دعوت و داعی

چگونه قبایل بربر مسلمان شدند؟

عباس السیسیچگونه قبایل بربر مسلمان شدند؟

نویسنده: عباس السیسی  / مترجم: محمود محمودی

در نشستی با جناب آقای دکتر شیخ « عبدالجلیل شبلی » دبیر کل سابق « انجمن تحقیقات اسلامی » دانشگاه الازهر و ریس « معهد ادعاه » قاهر _ رحمه الله _ در مورد رسالت دعوتگران صحبت می کردیم. او این ماجرای تاریخی را برای من باز گفت: « عبدالله بن ابی السرح » در آفریقای شمالی ( تونس) مشغول نبرد بود و ساکنان این اقلیم را مدافعان سفید پوست تشکیل می داد و کاهنی ناشناخته بر آنان حکم می راند.

مسلمانان پس از اولین پیروزی خود، دریافتند که آن مدافعان، بت پرست هستند و عربی نمی دانند و شناختی از اسلام ندارند. لذا « ابن ابی السرح » از طریق نامه ای از خلیفه  « عثمان بن عفان » فتوا خواست که با آنها چه کار کند؟ چون اهل کتاب نیستند تا جزیه بدهند و مسلمان هم نشده اند؟

 

خلیفه « عثمان بن عفان  (رض) » در پاسخ نوشت: باید با آنها بر این اساس که « مؤلفه قلوبهم » هستند، رفتار نمایید و به اندازه­ی کفاف زندگی از بیت المال مسلمانان به آنها کمک کنید. و آموزگارانی نزد آنها فرستاد تا زبان عربی را به آنها بیاموزند و ماهیت و حقایق اسلام را برایشان شرح دهند.

سرانجام همه ی آنها مسلمان شدند و در صف جهاد گران راه اسلام قرار گرفتند…. و بعدا" همین بربرهایی که داوطلبانه مسلمان شدند، با «  طارق بن زیاد » اسپانیا را فتح کردند و از آن به بعد همین سنتی که خلیفه « عثمان بن عفان  (رض) » به آن سفارش کرده بود، برای موارد مشابه نیر به کار گرفته شد و به راستی : « وَمَنْ یُؤْتَ الْحِکْمَهَ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْرًا کَثِیرًا » بقره /۲۶۹

« و به هرکس که فرزانگی داده شود ، بیگمان خیر فراوانی بدو داده شده است  »

________________________

منبع:راهی بسوی دلها/ نویسنده: عباس السیسی  / مترجم: محمود محمودی / انتشارت: آراس/ چاپ اول ۱۳۹۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا