علمی ، پزشکمقالات ارسالی

لنگرگاه‌های زمین

لنگرگاه‌های زمین
باز هم در زمین می‌مانیم.
در قرآن کریم این موضوع چندین بار مطرح گردیده است که کو‌ه‌ها به منظور حفظ توازن زمین، در نقش لنگرگاه‌هایی برای آن آفریده شده‌اند. از جمله در آیهء ۱۰ سورهء لقمان می‌خوانیم:
وَأَلْقَى فِی الأَرْضِ رَوَاسِیَ أَنْ تَمِیدَ بکُمْ
«و در روی زمین کوه‌های بزرگ بنهاد تا از اضطراب برهید»
باید گفت که دانش بشری در سیزده قرن گذشته، نسبت به این حقیقت کمترین رهتوشه یی نداشته است، اما جغرافیادانان امروز با این حقیقت به خوبی آشنا بوده و آن را تحت عنوان قانون توازن «Isostasy» معرفی نموده اند. لیکن به رغم این، هنوز هم علم جدید نسبت به شناخت کامل رازهای این قانون، مرحلهء ابتدایی شاگردی خویش را پشت سر می‌گذراند.
استاد «انگلن» در این رابطه می‌گوید:
«آنچه ما هم اکنون می‌دانیم، فقط این است که مادهء قرار گرفته بر سطح زمین دارای وزن کمتری است، در حالی که جای مادهء سنگین‌وزن‌تر را خندق‌های بزرگ خالیی گرفته‌اند که اکنون ما آنها را به شکل دریاها می‌بینیم و به این ترتیب است که بلندی و چغری، متقابلاً توانسته‌اند توازن زمین را حفظ نمایند».
دانشمند دیگری از محققان علم جغرافیا می‌گوید: «در دریاها نیز وادیهایی مانند وادیهای موجود در خشکی وجود دارد، با این تفاوت که وادیهای موجود در دریا از وادیهای برّی بسیار عمیقتر بوده و وادیهای بحری از میدان تجربهء انسان نیز تا حدی دورتر اند. اما پاره‌یی از مشاهدات نشان‌دهندهء وجود مغاره‌هایی بسیار عمیق در دریاها می باشد که بعضی از آنها در عمق ۳۵ هزار فوت از سطح بحر قرار گرفته اند و البته این اندازه عمق، از ارتفاع بزرگترین کوه‌های دنیا نیز بیشتر است. پس چه بسا که شما در درون این دریاهای پهناور، وادیهایی را بیابید که مثلاً اگر در یکی از آنها قلهء «اورست» از سلسله جبال «همالیا» را بگذارند، هنوز هم قسمت فوقانی آن از سطح بحر به مسافت یک مایل ارتفاع خواهد داشت. قابل ذکر است که ارتفاع قلهء اورست ۲۹۰۰۲ قدم می‌باشد».
«پدیدهء حیرت‌آورتر این است که این خندق‌های بحری به جای آنکه در مرکز یا قسمت‌های مرکزی دریاها قرار داشته باشند، در نزدیکی سواحل برّی قرار گرفته اند. از این رو چه کسی می‌تواند میزان فشار عظیم و هولناکی را که این مغاره‌های فرورفته در اعماق دریاها به وجود آورده اند، اندازه‌ و یا تخمین نماید؟ بنابراین، معلومات در این رابطه فقط می‌توانند این حقیقت را با کمال روشنی اعلام دارند که نزدیکی میان این وادیهای دریایی با جزایر و مناطق ساحلی و نیز مناطق آتشفشانی، نشان دهندهء یک نوع علاقه و ارتباط صریح میان ارتفاع عمودی کوه‌ها و چغری عمودی خندقهای دریایی می‌باشد. این ارتباط یقیناً بیانگر این واقعیّت است که توازن زمین براساس بلندیها و پستیهای سطح آن در اجزای مختلفهء برّی و بحری تنظیم گردیده است». امری که در حقیقت فرازهای جدیدی از اعجاز علمی آیهء ۱۰ سورهء لقمان را جلوه‌گر می‌سازد:
وَأَلْقَى فِی الأَرْضِ رَوَاسِیَ أَنْ تَمِیدَ بکُمْ
«و در روی زمین کوه‌های بزرگ بنهاد تا از اضطراب برهید»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا