خبر های جدید

نقشه راه اخوان المسلمین برای خروج مصر از بحران کودتا

نقشه راه اخوان المسلمین برای خروج مصر از بحران کودتا

اخوان المسلمین مصر در بیانیه‌ای تحت عنوان خروج از بحران راه‌کارهای خود برای پایان تنش در کشور را اعلام کرد که یکی از بندهای آن بازگشت مرسی به قدرت است.

بر اساس این طرح محمد مرسی باید به قدرت باز گردد و قانون اساسی لغو شده دوباره مورد استناد قرار گیرد و مجلس شورای منحل شده فعالیت خود را از سر گیرد.

اخوان تأکید کردند که همه پیامدهای کودتای نظامی باید برچیده شود و مرسی متعهد به اجرای راهکار اصلاحاتی بر اساس قانون اساسی خواهد بود که اجرای انتخابات پارلمانی و تعدیل قانون اساسی و به رأی گذاشتن آن از جمله این اقدامات اصلاحاتی خواهد بود.

اخوان المسلمین در ادامه بیانیه خود افزود: دیدگاه ما برای خروج از بحران در گفتمان همه نیروهای سیاسی و ملی بدون محدودیت در مطرح کردن مطالباتشان است و همه باید به توافق این گفتمان پایبند باشند.

اخوان تأکید کرد که امنیت ملی برای آنها حائز اهمیت است و مخالف دخالت خارجی در امور داخلی کشور هستند و تلاش می‌کنند که خون مردم مصر ریخته نشود.طرح اخوان المسلمین بر سه محور متمرکز است :

۱-به اراده مردم مصر در انتخابات مشروع نظام محمد مرسی احترام گذاشته شود و کودتای نظامی به صورت کامل از بین برود و مشروعیت رئیس‌جمهوری، قانون اساسی و پارلمان مجددا احیا شود.

۲-رئیس‌جمهوری منتخب با اجرای انتخابات پارلمانی و اصلاحات در قانون اساسی طرح خود را اجرا کند و این اصلاحات را به قوه مقننه مطرح سازد و سپس رفراندم مردمی در خصوص آن برگزار کند و منافع ملی را در نظر بگیرد.

۳-تمام گروه‌های ملی و سیاسی پای میز مذاکره بنشینند و سقفی جهت خواسته‌ها مشخص نشود و همگان به اجرای امور توافق شده پایبند باشند.

در مقابل جبهه نجات ملی سریعا با این طرح مخالفت کرده و شماری از رهبران این جبهه اعلام کردند:

 شرایط به پیش از ۳۰ ژوئن باز نخواهد گشت و جبهه نجات و احزاب سیاسی و گروه‌های ملی با اخوان المسلمین بر سر میز مذاکره نخواهند نشست

خبر دیگر اینکه،سخنگوی جماعت اخوان‌المسلمین مصر هر گونه اطلاع این جماعت از اعتصاب غذای محمد مرسی را رد کرد.«جهاد الحداد» در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی گفت: هیچ اطلاعی از مرسی نداریم و هیچ تماسی با وی نداشته‌ایم و نمی‌دانیم که آیا دست به اعتصاب غذا زده است یا خیر؟ زیرا اجازه هیچ گونه تماسی به مرسی داده نمی‌شود.الحداد همچنین وجود هر گونه اطلاعات درباره مکان حضور مرسی و یا وضعیت جسمانی وی را رد کرد.

منبع: روزنامه اطلاعات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا