تربیت، اخلاق و تزکیهجوانانمقالات ارسالیمهارتهای زندگی

اولین گام برای لذت بردن از زندگی مشترک

آیا از زندگی زناشویی خود لذت می برید؟ اولین گام برای لذت بردن از زندگی مشترک این است که افکار مثبت را جانشین افکار منفی کنید. البته این کار آسان نیست ولی شدنی می باشد.
● مراقب رفتار خود باشید
هر چند این مرحله به نظر ساده می آید ولی از اهمیت زیادی برخوردار است. یکی از مهمترین مسائل این است که نسبت به همسرتان رفتار محترمانه ای داشته باشید.
آقای «الف» می گوید: «از زمانی که با همسرم ازدواج کرده ام هرگز با هم مشاجره نداشته ایم. البته در این مدت اختلاف نظر پیدا کرده ایم ولی در مورد آنها با صراحت حرف می زنیم و این، مشاجره نیست. مشاجره یعنی اینکه هنگام بحث کردن بر سر یکدیگر فریاد بکشید و کلمات بی ادبانه به کار ببرید. من همواره به همسرم احترام گذاشته ام و او نیز همین کار را انجام داده است. من با او همانند یک ملکه رفتار می کنم و او با من مثل یک سلطان!»
البته تقلید از شیوه زندگی آقای «الف» آسان نیست ولی مراقب رفتار خود باشید و احترام گذاشتن به یکدیگر را سرلوحه زندگی تان قرار دهید.
● به کار بردن کلمات خوشایند را از یاد نبرید.
رابطه زناشویی همانند پلاستیک است و به مرور زمان تغییر می کند. با به کار بردن جملات محبت آمیز این رابطه را مستحکم کنید.
آقای «الف» می گوید: «من و همسرم هفته ای یک روز بیرون می رویم. گاهی یک ساندویچ می خریم و در پارک آن را می خوریم.»
هرگز برای گردش نرفتن کمبود بودجه را بهانه قرار ندهید. مسئله مهم این است که برای مدتی از زنگ تلفن، سروصدای بچه ها و مشغله های کاری دور باشید و با همسرتان با آرامش صحبت کنید. هر روزه مغز ما با انبوهی از اطلاعات بمباران می شود و در این میان اهمیت برقراری یک ارتباط موثر و سازنده با دیگران بیش از گذشته احساس می شود.
● به مدیریت پول بپردازید، در غیر این صورت پول زندگی شما را مدیریت خواهد کرد!
مسائل مالی پس از مسائل عاطفی مهم ترین دلیل فروپاشی خانواده هاست.پس این موضوع را جدی بگیرید.
آقای «الف» می گوید: «در شروع زندگی مشترک درآمد ناچیزی داشتم ولی بخشی از آن را پس انداز می کردم، با برنامه ریزی و صرفه جویی توانستم پس انداز خود را بیشتر کنم. در این مدت ابدا من و همسرم راجع به پول با یکدیگر مشاجره ای نکردیم.»
توصیه ما به شما این است که از همان ابتدای زندگی مشترک به مدیریت پول بپردازید.
● نیازهای عاطفی یکدیگر را جدی بگیرید.
یکی از وظایف زوجین برآورده کردن نیازهای عاطفی یکدیگر می باشد. اهمیت این مسأله را نادیده نگیرید.
● دوستان مشترکی پیدا کنید.
اگر به تازگی ازدواج کرده اید باید هشداری به شما بدهیم: خود را برای رفت و آمد با دوستان جدید آماده کنید. فقط آن دسته از دوستان دوران تجرد را نگه دارید که برای همسرتان نیز دوستان خوبی باشند. اگر شما یا همسرتان با هر کدام از دوستان قبلی مشکل دارید بهتر است از آنها جدا شوید. ازدواج فرصت خوبی برای یافتن دوستان جدید است.
● ازدواج خود را در اولویت قرار دهید.
یادتان باشد ازدواج شما در اولویت قرار دارد و هرگز اهانت به اعضای خانواده همسرتان را تحمل نکنید. در ضمن ابدا عاقلانه نیست که خودتان خویشاوندان همسرتان را مورد اهانت قرار دهید.
● همیشه موردی برای شاد بودن پیدا کنید.
متأسفانه امروزه گروهی از مردم شادی را در مواد شیمیایی جستجو می کنند در حالی که آنها باید در زندگی مشترک خود به دنبال شادی بگردند. به دنبال شادی واقعی باشید و نه شادی ناشی از توهم پناه بردن به مواد شیمیایی نشانه ضعف قوای ذهنی و جسمانی است.
● همسرتان را در درجه اول اهمیت قرار دهید.
از همان ابتدای ازدواج تصمیم بگیرید به مرور زمان رابطه مستحکم تری با همسرتان برقرار کنید. نگذارید تولد بچه ها علاقه شما را به همسرتان تحت الشعاع قرار دهد. به رابطه خود با همسرتان بیش از رابطه خود با فرزندتان اهمیت دهید. حتما این جمله را از زبان برخی از مادرها شنیده اید که «فرزندم بیشتر از همسرم به من نیاز دارد» این مسئله حقیقت ندارد! نیاز فرزندان به شما بیشتر از نیاز همسرتان به شما نیست. در واقع کودکان بیش از هر چیز به استحکام رابطه شما و همسرتان نیازمندند.
● نسبت به یکدیگر اعتماد داشته باشید.
هرگز به همسرتان دروغ نگوئید و همواره نسبت به او وفادار باشید. اگر رابطه شما با همسرتان لطمه دیده به فکر اصلاح امور باشید. هرگز امید خود را از دست ندهید.
فرض کنید یک گلدان قیمتی را کشته اید. چه کار خواهند کرد؟ آیا قطعات گلدان را دور می ریزید و یا به تعمیر آن می پردازید؟
البته بهتر است که از همان ابتدا مراقب گلدان تان باشید!
● به خدا توکل کنید.

نه توصیه فوق زمانی کارساز خواهد بود که به خدا توکل کنید و از او کمک بخواهید. ایمان هسته مرکزی احساسات ما را تشکیل می دهد.
با توکل به خدا زندگی معنای دیگری پیدا می کند. دعا کردن را هرگز از یاد نبرید. یادتان باشد شما برای حل مشکلات به یک قدرت لایزال نیاز دارید

خداوند همیشه یارتان..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا