خبر های جدید

تمایل اخوان المسلمین به طرح پیشنهادی اندیشمندان مصری برای پایان بحران

تمایل اخوان المسلمین به طرح پیشنهادی اندیشمندان مصری برای پایان بحران

به گزارش پایگاه خبری الرساله نت، اخوان المسلمین مصر با هدف جلوگیری از خون ریزی و پایان دادن به بحران سیاسی در این کشور اعلام کرد با طرحی که تعدادی از اندیشمندان مصری برای برون رفت از بحران ارائه کرده اند موافقت می کند.
بر اساس این طرح پایان تحصن هواداران محمد مرسی رئیس جمهوری معزول مصر مبتنی بر آزادی مرسی است ضمن اینکه تمامی زندانیان سیاسی که پس از حوادث سی ام ژوئن در مصر بازداشت شده اند باید آزاد شوند و در راس این افراد رهبران اخوان المسلمین و محمد مرسی قرار دارند.
در طرح ارائه شده خواسته شد به قانون اساسی ۲۰۱۲ که پس از حوادث سی ام ژوئن عمل به آن تعلیق شده است عمل شود و نخست وزیر اختیارات رئیس جمهوری را به دست بگیرد تا زمینه برای برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری در فاصله زمانی ۹۰ روزه فراهم شود.
در بخش دیگری از این طرح به ضرورت آغاز به کار آن دسته از شبکه های تلویزیونی ماهواره ای و روزنامه هایی اشاره شد که پس از بحران اخیر ممنوع الفعالیت شده اند.

در میان این اندیشمندان کسانی همچون سلیم العوا ، فهمی هویدی و… وجود دارند.

به گزارش سرویس بین‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه العالم ؛ “محمد سلیم العوا” از “عبدالفتاح السیسی” فرمانده کل نیروهای مسلح و وزیر دفاع مصر خواست تا طرح وی برای حل بحران کنونی این کشور را بپذیرد. این طرح را که العوا به همراه شماری از شخصیت های مصری برای برون رفت از بحران ارایه کرده است، شامل بازگشت محمد مرسی رئیس جمهور معزول به قدرت و تشکیل دولتی ملی است که گروه اخوان المسلمین به طور ضمنی از آن استقبال کرده و وعده داده است که آن را بررسی می کند.

وی خاطرنشان کرد: قتل و خونریزی هرگز بحران مصر را حل نخواهد کرد و ضروری است که گفتگوی سیاسی و دموکراتیک در این کشور برقرار شود.العوا تأکید کرد: امیدوارم که عبدالفتاح السیسی به این طرح پاسخ مثبت بدهد و من او را حقیقتا از قدیم می شناسم و امیدوارم به آن پاسخ مثبت بدهد.محمد سلیم العوا افزود: اگر پاسخ مثبت هم ندهد ما از ارایه توصیه و مشورت دست نخواهیم کشید و طرح دوم و سومی را ارایه خواهیم کرد زیرا مصر با ارزش تر از آن است که آن را در چرخه خون و خونریزی رها کنیم تا از دست برود.

این نامزد سابق انتخابات ریاست جمهوری مصر تصریح کرد: قتل در خیابان، سرکوب و کشتار تظاهرات کنندگان و تعرض به آنها همانند بامداد دیروز (شنبه) و جمعه شب گذشته به نتیجه نمی رسد بلکه تنها راه نتیجه بخش همان گفتگوی سیاسی دموکراتیک است که ما در تلاش برای تحقق آن هستیم.در این طرح العوا توصیه شده که دولت توافقی جدیدی با تفویض محمد مرسی به عنوان رئیس جمهور قانونی مصر تشکیل شود و حازم الببلاوی نخست وزیر کنونی مصر در آن جایی نداشته باشد.

این طرح همچنین بر برگزاری انتخابات مجلس نمایندگان طی دو ماه از تاریخ برگزاری اولین جلسه دولت جدید و سپس تشکیل دولتی دائمی و بعد از آن تعیین زمان انتخابات ریاست جمهوری براساس قانون اساسی تاکید دارد.به دنبال فراخوان فرمانده ارتش مصر برای حضور مخالفان مرسی طی روز جمعه گذشته (۴مردادماه) در خیابان ها، حامیان مرسی نیز به صورت گسترده تظاهرات کردند.این تجمع ها به درگیری میان طرفداران “محمد مرسی” رئیس جمهور برکنار شده مصر و مخالفانش طی روزهای جمعه و شنبه (۴ و ۵ مرداد ماه) منجر شد به طوری که ۱۲۰ نفر کشته و بیش از ۴هزار نفر مجروح شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا