دعوت و داعیمطالب جدیدمهارتهای زندگی

زبان احساسات را درک کنید

زبان احساسات را درک کنید

نویسنده: زینب غزالی / مترجم رقیه نعمتی و عبدالله پاسالاری

گزیده ای از نامه های زینب غزالی به دختران مسلمان

 بهترین روش ها و رفتارهای حکیمانه، طبع های بلند همگی دارای زبان هستند. این زبان مانند سایر زبان ها قابل نوشتن نیست. زبان احساسات زبانی اصیل، و وجدانی غنی از سخن است… ما نیاز به تمرین این زبان متعالی در زندگی داریم به خصوص زندگی خانوادگی. زبان احساسات وحواس و قلب و وجدان همان زبان سعادت و اطمینان و آرامش است، هنگامی که پرندگان زیبا بر فراز خانه ی مسلمانی پرواز می کند هر کسی که در آن خانه و در اطراف آن خانه است از دیدن این منظره خشنود است… مرد با نگاه کردن به زنش می فهمد که او خوشبخت است یا غمگین با وجود این که دیگر نیازی به سوال ندارد ولی دلیل شادی یا حزن همسرش را می داند.

پس بر این اساس رفتار می کند و برای از بین بردن آنچه غمگینش کرده تلاش می کند، و به آنچه خوشحال و مسرورش کرده می افزاید. و به او توجه و علاقه بیشتری نشان می دهد چه در منابت و چه در غیر آن با دادن هدیه از او خوبی تشکر می کند حتی اگر هدیه رمز گونه باشد. در اینجا می خواهد به عشق او نسبت به خود بیفزایدو عواطفش را قوی و پیوندها را عمیق کند.

زن نیز وقتی همسرش را ناراحت می بیند دلیل ناراحتیش را نمی پرسد، زیرا او آن را از قبل فهمیده و برای از بین بردن یا تغییر آن تلاش می کند اگر دلیلش در مکان یا رفتار یا غذا یا توجه باشد.

نیازی نیست که بگوید چرا این کار را کردی و چرا این کار را نکردی؟ او به زبان قلب ها و احساسات آموزش دیده است، عاقل را یک اشاره کافی است! این چنین ناراحتی، سرزنش، مشاجره و جر و بحث و تهمت ها دو جانبه در زندگی او و همسرش از بین می رود. و فرزندان که در فضای این احساسات و معانی لطیف آموزش می بینند، در عشق صفا و ادب زندگی می کنند.

بیاید همگی این زبان را تجربه کنیم و آداب و معانی آن را زنده کنیم. خواهیم دید چگونه در زندگی مان و در جامعه ی ما مؤثر واقع می شود پس بیایید قبل از هر کسی از خودمان شروع کنیم…

_______________________________

منبع: گزیده ای از نامه های زینب غزالی به دختران مسلمان /مؤلف: زینب غزالی / مترجم رقیه نعمتی و عبدالله پاسالاری / انتشارات: نشر آراس/اول بهار ۱۳۸۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا