خبر های جدید

سخنرانی اردوغان در جمع علویان ترکیه

اردوغان در جمع علویان ترکیه: اسم یکی از نوه هایم را علی می گذارم/ عشق به اهل بیت تکمیل کننده ایمان است
نام یکی از آنها را علی خواهیم گذاشت. چرا که اهل بیت میراث بر جای مانده از پیامبر برای همه ما مسلمانان است.سبب اتحاد ما است. داغی که ۱۳۷۴ سال پیش با شهادت حسین بر دل مسلمانان است، هنوز التیام نیافته است.
رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در اظهاراتی در مراسم افطار علویان ترکیه عشق به اهل بیت را تکمیل کننده ایمان دانست و از امامان دوم و سوم شیعیان تجلیل کرد.

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه؛ اردوغان با اشاره به حدیثی منسوب به پیغمبر اسلام درباره ثواب روزه داری در ماه محرم به ویژه در روز عاشورا ، روزعاشورا را روزی مهم دانست و گفت:” در این روز توبه حضرت آدم مورد قبول واقع شد، در چنین روزی بود که عصای موسی دریا راشکافت و بنی اسراییل از نیل عبور کردند، در این روز بود که بیماری یعقوب علاج یافت و در چنین روزی بود که حضرت یوسف از چاه بیرون آورده شد.”

نخست وزیر ترکیه در ادامه گفت: در سال ۶۱ هجری  در چنین روزی بود که نوه گرانقدر و گرامی پیامبر اسلام مظلومانه به شهادت رسید.

اردوغان با تجلیل از امام حسن و امام حسین به عنوان “نواده های پیامبر” که مورد احترام همه مسلمانان هستند، گفت: پیامبر گرامی ما دستان خود را به آسمان گرفت و فرمود:” خدایا من حسن و حسین را دوست دارم. تو نیز دوستدار آنها باش و دوستداران آنها را دوست بدار.”  بله حضرت پیامبر ما فرموده اند دوست داشتن حضرت حسن و حسین و اهل بیت پیامبر همانند عبادت و تکمیل کننده ایمان مسلمان ها است.”

اردوغان افزود: “خیلی تلخ است که دیدیم شخصیتی چون حضرت حسین که پیامبر دوستدار او بود و بارها ایشان را بوییده و بوسیده بود در سال ۶۱ هجری و کمتر از نیم قرن پس از رحلت پیامبر مظلومانه به شهادت می رسد. تسلای خاطر ما این است که حضرت حسین در عالی ترین مرتبه شهادت قرار دارد.”

اردوغان در ادامه گفت: همان طور که حضرت پیامبر برای همه مسلمانان است حضرت حسین نیز برای همه ماست. او شهید همه مسلمانان است. مظلوم همه ماست و قهرمان همه ماست.

نخست وزیر ترکیه در ادامه با اشاره به اینکه چشم انتظار به دنیا آمدن نوه اش است افزود:” نام برادر زن بزرگ من حسین است، اسم دومین برادر زنم حسن است و اسم دیگری علی است و الان هم چشم انتظار به دنیا آمدن نوه ام هستم. نام یکی از آنها را علی خواهیم گذاشت. چرا که اهل بیت میراث بر جای مانده از پیامبر برای همه ما مسلمانان است. سبب اتحاد ما است. داغی که ۱۳۷۴ سال پیش با شهادت حسین بر دل مسلمانان است، هنوز التیام نیافته است و این داغی است که در دل تمام امت اسلام وجود دارد. من معتقدم حضرت حسین بیش از آنکه از ظلمی که بر ایشان در حادثه عاشورا در کربلا رفت رنجیده خاطر باشد از افتادن تفرقه در دامن جهان اسلام پس از حضرت علی و حضرت حسن و حسین رنجیده خاطر بود.

براساس آمارهای موجود ۹۸ درصد از جمعیت ۷۷ میلیونی ترکیه ، مسلمان هستند که  ۸۵ تا ۹۰ درصد آنها سنی و ۱۰ تا ۱۵درصد (۷ تا ۱۰ میلیون) علوی مذهب هستند.
رجب طیب اردوغان خود از اهل تسنن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا