خبر های جدید

ممنوعیت حجاب برای دانش آموزان مسلمان فیلیپین !!!

یک مرکز آموزشی در فیلیپین، حجاب اسلامی را برای حضور در کلاس های درس ممنوع کرد. این اقدام سیلی از خشم و اعتراضات جامعه ی مسلمانان و فعالان حقوق بشر را در این کشور بر انگیخت.

معترضین به تصمیم اخیر عنوان داشتند: این کار نقض حقوق طبیعی افراد و محرومیت از آزادی دینی و پبروی از اصول اعتقادات مذهبی است.

«علی ایوب»، دبیر کل کنفرانس ملی علمای فیلیپین در میندانائو، دومین شهر بزرگ این کشور، اظهار داشت: ما از این مرکز آموزشی و دیگر مراکز می خواهیم که از این گونه اقدامات دست بردارند و مغایر قوانین و آزادی و حقوق انسانی افراد رفتار نکنند.

کالج «پیلار» میندانائو، دانشجویان زن مسلمان این مرکز آموزشی را از داشتن حجاب اسلامی منع کرده و مانع حضور دانشجویان محجبه در این مرکز شده است.

در این شرایط، شورای شهر میندانائو، با تصویب حکمی، اقدامات اخیر را زیر سوال برده و محکوم کرد. با این حال این مرکز آموزشی کاتولیک همچنان بر تصمیم خود استوار است.

رییس کالج مذکور در نامه ای خطاب به مسوولین اظهار داشته، این کالج، یک مرکز آموزشی کاتولیک است و قوانین خود را دارد و اگرچه دانشجویان از مذاهب مختلف در این مرکز پذیرفته می شوند، اما پیش از ثبت نام به متقاضیان در خصوص قوانین و مقررات کالج توضیح داده می شود.

از سوی دیگر، «ادیل وصیف بدیری» مسوول حقوقی کمیسیون ملی مسلمانان فیلیپین، (NCMF)، از خط مشی این کالج به شدت انتقاد کرده و اظهار داشت: این اقدام آنها تخطی از بند آزادی انجام امور دینی قانون اساسی فیلیپین بوده و بر اساس قوانین آموزشی کشور، همه ی دانش آموزان مسلمان حق استفاده از پوشش اسلامی در مدارس و مراکز آموزشی را دارند.

ممنوعیت داشتن حجاب، نه تنها توسط مسلمانان فیلیپین، بلکه از سوی سایر گروهها و فعالان حقوق بشر نیز محکوم شد.

بر اساس گزارش آن اسلام، دبیرکل «ائتلاف وکلای دفاع از حقوق بشر» فیلیپین نیز به این نکته اشاره کرد که اگرچه خط مشی موسسات و مراکز آموزشی محترم است، اما هیچ مساله ایی مهم تر و اولی تر از آزادی اعتقادی و دینی افراد نیست.

میندانائو، مرکز تولد و نمو اسلام در بدو ورود این دین در قرن ۱۳ میلادی، یعنی ۲۰۰ سال پیش از ورود مسیحیت، به فیلیپین بوده و بیش از ۵ میلیون مسلمان در این شهر زندگی می کنند.

در حالی که در قوانین دین مبین اسلام، پوشش اسلامی برای مسلمانان واجب و از اصول و نشانه های مسلمین است، در برخی کشورها همچون فرانسه، دانش آموزان مسلمان حق ندارند با حجاب اسلامی در مدارس و مراکز آموزشی حاضر شوند.
_________________

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا