خبر های جدید

بازگشت سفیر مصر به اسرائیل

 

  سرانجام انتظار اسرائیلی ها به سر آمد و سفیر جدید مصر در تلاویو رسما معرفی شد. عاطف الاهل، دیپلمات باسابقه مصری شب گذشته وارد تلاویو شد تا پنجمین سفیری باشد که از سوی مصر در این رژیم از زمان امضای توافق نامه صلح کمپ دیوید تا کنون فعالیت خود را آغاز می کند. به گزارش روزنامه لبنانی السفیر، به گفته رادیو اسرائیل انتظار می رود که وی در روز ۱۷ سپتامبر استوارنامه خود را به شیمون پرز، رئیس جمهوری رژیم اسرائیل تحویل دهد.

اسرائیلی ها پیش از این بارها از قاهره خواسته بودند تا برای معرفی سفیر جدید خود در این رژیم تعجیل کنند. پس از انقلاب مصر و حمله معترضان مصری به سفارت اسرائیل در قاهره بسیاری پیش بینی می کردند که سطح روابط مصر و اسرائیل کاهش یابد. این موضوع بیش از همه باعث نگرانی اسرائیلی ها شده بود که انتظار داشتند مصر به عنوان تنها کشور عربی و خاورمیانه که با اسرائیل تا سطح سفیر رابطه دارد، اقدام به کاهش سطح روابط نکند. با انتخاب محمد مرسی، نامزد اسلام گرای اخوان المسلمین به سمت ریاست جمهوری مصر در پی برگزاری یک انتخابات دموکراتیک، نگرانی اسرائیلی ها بیشتر شد به وی‍ژه که برخی از چهره های اسلام گرای مصری از وی می خواستند که مصر به اسرائیل سفیر اعزام نکند. اگر چه سفیر اسرائیل در مصر در قاهره حضور دارد و همچنان به فعالیت دیپلماتیک خود ادامه می دهد.

مرسی هفته گذشته برای شرکت در نشست کشورهای عضو عدم تعهد به تهران سفر کرده بود تا بدین ترتیب نخستین رئیس جمهوری مصر باشد که پس از انقلاب اسلامی ایران و نزدیک به سی سال سردی روابط به تهران سفر می کند.

اکنون با انتخاب سفیر جدید مصر در اسرائیل اگر چه دولت عبری همچنان نسبت به سیاست های آینده دولت مرسی نگران است و خوب می داند که روابطش با قاهره همانند روابط نزدیک دوران مبارک نخواهد بود ولی تا اندازه ای نفس راحت خواهد کشید از این بابت که حداقل دولت جدید مصر به دنبال کاهش سطح روابط با تلاویو نیست.

سفیر جدید مصر در اسرائیل پیش از این معاون امور فرهنگی وزیر امور خارجه مصر بوده است. وی فارغ التحصیل رشته رسانه و علوم سیاسی از دانشگاه امریکایی ها در قاهره است و قبلا به عنوان سرکنسول مصر در منطقه ساحلی ایلات جنوبی در اسرائیل نیز فعالیت می کرده است. وی همچنین در پایتخت های مختلف اروپایی و آسیایی از جمله پکن، بانکوک و مسکو سفیر بوده است.

نخستین سفیر مصر در اسرائیل پس از امضای معاهده کمپ دیوید، سعد مرتضی از سال ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۲ بوده است. پس از وی به ترتیب محمد بسیونی (۱۹۸۸ تا ۲۰۰۱)، محمد عاصم ابراهیم (۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸) و یاسر رضا (۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲) بوده اند.

این در حالی است که مصر تا کنون میزبان ۱۱ سفیر از اسرائیل بوده که آخرین آنها یعقوب امیتای بوده است. پیش از این الیاهو بن الیسار (۱۹۸۰ تا ۱۹۸۱)، موشه ساسون (۱۹۸۱ تا ۱۹۸۸)، شیمون شمیر (۱۹۸۸ تا ۱۹۹۱)، افرایم دوفاک (۱۹۹۱ تا ۱۹۹۲)، دیوید سلطان (۱۹۹۲ تا ۱۹۹۶)، زفی مازل (۱۹۹۷ تا ۲۰۰۱)، جدعون عامی (۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳)، ایلی شاکید (۲۰۰۴ تا ۲۰۰۵)، شالوم کوهن (۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹) و اسحاق لیفانون (۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱) سفیر اسرائیل در مصر بوده اند.

منبع:خبر آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا