خبر های جدید

درگیری‌ها در حلب، دومین شهر بزرگ سوریه ادامه دارد

 

درگیری‌ها و خشونت‌ها در سوریه در حال شدت گرفتن است و شهر حلب، دومین شهر بزرگ این کشور که تا کنون به طور نسبی آرام بوده، برای دومین روز متوالی شاهد درگیری بوده است.هزاران نفر از ساکنان این شهر در حال فرار از مناطقی هستند که مخالفان مسلح حضور دارند. انتظار می‌رود این مناطق از سوی نیروهای امنیتی سوریه گلوله باران شود.

در شهر حمص، گزارش‌های ارسالی حاکی از حمله نیروهای دولتی به معترضان در زندشان اصلی شهر است.

اما در دمشق به نظر می رسد نیروهای امنیتی موفق شده‌اند تا کنترل مناطقی را که به دست مخالفان افتاده بود، باز پس گیرند.

اخوان المسلمین سوریه، از گروه‌های اصلی مخالف دولت سوریه اعلام کرده است که تسلط حکومت سوریه در بسیاری از مناطق در حال از دست رفتن است.

گروه اخوان‌المسلمین خواهان برقراری نظم و خویشتنداری شده و اعلام کرده است که همه مسئولیت دارند به حفظ امنیت عمومی و حمایت از حقوق اولیه شهروندان کمک کنند.

مخالفان دولت سوریه اعلام کرده‌اند که در تازه‌ترین درگیری‌هایشان با نیروهای دولتی بیش از ۲۰۰نفر کشته شده‌اند که بیشتر آنها در دمشق، پایتخت سوریه بوده‌اند.

نیروهای دولتی همچنین به حمله‌های خود به ابوکمال، اصلی‌ترین گذرگاه مرزی با عراق شدت داده‌اند. گزارش شده که این گذرگاه در کنترل مخالفان دولت سوریه بوده است.

بر اساس گزارش‌ها، هزاران نفر از مردم سوریه برای گریز از خشونت‌ها در حال فرار به کشورهای همسایه بوده‌اند.

کمیساریای عالی آوارگان سازمان ملل متحد اعلام کرده است که پناهجویان سوری افزون بر لبنان، به کشورهای عراق، ترکیه و اردن پناه برده‌اند.

این کمیساریا اضافه کرده است که از زمان آغاز اعتراضات ضددولتی در سوریه در ۱۶ماه گذشته، نمایندگانش در اردن، عراق، لبنان و ترکیه از حدود ۱۲۰هزار پناهجوی سوری ثبت نام کرده‌اند و تعداد دیگری نیز بدون ثبت نام وارد کشورهای همسایه شده‌اند.

گزارشگران کمیساریای عالی آوارگان سازمان ملل متحد گفته‌اند که در این مدت به طور میانگین روزانه ۷۰۰نفر از مرزهای زمینی سوریه به کشورهای همسایه پناهنده شده‌اند.

تمدید ماموریت

همزمان با شدت گرفتن درگیری‌ها در دمشق، اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در نشست روز گذشته (جمعه، ۲۰ژوئیه) به اتفاق آراء ماموریت ناظران این سازمان در سوریه را برای دوره‌ای ۳۰روزه تمدید کردند.

با این حال، در نشست دیروز، قطعنامه‌ای که برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه دولت سوریه به شورای امنیت ارائه شده بود، از سوی نمایندگان روسیه و چین وتو شد.

درگیری در دمشق برای نزدیک به یک هفته ادامه داشته است و روز چهارشنبه گذشته گزارش شد که به دنبال بمبگذاری در یکی از ساختمان‌های سازمان امنیت ملی سوریه، چندین مقام عالی‌رتبه این کشور، از جمله وزیر دفاع، کشته شده‌اند.

منبع: بی بی سی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا