خبر های جدید

هوگو چاوز، رئیس جمهور ونزوئلا درگذشت

سنى نیوز: هوگو چاوز، رئیس جمهور ونزوئلا بر اثر ابتلا به بیماری سرطان در سن ۵۸ سالگی در کاراکاس درگذشت. نیکولاس مادورو، معاون ریاست جمهوری ونزوئلا خبر درگذشت وی را در تلویزیون دولتی این کشور اعلام کرد.

به گزارش دویچه وله، شامگاه سه شنبه (۵ مارس/۱۵ اسفند) نیکولاس مادورو، معاون رئیس جمهوری ونزوئلا خبر درگذشت هوگو چاوز در بیمارستان ارتش در کاراکاس را در تلویزیون دولتی این کشور اعلام کرد. مادورو که با حالی گریان سخن می‌گفت، خطاب به مردم ونزوئلا ابراز داشت: «با اندوهی بسیار در این لحظات تاریخی که کشورمان در حال سپری کردن است، از تمامی مردم می‌خواهیم پاسداران همیشگی صلح، عشق و آرامش در سرزمین پدری باشند.»

پیش‌تر رسانه‌ها از وخامت حال چاوز در پی عفونت دستگاه تنفسی بر اثر شیمی درمانی خبر داده بودند. رئیس جمهوری ونزوئلا که به بیماری سرطان مبتلا بود، در یک و سال نیم گذشته چهار بار تحت درمان قرار گرفته بود.

نخستین بار در ماه ژوئن سال ۲۰۱۱ ابتلای چاوز به سرطان مشخص شد. با این حال وی در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته در ونزوئلا نامزد شد و در اکتبر ۲۰۱۲ برای دوره‌ای شش ساله مجددا به مقام ریاست جمهوری رسید.

ماه دسامبر سال گذشته میلادی چاوز برای چهارمین بار در کوبا تحت درمان قرار گرفت و از این روی در مراسم تحلیف ریاست جمهوری که در ۱۰ ژانویه ۲۰۱۳ برگزار شد، شرکت نداشت و سوگند رسمی خود را به جا نیاورد.

چاوز در اواسط ماه فوریه به ونزوئلا بازگشت و در بیمارستان ارتش پایتخت تحت مراقبت و درمان قرار گرفت.

با درگذشت هوگو چاوز، ونزوئلا در مدتی کمتر از یک سال مجددا در برابر انتخابات ریاست جمهوری قرار می‌گیرد که طبق قانون اساسی باید ظرف ۳۰ روز برگزار شود.

چاوز پیش از سفر به کوبا از نیکولاس مادورو، معاون خود به عنوان جانشین مورد علاقه‌اش نام برده بود.

از کودتا تا ریاست جمهوری

هوگو چاوز در سال ۱۹۵۴ میلادی در ایالت باریناس در ونزوئلا متولد شد. وی در ۱۷ سالگی به عضویت ارتش درآمد و به سرعت مراتب نظامی را پشت سر گذاشت. چاوز در سال ۱۹۹۲ میلادی با هدف سرنگونی دولت رئیس جمهور وقت، کارلوس آندرس پرز دست به کودتایی ناموفق زد.

وی شش سال بعد از کودتای نافرجام و پس گذراندن دوره محکومیت، در سال ۱۹۹۸ میلادی در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا نامزد شد و به پیروزی رسید. وی از فوریه سال ۱۹۹۹ و در سن ۴۴ سالگی به عنوان جوان‌ترین رئیس جمهور تاریخ ونزوئلا کار خود را آغاز کرد.

دوران ریاست جمهوری چاوز که با فراز و نشیب‌های بسیاری همراه بود، با نامزدی مکرر او در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴ سال به طول انجامید.

نخستین واکنش‌ها به خبر درگذشت هوگو چاوز

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا با انتشار بیانیه‌ای به مناسبت درگذشت هوگو چاوز خواستار برقراری “روابط سازنده” میان واشنگتن و کاراکاس شد.

در این بیانیه با اشاره به قرار گرفتن ونزوئلا در مقطع جدیدی از تاریخ آمده است: «ایالات متحده آمریکا حمایت و پشتیبانی خود از مردم ونزوئلا را تحکیم خواهد بخشید و امیدوار به توسعه روابطی سازنده با دولت ونزوئلا است.»

باراک اوباما در این بیانیه همچنین یادآور شده است: «ایالات متحده آمریکا همچنان به سیاستی ادامه خواهد داد که به بسط و گسترش دموکراسی، رعایت حقوق بشر و احترام به قانون کمک کند.»

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز نسبت به خبر درگذشت هوگو چاوز واکنش نشان داد و به مردم ونزوئلا تسلیت گفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا