مطالب جدیدمهارتهای زندگی

آیا با پول همیشه مسائل حل و فصل می شود؟

آیا با پول همیشه مسائل حل و فصل می شود؟

نویسنده: ریچارد تمپلار     برگردان: مهدی قراچه داغی

سال ها قبل، وقتی در صنعت به خصوصی کار می کردم، هر وقت اشکالی به وجود می آمد، رییسم می گفت:

_ مشکلی نیست. از روش راه حل امریکایی استفاده می کنیم.

و منظورش این بود که آن قدر خرج می کنیم و پول به پایش می ریزیم تا مشکل برطرف شود. در زمینه ی کار این روش بسیار مؤثر واقع می شود، اما برای برطرف کردن مشکلات زندگی به چیزی بیش از پول نیاز است. برای حل مشکلات زندگی باید در باره اش بررسی کرد، صرف وقت کرد و به راه حلی رسید.

اگر موافق هستید، به موضوع پیر شدن بپردازیم. آیا فکر می کنید با صرف پول و مثلا” عمل جراحی پلاستیک می توان با مشکل پیری روبه رو شد؟جواب منفی است. عمل جراحی پلاستیک در نهایت مشکل را به تأخیر می اندازد و بعد از آن ممکن است مشکلات جدیدتری تولید کند. چه بهتر که روی ذهن خود کار کنیم و با موضوع پیر شدن برخورد مؤثرتری داشته باشیم. اگر کسی را که به او علاقه و توجه دارید به نظر مغشوش، حواس پرت و افسرده می رسد، ممکن است با خرید یک هدیه او را شاد کنید اما این شادی زودگذر است. احتمالا” روش بهتر این است که او را به پیاده روی و قدم زدن ببرید. از او درباره ی خودش سؤال کنید. به او فرصت حرف زدن بدهید.

ممکن است به اشتباه گمان کنید اگر پول بیشتری را صرف کاری بکنیم، مسئله حل می شود. شاید گاه لازم باشد از روش های قدیمی بهره بگیریم. پدربزرگ ها و مادربزرگ های ما هر گاه اشکالی برئز می کرد و چیزی خراب می شد، بلافاصله آن را دور نمی انداختند. به جای آن، صبر و حوصله می کردند، وقتی را به درست کردن آن اختصاص می دادند و صبورانه به مشکل رسیدگی می کردند. می خواستند بدانند چه اشکالی به وجود آمده است و آیا امکان درست کردن شیء خراب شده وجود خارجی دارد یا ندارد. این روش را هم برای ترمیم کتری و ساعت شان به کار می بردند، و هم برای اصلاح و ترمیم روابط شان.

پول هزینه کردن برای ترمیم مشکلات به ما احساسی از قدرت می دهد. اما این در حالی است که می توانیم قدمی به عقب برداریم، مشکل را بررسی کنیم و ببینیم آیا به روش بهتری نمی توانیم با مسایل برخورد کنیم. می دانم که در این خصوص به اندازه ی سایرین تقصیر کار هستم. مشکلی است که اغلب در مورد اتومبیل برایم پیشامد می کند. اتومبیلی می خرم، که اغلب یک اتومبیل گران قیمت است و بعد وقتی اشکالی برایش بروز می کند، که معمولا” این اتفاق می افتد، به یک تعمیرگاه مراجعه می کنم.

 از آنها می خواهم بیایند و اتومبیل را ببرند و درست کنند. چه قدر درست تر بود اگر از اول نگاه دقیق تری به اتومبیل می انداختم و به این نتیجه می رسیدم که اصلا”اتومبیل جالبی خریداری نکرده ام. با هزینه کردن پول مسئاه حل و فصل نمی شود، بلکه مشکل را به تأخیر می اندازد. وقتی می گیرد تا دوباره خراب شود. و همین اتفاق هم می افتد. همیشه هم می افتد. در این شرایط راه حل امریکایی به درد نمی خورد.

با هزینه کردن پول مسئله حل نمی شود، بلکه مشکل را به تأخیر می اندازد.

—————————–

منبع:  کتاب:قوانین زندگی   نویسنده: ریچارد تمپلار     برگردان: مهدی قراچه داغی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا