خبر های جدید

تاکید برمصالحه با اخوان المسلمین از سوی مقامات مصری

خبرگزاری رویترز در گزارشی از قاهره به قلم مایکل گئورگی نوشت :
یک وزیر بلندپایه مصر روز سه شنبه گفت دولت تحت حمایت ارتش و اخوان المسلمین در این کشور باید به دنبال آشتی و مصالحه با یکدیگر باشند. این یک درخواست نادر در خصوص تلاش برای مصالحه با گروهی است که بسیاری از همقطاران وی در کابینه مصر ، آن را گروهی تروریستی نامیده اند.
ارتش مصر ماه ژوئیه محمد مرسی را از سمت ریاست جمهوری برکنار کرد. نیروهای امنیتی مصر همچنین صدها نفر از اعضای اخوان المسلمین را کشتند و هزاران نفر از جمله مرسی را نیز بازداشت کردند.
اعتراض های خیابانی در مصر همچنان ادامه دارد.
زیاد بهاءالدین معاون نخست وزیر مصر از ماه اوت یعنی زمانی که ابتکاری را در کابینه این کشور ارائه کرد در تلاش برای متقاعد کردن هر دو طرف درگیر در مصر به مصالحه با یکدیگر بوده است.
بهاءالدین در مصاحبه با خبرنگاران افزود :« امنیت مسئله ای مهم و کلیدی برای مصر است اما به تنهایی نمی تواند ما را به جایی برساند که به دنبال آن هستیم. علاوه بر امنیت ، یک چارچوب سیاسی نیز باید وجود داشته باشد. در نهایت این کشور نیازمند حرکت در جهت دستیابی به یک چارچوب یا نوعی موافقتنامه سیاسی است. این کشور نیازمند چارچوبی سیاسی است که دربر گیرنده همه گروه ها باشد.»
در پیشنهاد وی همچنین توقف فوری وضع فوق العاده در مصر و مشارکت سیاسی همه احزاب و همچنین رعایت حقوق بشر و احترام به حق برپایی تجمعات درخواست شده است.
اما ماموریت بهاءالدین آسان نخواهد بود.
رسانه های دولتی مصر افکار عمومی را علیه اخوان المسلمین تحریک می کنند و جوی را ایجاد می کنند که در آن تحمل اخوان المسلمین و مدارا در برابر این گروه کاهش می یابد.
از سوی دیگر سرکوب طرفداران مرسی و اخوان المسلمین توسط نیروهای امنیتی مصر باعث سخت تر شدن موضع اخوان المسلمین شده است.
بهاءالدین ابراز امیدواری کرد دو طرف بتوانند به یک مصالحه سیاسی دست یابند. رهبران ارشد اخوان المسلمین در زندان هستند .
وی افزود :«‌ با توجه به این حقیقت که اکثر یا همه رهبران اخوان المسلمین در زندان هستند ، من فکر نمی کنم آنها به این سادگی از خشونت دست بکشند و به یک نقشه راه ملحق شوند.»
تنش های سیاسی در مصر از زمان برکناری مرسی از سمت ریاست جمهوری در ماه ژوئیه به اقتصاد این کشور آسیب وارد کرده است.
متحدان غربی تحولات در مصر را که از متحدان کلیدی آمریکا در قلب خاورمیانه به شمار می رود به دقت زیر نظر دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا