تربیت فرزندان

تربیت آسان و تربیت سخت کودکان

تربیت آسانتربیت آسان و تربیت سخت کودکان

نویسنده: : محمد سعید مرسی /مترجم: ایوب پوزش

برو کوچه بازی کن، جلوی تلویزیون بشین، وقتی پدرت آمد به او می گویم. این ها برخی عبارت هایی است که برای راحتی خود به آن ها پناه م یبریم. پسری برادرش را می زند، جست و خیز می کند، فریاد می کشد و داد می زند. این رفتارها موجب می شود مادر نتواند راه چاره ای پیدا کند، داستانی برایش بازگو نماید یا او را مناسب با اشتباهش تنبیه نماید. آسانترین راه این است که بگوید: برو تلویزیون تماشا کن یا برو کوچه بازی کن. بدون توجیه و راهنمایی جلوی تلویزیون می نشیند، در کوچه بازی می کند. مهم نیست با چه کسی و چه بازی انجام می دهد یا هنگام بازی در کوچه، چه کارهایی می کنند؟ مهم این است که مادر نفس راحتی بکشد و کمی استراحت بکند.

هنگامی که کودک اشتباهی می کند، حرف مادر را گوش نمی دهد و او را اذیت می نماید. مادر، خود را موظف نمی داند فرزندش را توجیه و راهنمایی کند، بلکه به او می گوید: پدرت آمد به او می گویم چه کار کردی. کودک دیگر تنها از پدرش می ترسد و به حرف های مادر که از این به بعد شخصیت ضعیفی دارد، اهمیت نمی دهد.

مربی، به آسانی می تواند فرزندش را از رفتن به کوچه و بازی با دوستانش منع کند، اما سخت تر از آن این است که به کودک اجازه دهد به کوچه برود و مربی بشنود کودک مکررا" دشنام می دهد و کلماتی که در کوچه شنیده است تکرار می نماید. آن وقت به او می آموزد که این عبارت ها نادرست است و نباید آنها را تکرار کند.

مثل این است که، کودک با پای برهنه و بدون کفش بازی کند و پایش زخمی شود، آن وقت او را راهنمایی و توجیه کند که باید کفش ورزشی مخصوص برای بازی بپوشد. این نوع تربیت سخت است. اما تربیت آسان این است که نوبت بعد به او اجازه ندهد در کوچه بازی کند . نمونه هایی از تربیت آسان: در خانه تلویزیون نداشته باشیم ، چون کودکان چیزهایی را می بینند که اخلاقشان را فاسد می کند.اما سخت تر از آن این است که تلویزیون و ماهواره داشته باشیم کانال هایی را که ارزش آن را ندارند که فرزندان صالح ما آن را ببینند قفل کنیم و برای دیدن آن به خانه همسایه، فامیل یا دوستان نروند. از این هم سخت تر از آن است که کودک نیازمند مهارت تربیتی ویژه است تا در دراز مدت برعدم مشاهده ی برنامه های فاسد تلویزیونی، تربیت شود.کودکان را در خانه تنها بگذارند، بدون این که کانال ها را قفل یا رمز گذاری نمایند.

اگر هنگام مشاهده ی تلویزیون در برخی موارد با دروغ، شوخی بی جا و مسائلی که مخالف ارزش و عادات اجتماعی ما هستند، برخورد کردیم و کودک را توجیه نمودیم، بهتر از عدم مشاهده ی آن است. اگر به کودک یاد دهیم که عادت کند تلویزیون را بعد از وقت مشخصی خاموش کند و به بازی ، مطالعه درس یا خواب بپردازد، بهتر از آن است که تلویزیون را به طور کلی خاموش کنیم.

یکی از راههای آسان تربیتی، تنبیه بدنی کودک به عنوان وسیله ی موثر برای پیش گیری اشتباهی است که انجام داده است. اما سخت تر از آن صبر، توجیه، گفت و گو، تلاش زیاد و استفاده از وسایل تنبیهی دیگری است که ضرر آنها از تنبیه بدنی کمتر است.

میوه بدون تلاش و زحمت چیده نمی شود، ما تاکنون از هیچ کشاورزی نشنیده ایم که دانه را در زمین بکارد سپس آن را تا زمان درو رها کند، بدون این که آن را آبیاری نماید یا علف های هرز را بردارد و مواظب مزرعه باشد.

________________________________________________________

منبع: پدر و مادر بهترین مربیان دنیا / مولف: محمد سعید مرسی /مترجم: ایوب پوزش /ناشر: آراس۱۳۹۱

تنظیم برای نوگرا: باران 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا