنج شنبه ۲۵-۵-۲۰۱۲ از دفتر انتخاباتی محمد مرسی نامزد اخوان المسلمین صادر شد، این نامزد توانسته است از ۱۵۶۱ شعبه رآی گیری ۵۸۵۶۶۹ رای را از آن خود کند و پس از او، عبد المنعم ابوالفتوح با ۳۹۰۰۵۶ وسپس ژنرال احمد شفیق ۳۶۶۳۶۶ رای را به دست آورند.

اما با ادامه شمارش صندوق های رای گیری احمد شفیق بر عبد المنعم ابو الفتوح پیشى گرفت و خود را به مقام دوم بعد از کاندیدای اخوان المسلمین رساند.

احمد شفیق توانست در برخی مناطق که اهالى آنها غالباً هوادار اخوان المسلمین هستند، پیش بیفتد.

حمدین صباحی نامزد سکولار در استان اسکندریه دومین استان پر جمعیت مصر رتبه اول را به دست آورده است، در حالی که این استان پیش از این به هواداری از اسلام گرایان معروف بوده است.

عبدالمنعم ابو الفتوح دیگر نامزد اسلام گرا و عمرو موسی وزیر خارجه پیشین مصر تاکنون در رتبه های چهارم و پنجم باقی مانده اند.

منبع : العربیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا