خبر های جدید

تظاهرات حامیان مرسی همچنان ادامه دارد.

در پی کشته و زخمی شدن ده‌ها تظاهرکننده مصری در درگیری‌های روز جمعه با نیروهای امنیتی این کشور، جمعی از مصری‌های حامی اخوان المسلمین با برگزاری تظاهرات و تشکیل زنجیره‌های انسانی در دانشگاه‌ها و شهرهای مختلف این کشور عملکرد نیروهای امنیتی را محکوم کرده و قصاص عاملان کشتارهای مصر را خواستار شدند.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، تظاهرکنندگان با سر دادن شعارهایی بار دیگر “کودتای نظامی” مصر و اقدامات خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی علیه تظاهرکنندگان را محکوم کردند.
اهالی استان “الفیوم” نیز در تظاهراتی مشابه که در پی مراسم تشییع جنازه یکی از جوانان مصری کشته شده در درگیری‌های روز جمعه برگزار شد، قصاص عاملان تمامی کشتارها از زمان آغاز “کودتا” را خواستار شدند.
در استان “المنیا” نیز جمعی از مصری‌ها جنازه دو جوانی که به دست نیروهای امنیتی کشته شدند را تشییع و با برگزاری تظاهراتی “کودتای نظامی” را محکوم کردند.
دانشجویان دانشگاه الاسکندریه نیز در اعتراض به کشته شدن دو تن از مصری‌ها در درگیری با نیروهای امنیتی در منطقه سیدی بشر تظاهرات کردند. دانشجویان در مقابل دانشکده مهندسی این دانشگاه تجمع و تهدید کردند که به اعتراضات و تظاهرات خود شدت می‌بخشند.
تظاهرکنندگان همچنین تهدید کردند که در صورت ادامه اقدامات نیروهای امنیتی علیه دانشجویان و عدم آزادی بازداشت شدگان امتحانات را تحریم کرده و در داخل دانشگاه تحصن می‌کنند.
از سوی دیگر جنبش “۷ صبح” در اسکندریه با تشکیل زنجیره‌های انسانی و با هماهنگی‌ “ائتلاف حمایت از مشروعیت”، “کودتای نظامی” مصر را محکوم کردند.
تظاهرکنندگان با حمل نمادهای “رابعه العدویه” و تصاویر محمد مرسی، رئیس جمهوری برکنار شده مصر خواهان تحریم همه پرسی قانون اساسی جدید شدند.
در قاهره نیز روز شنبه جبهه “راه انقلاب” با برپایی تظاهراتی در اعتراض به قانونی تظاهرات و اقدامات نیروهای امنیتی، آزادی بازداشت شدگان را خواستار شد.
تظاهرکنندگان شعارهایی از جمله “ما طرفدار اخوان و مرسی هستیم نه “کودتا” ” و “ای شهروند مصری به هوش باش که به تو خیانت کردند” را سر دادند.
اهالی “دمیاط” نیز با تشکیل زنجیره‌های انسانی در مقابل مساجد اقدامات نیروهای امنیتی را محکوم کردند.
در استان “الجیزه” جنبش “دانشجویان علیه کودتا”، با حمل تصاویر دانشجویان بازداشت شده، اقدامات نیروهای امنیتی را محکوم کردند.
در تظاهرات روز جمعه علیه “کودتای نظامی” و درگیری حامیان اخوان المسلمین با نیروهای امنیتی ۱۹ تن کشته و ده‌ها تن دگر زخمی شدند این در حالی است که مقامات مصری تعداد کشته شدگان را ۱۴ تن و زخمی شدگان را ۶۲ تن از جمله ۱۷ تن از نیروهای پلیس اعلام کرده بود.
همچنین وزارت کشور ۲۵۰ تن از تظاهرکنندگان را بازداشت کرد. تظاهرات در آغاز هفته به دعوت “ائتلاف حمایت از مشروعیت” و با شعار “ملت مصر، آتش انقلاب را برافروخته می‌کند” صورت گرفت که در جریان آن درگیری‌هایی میان نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان در قاهره، اسکندریه، المنیا و الفیوم رخ داد.
در همین راستا، شوقی علام، مفتی مصر تاکید کرد که شرکت در همه پرسی قانون اساسی جدید مصر وظیفه‌ای دینی و ملی است.
وی در ادامه افزود: مصری‌ها باید با مشارکت در همه پرسی به وظیفه دینی ح.د عمل کنند تا نظر و دیدگاه خود را نسبت به سرنوشت مصر و برای تحقق منافع کشور خود اعلام کنند.
از سوی دیگر یکی از مسئولان وزارت کشور مصر در گفت‌وگو با روزنامه الشرق الاوسط گفت: دولت مصر ۲۳۰ هزار نیروی امنیتی را برای برقراری امنیت در زمان برگزاری همه پرسی قانون اساسی در نیمه ماه جاری میلادی مستقر کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا