زندگی نامه

آشنایی با محمد خیرات شاطر نامزد اخوانی انتخابات ریاست جمهوری

محمد خیرات شاطرآشنایی با "محمد خیرات شاطر" نامزد اخوانی انتخابات ریاست جمهوری

"محمد خیرت الشاطر" را باید از جمله اعضای برجسته جماعت اخوان المسلمون برشمرد که پس از پیروزی انقلاب مردمی مصر باید وی را تریبون جماعت در معرفی این جماعت به کشورهای غربی و بیان دیدگاه‌ها و اندیشه‌های اخوان المسلمون دانست.

"محمد خیرت الشاطر"، معاون رهبر جماعت اخوان المسلمون مصر و اولین نامزد این جماعت در انتخابات ریاست جمهوری مصر پس از سرنگونی رژیم حسنی مبارک در جریان انقلاب ۲۵ ژانویه مصر است.

زندگینامه:

خیرت در ۴ می ۱۹۵۰ در شهر "شربین"، از شهرهای استان الدقهلیه دیده به جهان گشود و در حال حاضر متاهل و دارای ۱۰ فرزند و ۱۶ نواده است.

الشاطر پس از فارغ التحصیل به عنوان آموزگار و سپس تا سال ۱۹۸۱ به عنوان استادیار در دانشکده "المنصوره" مشغول به تدریس شد تا اینکه در این سال "انور سادات"، رئیس جمهور معدوم مصر در راستای تصمیمات سپتامبر ۱۹۸۱ دستور اخراج وی از دانشگاه را صادر کرد.

وی مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته مهندسی از دانشگاه "المنصوره" دریافت کرد و پس از آن لیسانس ادبیات خود را از دانشگاه "عین الشمس" و دیپلم‌هایی در علوم اسلامی و جامعه مدنی و اداره امور و بازاریابی بین المللی دریافت کرد.

 

آغاز فعالیت‌های اجتماعی، اسلامی و سیاسی

الشاطر دارای فعالیت‌هایی در تجارت و بازرگانی و اداره امور و شرکت در شوراها و اداره شرکت‌ها و بانک‌های مختلف است و از سال ۱۹۶۷ وارد فعالیت‌های اسلامی شد.

اوایل دهه هفتاد وارد فعالیت‌های اسلامی در دانشگاه اسکندریه شد و در سال ۱۹۷۴ رابطه خود با جماعت اخوان المسلمون را آغاز کرد و فعالیت‌‌های خود در حوزه دانشجویی و تربیتی و اداری را توسعه و گسترش داد.

 

از سال ۱۹۹۵ خیرت الشاطر به عضویت دفتر ارشاد جماعت اخوان المسلمون درآمد و به معاون دوم "محمد مهدی عاکف"، رهبر سابق جماعت اخوان المسلمون انتخاب شد.

 

تاریخ مبارزاتی

در تاریخ مبارزاتی الشاطر در دفاع از افکار و اندیشه‌های جماعت اخوان المسلمون شش‌بار محکومیت به زندان مشاهده می‌شود که اولین‌بار آن به نوامبر ۱۹۶۸ به دلیل شرکت وی در تظاهرات دانشجویی آن سال در زمان زمامداری جمال عبد الناصر، رئیس جمهور وقت مصر بازمی‌گردد که تا دوره زمامداری انور سادات، رئیس جمهور معدوم این کشور در دهه هشتاد ادامه پیدا می‌کند.

طولانی‌ترین دوره زندان الشاطر به دوران حاکمیت حسنی مبارک، رئیس جمهور مخلوع مصر بازمی‌گردد که پنج‌بار بازداشت و در مجموع ۱۲ سال در زندان رژیم حاکم مصر بسر برد، از جمله اتهامات وی شرکت در رژه شبه نظامی دانشجویان اخوان المسلمون در دانشگاه الازهر بود.

وی برای مدتی در کشورهای مختلفی مانند یمن و عربستان و اردن و انگلیس بسربرد و به کشورهای مختلف عربی و اروپایی و آسیایی مسافرت کرده است.

 

فعالیت‌های الشاطر پس انقلاب مصر

از زمان پیروزی انقلاب مصر در ۲۵ ژانویه ۲۰۱۱ الشاطر مسئولیت‌های بسیاری را عهده‌دار شد که از جمله آنها بر عهده گرفتن پرونده توسعه و گسترش فعالیت‌های جماعت و استفاده از پتانسیل آن برای برقراری ارتباط است،‌ با وجودی‌که در این زمان شاهد تشکیل حزب ازادی و عدالت به عنوان شاخه سیاسی جماعت اخوان المسلمون هستیم و به این ترتیب الشاطر مسئولیت دیدار و مذاکره با هیئت‌ها و فرستادگان خارجی را برعهده گرفت، به ویژه هیئت‌هایی که از جایگاه اخوان المسلمون در مصر پس از انقلاب و دیدگاه‌های اقتصادی آن به خوبی مطلع و آگاه بودند.

الشاطر در مصاحبه‌های خود تاکید می‌کند که انقلاب مصر هنوز پایان نیافته، بلکه در واقع به تازگی آغاز شده و برای تحقق تمام اهداف خود راه طولانی و دشواری پیش‌رو دارد و در این ارتباط معتقد است، مهمترین هدف انقلاب مصر پاکسازی کشور از بقایا و بازماندگان رژیم سابق است.

معرفی دیدگاه‌های جماعت اخوان المسلمون

وی در بخش دیگری از سخنان خود می‌گوید که آنچه هم اکنون مهم می‌نماید ساخت نظام سیاسی در مصر است که در آن همه طوایف و گروه‌ها و جریان‌های سیاسی در تعیین سرنوشت خویش مشارکت داشته باشند و خود توان انتخاب نمایندگان مورد نظر خود را در نظام سیاسی مصر داشته باشند.

الشاطر درباره استراتژی کنونی جماعت اخوان المسلمون می‌گوید که ماموریت جماعت ساخت و بنای نهضت مصر است، اگرچه این اقدام به تنهایی توسط اخوان المسلمون ممکن نیست.

منبع: تابناک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا