سياسي اجتماعيمطالب جدید

اتحادیه‌ی جهانی علمای مسلمان :مردم ترکیه برای نقش بر آب کردن ترفندهای دشمنان باید متحد باشند.

اتحادیه‌ی جهانی علمای مسلمان :مردم ترکیه برای نقش بر آب کردن ترفندهای دشمنان باید متحد باشند.

ترجمه: پایگاه‌ اطلاع‌رسانی اصلاح

اتحادیه‌ی جهانی علمای مسلمان از ملت ترکیه می‌خواهد وحدت خود را حفظ کنند و برای موفقیت بیشتر و نقش بر آب کردن ترفندهای دشمنان از دولت قانونی کشور حمایت کنند. اتحادیه مبارزه با فساد را واجب دانست و فتنه‌انگیزی و ایجاد بی‌ثبات در کشور را حرام برشمرد.

الحمد لله، والصلاه والسلام على رسول الله، وعلى آله وصحبه ومَن والاه، وبعد:

اتحادیه‌ی جهانی علمای مسلمان همواره با دید افتخار به پیشرفت چشم‌گیر ملت ترکیه در سایه‌ی حزب عدالت و توسعه می‌نگرد و دستیابی به آزادی و کرامت و حقوق بشر و پیشرفت‌های علمی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و کاستن از آثار فقر و تورم و بی‌کاری را در این کشور بسیار چشم‌گیر می‌داند؛ به طوری که ترکیه هم‌اکنون توانسته است در رده‌ی نهم کشورهای ثروتمند جهان جای گیرد این در حالی است که پیش از روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه در جایگاه ۱۱۱ قرار داشت.

در زمینه‌ی سیاسی‌، سیاست خارجی ترکیه توانسته است اعتبار بین‌المللی خود را به دست آورد در مسایل بین‌المللی تأثیرگذار و دارای نقش مثبت باشد و در مسایلی چون مسأله‌ی سوریه، سومالی و می‌انمار و غیره راه حل‌های مناسبی ارائه دهد. در سیاست‌گزاری داخلی نیز دولت کنونی توانسته است مشکل کُرد‌ها را تا حد زیادی حل و فصل کند. در مقابل این موفقیت‌های چشم‌گیر دشمنان اسلام و مخالفان آزادی و کرامت و توسعه، شروع به توطئه‌چینی کردند و برای ناکارآمد کردن هر گونه تجربه‌ی موفق در جهان اسلام پشت سر هم به شیطنت دست زدند که حوادث مصر و لیبی و تونس و اخیرا در ترکیه از نمونه‌های بارز آن است. دشمنان می‌خواهند در هر منطقه‌ای که از ثبات و آرامش نسبی برخوردار است آشوب و ناامنی ایجاد کنند تا فرصتی برای تسلط بر اراده و ثروت‌های اقتصادی و کرامت مردمان آن سامان را به دست آورند. با کمال تأسف آنان توانسته‌اند ابزارهای نابودی را در داخل جوامع ما ایجاد کنند تا مسلمانان به دست خود هم‌دیگر را نابود کنند؛ آنان در داخل احزاب اسلامی و لائیک و ملی‌گرا نفوذ می‌کنند تا در زمان مناسب از آنان برای نابودی استفاده کنند، مانند آن‌چه در مصر اتفاق افتاد و آن‌چه در ترکیه در حال روی دادن است.

اتحادیه‌ی جهانی علمای مسلمان در مقابل وضعیت دردآور امت اسلامی یکی از مهم‌ترین وظایف خود را ‌آگاهی‌بخشی می‌داند تا عموم مسلمانان نسبت به خطراتی که در کمینشان است آگاه شوند؛ جنگ جهانی سوم که پس از یازده سپتامبر بر ضد تروریسم آغاز شده است امروزه هر گونه تجربه یا دستاورد اسلامی را حتی با مرجعیت اسلامی نشانه رفته است و میلیار‌ها دلار برای رسیدن به این هدف هزینه کرده است.

به همین خاطر اتحادیه در خصوص موضوع ترکیه نکات زیر را مورد تأکید قرار می‌دهد:

۱-اتحادیه از تمام اقشار ملت بزرگ ترکیه می‌خواهد بر سر ثوابت مهم خود ایستادگی کنند؛ وحدت یک فریضه‌ی شرعی است و آیات زیادی از قرآن کریم و احادیث فراوانی بر این مهم دلالت می‌کند و اجماع امت نیز در این باره ثابت است. از جمله خداوند متعال فرموده است:

 «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعاً وَلاَ تَفَرَّقُواْ»[آل‌عمران: ۱۰۳]

 و همگی به رشته‌ی (ناگسستنی قرآن) خدا چنگ زنید و پراکنده نشوید.

 «وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِیحُکُمْ»[انفال: ۴۶]

و از خدا و پیغمبرش اطاعت نمائید و (در میان خود اختلاف و) کشمکش مکنید، (که اگر کشمکش کنید) درمانده و ناتوان می‌شوید و شکوه و هیبت شما از میان می‌رود (و ترس و هراسی از شما نمی‌شود). شکیبائی کنید که خدا با شکیبایان است.

 «وَلَا تَکُونُوا کَالَّذِینَ تَفَرَّقُوا وَاخْتَلَفُوا مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْبَیِّنَاتُ وَأُولَٰئِکَ لَهُمْ عَذَابٌ عَظِیمٌ»[آل عمران: ۱۰۵] و مانند کسانی نشوید که (با ترک امر به معروف و نهی از منکر) پراکنده شدند و اختلاف ورزیدند (آن هم) پس از آنکه نشانه‌های روشن (پروردگارشان) به آنان رسید، و ایشان را عذاب بزرگی است.

پیامبر اسلامی نیز فرموده است: «لا ترجعوا بعدی کفاراً – أی متفرقین – یضرب بعضکم رقاب بعض» پس از من به کفر بازنگردید – یعنی پراکنده نشوید – که با هم‌دیگر جنگ کنید و گردن هم‌دیگر را بزنید. [ترمذی]. و نیز فرموده است: «من فارق الجماعه شبراً فقد خلع ریقه الإسلام من عنقه» هر کس یک وجب از جماعت فاصله گیرد از اسلام بیرون رفته است. [ابوداود، احمد، حاکم و ابن حبان به سند صحیح با شرط شیخین].

به همین خاطر بر ملت ترکیه واجب است با هم متحد شوند؛ زیرا تفرقه خطرات زیادی را در بر دارد و مفاسد آن، همه را شامل می‌شود؛ تفرقه فتنه‌هایی را به دنبال دارد که جز خداوند کسی از کُنه آن آگاه نیست اما وحدت یک ضرورت طبیعی و عقلی است و منافع بزرگی با خود دارد.

۲-اتحادیه ملت ترکیه را به حفظ دستاوردهای عظیمی فرامی‌خواند که در دهه‌ی اخیر در تمام زمینه‌ها محقق شده است و ترکیه را به عنوان الگوی اقتصادی و طلایه‌دار پیشرفت و توسعه‌ و شکوفایی قرار داده است. اتحادیه بر این باور است که تجارب گذشته و حاضر به صراحت نشان می‌دهد که این دستاورد‌ها جز در سایه‌ی رهبری قانونی و منتحب مردم و احساس شهروندی مخلصانه و فداکاری جانانه امکا‌ن‌پذیر نمی‌شد.

۳-اتحادیه مبارزه با فساد مالی و سیاسی و اجتماعی را واجب می‌داند و خداوند متعال نیز در این باره می‌فرماید:

 «إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِینَ یُحَارِبُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَیَسْعَوْنَ فِی الْأَرْضِ فَسَادًا أَنْ یُقَتَّلُوا أَوْ یُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَیْدِیهِمْ وَأَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلَافٍ أَوْ یُنْفَوْا مِنَ الْأَرْضِ ذَٰلِکَ لَهُمْ خِزْیٌ فِی الدُّنْیَا وَلَهُمْ فِی الْآخِرَهِ عَذَابٌ عَظِیمٌ»[مائده: ۳۳]

کیفر کسانی که (بر حکومت اسلامی می‌شورند و بر احکام شریعت می‌تازند و بدین‌وسیله) با خدا و پیغمبرش می‌جنگند، و در روی زمین (با تهدید امنیّت مردم و سلب حقوق انسان‌ها، مثلاً از راه راهزنی و غارت کاروان‌ها) دست به فساد می‌زنند، این است که (در برابر کشتن مردم) کشته شوند، یا (در برابر کشتن مردم و غصب اموال) به دار زده شوند، یا (در برابر راهزنی و غصب اموال، تن‌ها) دست و پای آنان در جهت عکس یکدیگر بریده شود، و یا اینکه (در برابر قطع طریق و تهدید، تن‌ها) از جائی به جائی تبعید گردند و یا زندانی شوند. این رسوائی آنان در دنیا است، و برای ایشان در آخرت مجازات بزرگی است.

دلایل حرمت فساد در کتاب و سنت بیشتر از آن است که در اینجا ذکر شود.

فساد هم‌چنین پیامدهای ناگواری بر اقتصاد و بر جامعه بر جای می‌گذارد به همین خاطر واجب است با استفاده از تمام ساز و کارهای قانونی با آن مبارزه شود.

۴-اتحادیه فتنه‌انگیزی و بر هم زدن آرامش و ثبات جامعه و ترویج کذب و دروغ را حرام می‌داند و سهیم بودن در این امر را خواه از راه رسانه‌ها یا مال یا با هر وسیله‌ی دیگری حرام می‌داند. خداوند متعال می‌فرماید: «والفتنهُ أشدُّ من القتلِ» [بقره: ۱۹۱]. هم‌چنین می‌فرماید: «والفتنهُ أکبرُ من القتلِ» [بقره: ۲۱۷]. احادیث فراوانی هم پیرامون پرهیز از فتنه و پیامدهای ناگوار آن وجود دارد.

۵-بر کسانی که به دعوت و حرکت‌های اسلامی گرایش دارند بیش از دیگران واجب است از تجارب و دستاوردهای موفقیت‌آمیز ترکیه حمایت کنند و ثبات و توسعه این کشور را ارج نهند؛ زیرا این تجربه به سود همگان است و سرانجام شکست آن به پای همگان ختم می‌شود.

۶-اتحادیه از امت اسلامی به ویژه علما و خطبا و افراد نیکوکار می‌خواهد در خطبه‌ها و نمازهای خود مسأله‌ی ترکیه را گوش‌زد کنند و به درگاه خداوند متعال دعا کنند تا ملت این کشور را از توطئه‌ی دشمنان و شر بدخواهان و حسودان حفظ کند و دولت این کشور را توفیق دهد تا خدمات بیشتری به ملت و امت و اقتصاد کشور ارائه کند و شر بدخواهان را به آنان برگرداند و فتنه‌ها را ریشه‌کن کند که او بر هر آن‌چه بخواهد تواناست.

 «وَاللَّهُ غَالِبٌ عَلَى أَمْرِهِ وَلَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لا یَعْلَمُونَ»

دکتر علی قره داغی                                                                                    دکتر یوسف قرضاوی

  دبیرکل                                                                                                        رئیس اتحادیه

                                                                    ۱۹ صفر ۱۴۳۵هـ

                                                                  برابر با ۳۰ آذر ۱۳۹۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا