خبر های جدید

مسلمانان تایوان

مسلمانان تایوان

اقلیت مسلمان تایوان را به طور عمده کارگران خارجی تشکیل می دهند که اغلب از اندونزی و تایلند به این کشور آمده اند. رویهم رفته مسلمانان تنها قطره ای هستند در اقیانوس جمعیت ۲۴ میلیون نفری تایوان، لیکن با این وجود مسلمانان در این کشور با مشکل تبعیض مذهبی مواجه نیستند و آزادانه می توانند به ادای فرایض دین خود بپردازند.
پروفسور نورالدین، استاد دانشگاه ایالتی سان فرانسیسکو، این وظیفه را بر خود تحمیل کرده که آگاهی از فرهنگ اسلامی را در میان تایوانی ها رواج دهد و نیز تلاش کند تا تایوان تبدیل به مقصد مطلوبی برای گردشگران مسلمان، خصوصا اهالی خاورمیانه شود.
وی می گوید: «تعداد بسیارکمی مسلمان در تایوان زندگی می کنند و اکثر افراد واقعا ما را نمی فهمند. اما این امر در واقع برای ما یک فرصت است. چینی ها به هر کسی که پیرو یک دین باشد احترام می گذارند؛ آنها همه ی افرادی را که به مسجد، معبد و کلیسا می روند انسان های خوبی می دانند».
نورالدین در پاسخ به این سوال که آیا تبلیغات منفی رسانه ها بر نگرش مردمان تایوان نسبت به اسلام و مسلمانان تاثیرگذار بوده یا خیر، توضیح می دهد: «خیر! در کشور تایوان اصولا تاثیر چندانی از مانورهای رسانه ای و پوشش های خبری مشاهده نمی شود، چرا که مردم این منطقه توجهی به مباحث بین المللی ندارند».
دکتر نورالدین بر این باور است که چینی ها احساس می کنند آداب اجتماعی آنها و دیگر فرهنگ های شرقی از جمله اسلام مشابه هم هستند. وی تصریح می کند: «ما، چینی ها به خانواده اهمیت زیادی می دهیم. مردم تمام زندگیشان را کار می کنند تا برای خانواده خود کسب درآمد کنند. در فرهنگ ما تحصیلات اولویت اول را دارد و برای مردمان چین بسیار حیاتی است. همچنین به منضبط بودن کودکانمان بسیار اهمیت می دهیم. اینها ارزش های اسلامی نیز هست. کسانی که از احکام اجتماعی اسلام همچون ممنوعیت نوشیدن الکل و قمار اطلاع دارند، به این قوانین احترام می گذارند؛ هم دولت و هم ملت تایوان بسیار مهمان نواز و پذیرای مسلمانان هستند».
در کشور تایوان شش بنای مسجد وجود دارد که دو بنای آن از جمله مسجد کبیر تایپه، بزرگترین و قدیمی ترین مسجد تایوان، در پایتخت این کشور قرار گرفته است. این مساجد تنها اماکنی برای عبادت نیستند بلکه همچنین به عنوان مراکز اسلامی برای اقلیت مسلمان فعالیت می کنند. در روزهای جمعه مجالس خطابه ای هم به زبان چینی (ماندارین) و هم به زبان انگلیسی (برای اقلیت کوچک اما رو به رشد مسلمانان آسیای جنوبی و خاورمیانه که تایوان را برای زندگی انتخاب کرده اند یا بازرگانان مسلمان) در مساجد این کشور برگزار می شود. اینگونه جو شاد و گرمی در روزهای جمعه در مساجد تایوان ایجاد می گردد چرا که مردمان با ملیت های مختلف غذای خانگی و بومی خود را به همراه می آورند و با دیگر برادران مسلمان خود صرف می نمایند.
ادارات زیادی در تایوان در پی آنند که گردشگران بیشتری را از شبه قاره و خاورمیانه به این جزیره جذب کنند. از این رو دولت در تلاش است با همکاری انجمن مسلمانان چین محیط مساعدی را برای مسلمانان فراهم نماید به گونه ای که تاییدیه غذای حلال برای رستوران های این کشور تعریف شده است. دفتر توریسم تایوان در حال رایزنی و همکاری با آژانس های مسافرتی است تا دوره های آموزشی لازم را تدارک ببینند.
در نظر بسیاری از مردم جهان، تایوان کشوری تولیدی و صنعتی است. هرچند این نظر تا اندازه ای صحیح است، اما یک ساعت سفر با اتومبیل از پایتخت این کشور زیبایی های این جزیره را که ۷۰ درصد آن کوهستانی است، برای گردشگران نمایان می کند. در بخش های مرکزی و شرقی تایوان، مسیرهای دوچرخه سواری کوهستانی باشکوهی قرار دارد و نیز چشم اندازهای بی نظیری همچون دریاچه سان مون (خورشید ماه).
با این وجود هنوز هم چین تایپه برای جذب گردشگران مسلمان با موانعی روبروست. پس از غذا مسئله ی زبان مشکل دیگری است. حتی بسیاری از دست اندرکاران تجارت توریسم زبان انگلیسی نمی دانند و کوتاهی رستوران ها در سرو غذای حلال به اندازه ی کافی مشهود است. نورالدین یک عامل را موجب این کمبود می داند: «مسلمانانی که برای نخستین بار در سال ۱۹۴۹ از چین به تایوان آمدند تحصیلات عالیه داشتند. به همین خاطر هیچگاه راضی نشدند به مشاغلی همچون کارکردن در رستوران یا حتی مدیریت یک رستوران مشغول شوند. از این رو همیشه مشکل غذای حلال در رستوران های تایوان وجود داشته است. این کمبود اکنون تا حدودی با مهاجرت مسلمانان از کشورهایی همچون تایلند جبران شده است».
«صلاح الدین ما»، دبیرکل انجمن مسلمانان چین نیز در خصوص جذب گردشگر از خاورمیانه و شبه قاره به تایوان و افزایش تعاملات فرهنگی بسیار خوش بین است. وی می گوید: «انجمن مسلمانان چین در سال ۱۹۳۷ در چین بنیان نهاده شد. در تایوان، انجمن ما از سوی دولت ثبت شد اما با حمایت های مسلمانان محلی فعالیت می کند. ما تلاش می کنیم تا جوامع و مردم را گردهم بیاوریم، بخصوص گردشگران را از کشورهای خاورمیانه. ما در حال تعامل با ادارات مختلف هستیم تا غذای حلال و رستوران های مناسب مسلمانان را توسعه دهیم. در این راستا پیشرفت زیادی نیز داشته ایم و حتی موفق شده ایم به دیگر کشورهای خاوردور نیز موادغذایی حلال صادر کنیم.
صلاح الدین نیز تاکید می کند که جامعه مسلمانان تایوان در این کشور دموکراتیک با هیچ تبعیضی مواجه نیست. وی توضیح می دهد: «ما کاملا در اجرای سنت های خود آزاد هستیم. و به طور اجتماعی هیچ شکافی بین جوامع مختلف در تایوان وجود ندارد. جامعه ی تایوان جامعه ی بردبار و آزادمنشی است».

منبع: شفقنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا