خبر های جدید

دود قلیان جوانان سنندجی و بی خیالی مسئولان و نگرانی مردم…

دود قلیان جوانان سنندجی و بی خیالی مسئولان و نگرانی مردم…

گسترش مراکز عرضه قلیان در سنندج هر روز بر نگرانی مردم و مسئولان حوزه سلامت می افزاید، اما مبارزه با آن هر روز  کم‌فروغ تر  می شود؛ چرا مسؤولان به فکر مهیا کردن زمینه ی تفریحات سالم برای جوانان نیستند؟ یا اگر هستند چرا تفریحات ناسالم بر آن پیشی گرفته است؟

به گزارش خبرنگار کُردتودی از سنندج، چند سالی است که قلیان از پستوی خانه ها و قلیان سراها  بیرون آمدند و سر از سفرخانه ها و منازل مردم سراسر شهر درآوردند و جوانانی که تصور درستی از تفریح نداشتند دست به دامن این مخدر آسیب زا شدندو ساده‌ترین تفریحشان، دود کردن لحظه‌های عمرشان شد.

با گذشت زمان مردم که دیگر به این مهمان ناخوانده عادت کرده بودند و طاقت یک لحظه دوری از این ابزار دودزا را نداشتند، تصمیم گرفتند با خرید قلیان و آتش گردان و زغال به جای صرف هزینه برای استفاده یک ساعته از قلیان، خودشان بتوانند چه در خانه و چه در تفریح و مسافرت به راحتی از این ابزار به ظاهر تفریحی استفاده کنند. استقبال مردم از قلیان های شخصی و مسافرتی باعث شد که مراکز فروش ابزار آلات مرتبط با قلیان هم زیاد شود و کم کم از زیر پوست شهر سردرآورند و در کنار مراکز فروش مواد خوراکی شروع به فعالیت کنند.

مغازه هایی که کلیکسیونی است  از قلیان های رنگارنگ,از شیشه‌های رنگی و به ظاهر قیمتی، از شیلنگ‌های پشمی و چرمی گران قیمت و ذغال و تنباکوهای بسته‌ای.

مغازه هایی که به محلی برای عرضه بدون ضابطه انواع مواد دخانی و مکانی برای تجمع و استفاده این مواد توسط جوانان تبدیل شده است.

در این مراکز علاوه بر مواد دخانی, وسایل استعمال در اشکال مختلف بر در و دیوار این مغازه ها خودنمایی میکنند از انواع قلیان و منقل گرفته تا زغال و تنباکو با طعم های مختلف.خودنمایی  و جولانی که  سلامت جامعه را به راحتی دود می کند.

اگر یکسال پیش در شهر سنندج قصد خرید یک قلیان را  داشتی جایی برای خرید بی دردسر ان وجود نداشت مگر افرادی که بصورت مخفی و دور از چشم مراکز نظارتی اقدام به فروش این وسایل می کردند, اما امروز از صدقه سر ارگانها و سازمان های نظارتی و قوانین ضد و نقیض به صورت آشکار در تمام خیابان های سنندج مراکز فروش وسایل جانبی قلیان شروع به فعالیت کرده اند اما این فعالیت با انچه که در تعریف پیشگیری از تبلیغ و استعمال مواد دخانی در جامعه آمده تفاوت چشمگیری دارد.

نکته تامل برانگیز این قضیه این است که تمام این مراکز با مجوز رسمی فعالیت می کنند, یکی از این مغازه داران در گفتگو با خبرنگار ما گفت: ما هم مثل همه مغازه های سطح شهر سنندج پس از گذراندن مراحل قانونی و دریافت مجوز رسمی و قانونی به فروش مواد دخانی و قلیان می پردازیم.

 قلیان در کشورمان فراز و فرودهای زیادی را طی کرده، یک زمان به خاطر یک حکم شرعی قلیان‌ها شکسته شد در دهه اخیر هم  مسئولان, سیاست های مختلفی را در زمینه قلیان در پیش گرفتند در این میان مدتی استفاده از قلیان در سفره خانه و قلیان سراها ممنوع بود اما هنوز مدتی از این ممنوعیت نگذشته بود که بار دیگر قلیان آزاد شد و این روند ادامه پیدا کرد تا امروز به اینجا رسیده ایم ولی در میان این همه سیاست های ضد و نقیض این قلیان است که در تمام تفریحات این روزای جوانان سنندجی حضور خود را به ثبت رسانده است.

سردرگم شده ایم که بین شعارهای مبارزه با دخانیات که از زبان تمام ارگان ها و سازمان ها بیرون می آید و هرساله پول های هنگفتی برای آموزش و پیشگیری و درمان اعتیاد در کشور خرج میشود با اعطای مجوز به مراکز فروش مواد دخانی چه رابطه ای وجود دارد؟

عمق این همه تناقض از کجا سرچشمه می گیرد که عده ای در پی مبارزه با دخانیات هستند و عده ای در پی صادر کردن مجوز برای فروش این مواد؟ شایدم مسئولین عزیز این استان، تنباکو و قلیان را جز مواد دخانی و اعتیادآور به حساب نمی آورند که اینگونه راحت این نوع مجوزها را صادر می کنند و به بهانه مجوز داشتن دیگر هیچ ارگان نظارتی کاری به کار این مغازه ها ندارند!

نبود کوچکترین محدودیت در مصرف قلیان و مراکز فروش عرضه کننده آن موجب شده است سن مصرف کنندگان استفاده از ان هر روز پایین تر بیاید و این زنگ خطری است برای سلامتی جوانان این خطه سرسبز

 با وجود اینکه سنندج به دلیل شرایط اقلیمی جزو پاکترین شهرهای کشور از نظر آب و هوا است اما ریه جوان های این شهر به دلیل استعمال مداوم  قلیان سیاه شده است.

 سود زیادی که صاحبان این مغازه ها به جیب میزنند دلیل دیگر گرایش مغازداران سنندجی به عرضه وسایل جانبی قلیان است

 ادامه این روند می تواند زمینه ساز آسیب های دیگری در نسل جوان باشد که “دود” این نابسامانی به چشم سلامت شهر سنندج می رود.

 سنندج دارد از دود قلیان جوانان این شهر خفه می شود مسئولان تدبیری کنید… .

نقل از کُردتودی

یک دیدگاه

  1. سلام
    ممنون از درج این خبر
    راستش این مساله در خیلی شهرهای کردستان فراگیر شده و متاسفانه فضای خیلی نامناسبی برای وقت کشی جوانان ایجاد کرده اند
    متاسفانه بجای ایجاد فضای های مناسب و مفید از چنین امکان نسند و کاذبی برای تفریح جوانان ایجاد کرده اند و
    همانطور که در متن خبر آمده جال اینکه ارگانهای زیربط مانع کار اینها نمی شوند و به انها رسمیت داده اند.
    کجایند دلسوزان این ملت … نمی دانم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا