مقالات

ده راهکار عالی،برای بهبود بخشی حافظه

تقویت حافظهده راهکار عالی،برای بهبود بخشی حافظه

نویسنده: کندرا ونواگنر / مترجم: امیر احمدی

قبل از این که بخواهید برای امتحان آینده مطالعه کنید،ممکن است بخواهید تا راهبردهایی برای ترقی و پیشرفت حافظه بهره گیرید.چند روش آزموده و آزمایش شده برای بهبودی حافظه وجود دارد.این روش ها و راهبردها در پیشینه روان شناسی شناختی و پیش نهادهای روش های مهم بهبود بخشیدن حافظه،افزایش یادآوری و افزایش نگه داری اطلاعات ذکر شده است.

 

۱-توجه خود را بر جزئیات آن چه می خوانید،متمرکز کنید

توجه،یکی از اجزای مهم حافظه است.به منظور این که اطلاعات از حافظۀ کوتاه مدت منتقل شود،شما نیازمند توجه فعال به این اطلاعات هستید.سعی کنیدتا در محیطی دور از عوامل حواس پرتی نظیر:موسیقی،تلویزیون و دیگر تفریحات مطالعه نمایید.

 

۲-با ایجاد زمان های مطالعۀمنظم،از یادگیری شتاب زده بپرهیزید

مطالعۀ جزئیات،نیازمندزمان بیشتری است تا بتواند به طور کافی پردازش شود.تحقیقات نشان می دهد دانش آموزانی که به طور منظم مطالعه می کنند،مطالب را بسیار بهتر از آن هایی به یاد می آورند که همۀ مطالعاتشان در یک جلسۀطولانی صورت می گیرد.

 

۳-به مطالب مورد نظرساختار و سازمان بدهید

محققان دریافته اند که اطلاعات حافظه در دسته های مرتبطی سازمان دهی مواددرسی ای که مطالعه می کنید.از این ویژگی بهره ببرید.سعی کنید تا مفاهیم و عبارات مشابه را با هم گروه بندی کنیدیا این که از یادداشت ها و مطالب خوانده شدۀکتاب درسی خود،برای کمک به گروه بندی مفاهیم مرتبط طرحی بسازید.

 

۴-از شیوه های حفظی برای یادآوری اطلاعات استفاده کنید

شیوه های حفظی،یک تکنیک است که اغلب دانش آموزان برای کمک گرفتن در یادآوری از آن استفاده می کنند.یک شیوۀحفظی،روشی ساده برای به خاطر آوردن اطلاعات است.برای مثال،ممکن است شما عباراتی را که می خواهید به خاطر آورید با یک عبارت معمولی که برایتان بسیار آشناست،مرتبط کنید.بهترین روش های حفظی روش های است که تصور مثبت،شوخی یا تازگی داشته باشد.شما ممکن است حتی با استفاده از یک قافیه،آواز یا لطیفه،برای افزایش یادآوری اطلاعات خاصی پیش بروید.

 

۵-اطلاعاتی را که مطالعه می کنید،شرح دهید،بگوییدو تکرار کنید.

برای یادآوری اطلاعات،شما نیاز به رمزگردانی مطالب خوانده شده دارید تا به حافظه ی بلند مدت منتقل شوند.یکی از مؤثرترین تکنیکهای رمزگردانی«تکرار بسطی یا مرور ذهنی گسترشی»است.مثالی از این تکنیک می تواند«خواندن تعریف یک عبارت کلیدی،مطالعه ی تعریف آن عبارت و سپس خواندن بیش تر توصیفاتی باشد که آن عبارتمعنی می دهد».بعد از تکرار این فرآیندبه مدت چند دقیقه،شما اطلاعات را بسیار بهتر به خاطر خواهیدآورد.

 

۶-اطلاعات جدید را به اطلاعات قبلی مرتبط کنید

هنگامی که شما مطالب نا آشنایی را مطالعه می کنید،کمی فکر کنیدکه چگونه می توانید این اطلاعات را به دانش های قبلی خود پیوند دهید.با ایجاد ارتباط بین اندیشه های جدید و اندیشه های موجود قبلی،شما می توانید به طور شگفت انگیزی احتمال یادآوری اطلاعات یادگرفته شده را افزایش دهید.

 

۷-برای بهبود بخشیدن به حافظه و یادآوری،مفاهیم را مجسم کنید

بسیاری از افراد به طور عمده از بصری نمودن اطلاعاتی که مطالعه می کنند،بهره می گیرند.به تصاویر،نمودارها و دیگر اشکال گرافیکی کتاب درسی توجه کنید.اگر اشاره ها و راهنمایی های بصری وجود ندارد،سعی کنید خودتان آن ها را خلق کنید.نمودارها و اشکالی را در حاشیه های نوشته هایتان رسم کنید یا از ماژیک هایی در رنگ های مختلف برای گروه بندی ایده های مرتبط در نوشته های خود استفاده کنید.

 

۸-مفاهیم جدید را به شخص دیگری آموزش دهید

محققان پیشنهاد می کنند که خواندن موضوعات با صدای بلند به طور معنا داری یادآوری مطالب را افزایش می دهد.اندیشمندان تعلیم و تربیت و روان شناسان هم چنین پی برده اند که دانش آموزانی که واقعاًمفاهیم جدید را به دیگران آموزش می دهند،درک و فهم و یادآوری مطالب برایشان بیش تر می شود.شما می توانید از این دیدگاه در مطالعات خودتان با آموزش مفاهیم و اطلاعات جدید به دوستانتان یا هم گروهی خود استفاده کنید.

 

۹-به اطلاعات و موضوعات مشکل توجه مضاعف داشته باشید

آیا هرگز توجه کرده اید که چگونه بعضی اوقات با به خاطر سپردن اطلاعات در ابتدا یا پایان یک قسمت آسان است؟محققان دریافته اند که ساختار اطلاعات در یادآوری آن ها نقش دارند،که معروف به «اثر ساختار زنجیره ای»مادامی که یادآوری اطلاعات متوسط می تواند مشکل باشد،شما می توانید با افزایش صرف وقتی برای یادگیری این اطلاعات،برمشکل بودن آن ها غلبه کنید یا سعی کنید تا مجدداًآن ها را سازمان دهی کنید،بنابراین اطلاعات برای به یادسپاری آسان تر خواهندشد.زمانی که شما به یک مفهوم مشکل به طور خاص بر می خورید،زمانی اضافه را برای به یاد سپاری آن اختصاص دهید.

 

۱۰-روال مطالعه را تغییر دهید

راه مهم دیگر برای افزایش یادآوری این است که گاه گاهی روال مطالعه ی خود را تغییر دهید.اگر شما برای مطالعه به یک موقعیت خاص خو گرفته اید،سعی کنید که به نقطۀ متفاوتی برای مطالعه بروید.اگر شما هنگام غروب مطالعه کنید،سعی کنید دقایقی از صبح را برای مرور مطالبی که شب قبل خوانده اید،اختصاص دهید.با افزودن یک تازگی ناچیز به جلسات مطالعه،شما می توانید تأثیرات تلاشتان را افزایش دهید و به طور معنا داری یادآوری بلند مدت خود را بهبود بخشید.

——————————————————-

منبع: مجله پیوند/ شماره ۳۷۸/ فروردین ۱۳۹۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا