خبر های جدید

دغدغه های دیکتاتور سی ساله مصر در مصاحبه با او

دغدغه های دیکتاور سی ساله مصر در مصاحبه با او

یک فعال رسانه ای و فیلمنامه نویس کویتی، پس از ملاقات با حسنی مبارک، رئیس جمهوری مخلوع مصر، فاش کرد که وی کاملا از تحولات کشور باخبر است و برنامه های شبکه های ماهواره ای را به صورت مرتب دنبال می کند.
خانم “فجر السعید” با تاکید بر دیدار دوساعته با حسنی مبارک در بیمارستان نیروهای مسلح مصر، از گفت وگو با او درباره مسائل متعددی نظیر حمله به کویت، پشت پرده اجلاس سران عرب، اسرار ایجاد شورای همکاری خلیج فارس و همچنین از نامزدی “عبدالفتاح السیسی” برای انتخابات ریاست جمهوری مصر خبر داد و ضمن ستایش از او، حافظه اش را “آهنین” خواند.
وی در گزارشی که روز پنجشنبه بر روی صفحه تویتر خود منتشر کرد، نوشت: رئیس جمهوری برکنار شدۀ مصر، اسرار مهم و منتشر نشده ای از مراحل قبل و بعد از حمله به کویت را در حافظه خود دارد.
مبارک در این دیدار، از نقش ملک فهد، پادشاه متوفی عربستان در حمایت از کویت در برابر اشغالگری عراق تجلیل و قدردانی کرد.
فجر السعید، تاکید کرد: در این دیدار، مستقیما از مبارک پرسیدم که در آینده نزدیک، چه کسی بر مصر حکومت خواهد کرد. او پاسخ داد: خدا. از او خواستم نام کسی را که پیش بینی می کند بر مصر حاکم شود، بر زبان بیاورد. او گفت: مردم، السیسی را می خواهند. بنابراین تمام است.. وقطعا خواستِ مردم بر کشور حاکم خواهد شد.
خانم گزارشگربا سوزان مبارک، همسر رئیس جمهوری برکنار شدۀ مصر نیز که در کنار حسنی مبارک زندگی می کند ، گفت وگو کرد.
سوزان تاکید کرد که از زمان کنار گذاشته شدن حسنی مبارک از ریاست جمهوری تاکنون، با هیچکس خارج از خانواده گفت وگو و دیدار نداشته است.
السعید درگزارش خود خاطر نشان کرد که مبارک خدا را به سبب تبرئه شدن در دادگاه سپاس گفت و افزود که قصد دارد برای ادای مناسک عمره به عربستان برود و پس از آن به کویت و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس سفر خواهد کرد تا با دوستانش دیدار کند.
حسنی مبارک رئیس جمهوری مخلوع مصر پس از سرنگونی در بهمن ماه سال ۱۳۸۹ بازداشت و پس از ماهها سه جلسه دادگاه برای محاکمه او برگزار شد.
در روز ۲ ژوئن ۲۰۱۲ سومین در آخرین محاکمه وی، قاضی او را به دلیل کشتار مردم به حبس ابد محکوم کرد. حبیب العادلی، وزیر کشور پیشین مصر، نیز به اتهام مشابهی به حبس ابد محکوم شد. این در حالی است که پسران حسنی مبارک از اتهام فساد تبرئه شدند. گفته می‌شود که حسنی مبارک در حین انتقال به دادگاه گریه کرد و در برابر خروج از هلیکوپتر مقاومت نشان داد.
اتهامات حسنی مبارک و همراهانش در پرونده‌ای قطور با بیش از ۵۰ هزار صفحه به رشته تحریر درآمد و مهمترین اتهامات وارده به او را می‌توان در جنایت قتل عمد، کشتار تظاهرات‌کنندگان مصری، زیر گرفتن عمدی تظاهرات‌کنندگان با هدف کشتن آنها، ایجاد رعب و وحشت در میان تظاهرات‌کنندگان، واداشتن آنها به چشم پوشی از خواسته‌های خویش، حمایت از مقام ها و مسئولان رژیم و باقی ماندن برمسند قدرت خلاصه کرد که رهاورد تمام اتهامات فوق افزایش تعداد کشته‌ها و مجروحان از میان انقلابیون بود و فساد مالی‌ ملاحظه کرد.
در ژانویه ۲۰۱۳ داده تجدید نظر مصر همه احکام صادر شده در پرونده مبارک را باطل اعلام و دستور محاکمه مجدد همه متهمان را صادر کرد. در آوریل سال ۲۰۱۳ دادستان کل مصر دستور بازداشت پانزده روزه مبارک در پرونده فساد مالی مربوط به کاخ های ریاست جمهوری را صادر کرد.
چندی بعد دادگاهی در قاهره حکم آزادی مبارک را در پرونده قصرهای ریاست جمهوری صادر کرد و حکم بازداشت او در پرونده فساد دیگری معروف به هدایای اهرام را صادر کرد که این پرونده آخرین پرونده فساد مالی مبارک بود که با صدور حکم تبرئه وی در ۲۱ آگوست ۲۰۱۳، روز بعد مبارک آزاد گردید.
محمد مرسی که بعد از انقلاب مصر به عنوان نخستین رئیس جمهوری این کشور انتخاب شد ، به دنبال بروز یکسری اختلافات با ارتش ، در ۱۲ تیر ماه ۱۳۹۲ (سوم ژوئیه ۲۰۱۳) طی کودتایی و با بیانیه فرمانده ارتش مصر عبدالفتاح السیسی از قدرت برکنار و براساس همان بیانیه عدلی منصور، رئیس دادگاه قانون اساسی مصر به عنوان رئیس جمهوری موقت دولت انتقالی تعیین شد.
تاکنون چند جلسه محاکمه مرسی در دادگاه به تعویق افتاده و او در انتظار محاکمه مجدد در ماههای آینده است./العالم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا