دعوت و داعیمطالب جدید

ویژگیها و صفات خدمتگزاران به اسلام

صفات خدمتگزاران به اسلام

نویسنده: استاد فتحی یکن /مترجم: عبدالعزیز سلیمی

اگر قرار بر این است که مسلمانانه زندگی کنیم و حیاتمان را وقف خدمت به اسلام نماییم، لازم است در زندگی از علائم و خصوصیاتی برخوردار باشیم که آن را از زندگی دیگران مشخص کند. در این راستا اهتمام به موارد زیر بسیار ضروری است.

 

۱- پایبندی عملی به دستورات اسلام:

زیرا به امید و علاقه «ایمان» به وجود نمی آید، بلکه آنچه در دل جایی می گیرد و عمل بر آن گواهی می دهد، ایمان به حساب می آید.

قرآن هر جا از ایمان صحبت می کند، عمل صالح را هم به دنبالش بیان می نماید. «کسانی که ایمان آورده اند و عمل نیک و روا را انجام می دهند.»

همچنین قرآن می فرماید:

«‏ آیا مردم را به نیکوکاری فرمان می‌دهید ( و از ایشان می‌خواهید که بیشتر به طاعت و نیکیها بپردازند و از گناهان دست بردارند ) و خود را فراموش می‌کنید ( و به آنچه به دیگران می‌گوئید ، خودتان عمل نمی‌کنید ؟ ) در حالی که شما کتاب می‌خوانید ( و تورات را در اختیار دارید و در آن تهدید خدا را درباره آن که کردارش مخالف گفتار است ، مطالعه می‌کنید ؟ ) . آیا نمی‌فهمید ( و عقل ندارید تا شما را از این کردار زشت بازدارد ؟ ) . ‏» البقره: ۴۴.

در این رابطه باز هم قرآن می فرماید:

«‏ اگر سخنی را بگوئید و خودتان برابر آن عمل نکنید ، موجب کینه و خشم عظیم خدا می‌گردد . ‏» صف:۳

امام محمد غزالی (رض) می فرماید: «دو نوع انسان پشتم را شکسته اند، اول عالمی ناپرهیزکار و بی تعهد، دوم کسی که بدون علم و معرفت خود را اهل عرفان و طریقت می داند. ناآگاهان از دین و قرآن با ادعای خود سبب انحراف و سرگردانی مردم گردیده و عالم بی تعهد با ناپرهیزکاری خود، بهانه کجروی و بدکاری را به دست مردم می دهد؟

رسول گرامی اسلام، مسلمانان را مدام سفارش می فرمود که: «شما پاسداران و کارگزاران علم و دانش باشید، نه اینکه کارتان بازگو نمودن آن برای دیگران باشد.»

 

۲- ترجیح مصلحت دین بر همه ی امور دیگر:

حضرت محمد (ص) می فرماید: «کسی که به امور مسلمانان توجهی ندارد و این وضع برای او به صورت حالتی دائم درآمده، از جمع مسلمانان محسوب نمی شود.»

و فرموده است: «شما از سنگری و مرزی از مرزهای اسلام پاسداری می کنی – تلاش کن – دشمنان از طرف مخدوده پاسداری تو نفوذ ننمایند.»

سعد بن ربیع در غزوه بدر، حدود هفتاد زخم را در اثر تیر و شمشیر و نیزه برداشته بود و داشت نفس های آخر را می کشید. در این حال رو به زیدبن ثابت نموده و فرمودند: «به رسول خدا خبر بده که من دارم بوی بهشت را احساس می کنم و به طائفه ام – مردم انصار – بگو که اگر حتی یک نفر از شما زنده باشد و رسول خدا را تنها بگذارد، در پیشگاه خداوند هیچ عذر و بهانه ای از شما پذیرفته نخواهد شد.» و پس از چند لحظه به شهادت رسید.

 

۳- افتخار به حق خواهی و اطمینان به خدا:

از ویژگی های بارز اهل ایمان، افتخار نمودن به حق طلبی و اطمینان به قدرت و نصرت خداوند است.

قرآن می فرماید: «عزّت و قدرت از آن خدا و فرستاده او و مؤمنان است ، ولیکن منافقان ( این را درک نمی‌کنند و ) نمی‌دانند .» المنافقون:۸

همچنین می فرماید: «‏ و ( از جهاد در راه خدا به سبب آنچه بر سرتان می‌آید ) سست و زبون نشوید و ( برای کشتگانتان ) غمگین و افسرده نگردید ، و شما ( با تأییدات خداوندی و قوّه ایمان راستین و نیروی حقی که از آن دفاع می‌کنید ) برتر ( از دیگران ) هستید ( و پیروزی و بهروزی از آن شما است ) اگر که به راستی مؤمن باشید ( و بر ایمان دوام داشته باشید ) . ‏» آل عمران: ۱۳۹

نقل می نمایند: مسلمانانی که برای مصون ماندن ایمان و دین خود به کشور حبشه پناه برده و مهاجرت نموده بودند و هنگامی که آن ها به نزد نجاشی رفتند، کشیش ها و راهبان از آن ها خواستند در مقابل او سر خم نمایند و سجده برند! جعفربن ابی طالب (رض) که امیر و سخنگوی مسلمانان مهاجر بود فرمود: « ما کسانی هستیم که برای غیر خدا سر تسلیم و تعظیم فرود نمی آوریم.»

در کتاب درخشان تاریخ اسلام، به صفحات زرینی از موضع گیری های مردانه و جرأت و شجاعت های وصف ناپذیری از طرف یاران و هم مسیران رسول خدا (ص) امثال خبیب بن عدی، زید بن دثنه، ربعی بن عامر، مصعب بن عمیر، سعید بن جبیر، سعید بن مسیب و … برخورد می  کنیم –بزرگ مردانی که اطلاع از روش و نوع زندگی و حوادث حیات و دنباله روی از آن ها بسیار ضروری و پسندیده است.

 

۴- همکاری با خدمتگزاران به اسلام:

گرویدن به اسلام، در واقع به معنای کارگزار و خدمتگزار بودن آن است، آن هم عمل و تلاشی هماهنگ با جماعتی جهت دار و بسیار ضروری است که در زمینه امر به نیکی و نهی از ناروا و پرورش فرد و خانواده و جامعه و ایجاد حکومت اسلامی با دیگر خدمتگزاران و عاملین اسلام خود را هماهنگ و هم مسیر نمائیم.

خداوند حکیم می فرماید:

«در راه نیکی و پرهیزگاری همدیگر را یاری و پشتیبانی نمائید ، و همدیگر را در راه تجاوز و ستمکاری یاری و پشتیبانی مکنید.» المائده: ۲

همچنین می فرماید:

« ( خدا درخواست موسی را پذیرفت و بدو ) گفت : ما بازوان تو را به وسیله برادرت ( هارون ) تقویت و نیرومند خواهیم کرد.» قصص: ۳۵

رسول گرامی اسلام (ص) می فرمایند: «رابطه مسلمان با مسلمانان دیگر همچون رابطه ی آجرهای یک ساختمان است که هر کدام مایه استحکام دیگری می گردد.»

باز ایشان می فرمایند که:

«دست قدرت و نصرت خداوند با «جماعت» است، گرگ تنها گوسفندی را مورد هجوم قرار خواهد داد که از گله دور شده باشد.»

در یکی دیگر از فرموده هایش رسول خدا (ص) می فرماید:

«بر تو واجب است که با «جماعت اهل ایمان» و رهبر آنان خود را هماهنگ نمایی» و فرموده است: «جماعت مایه خیر و برکت است.» «جماعت مایه رحمت است و تفرقه سبب عذاب».

——————————————————————-

منبع: دعوت اسلامی / مؤلف: استاد فتحی یکن /مترجم: عبدالعزیز سلیمی /انتشارات: نشر احسان ۱۳۷۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا