مقالات
-
واقعیت کتابسوزی در کتابخانه های ایران و مصر توسط مسلمانان
نویسنده: دانا مهرنوس اولين مورخي كه روايت سوزانده شدن كتابخانه اسكندريه مصر را در كتاب خود نگاشته است عبداللطيف بغدادي[1] متوفي 629هجري مي باشد، و سپس معاصر وي به نام ابن القفطي[2] متوفي646 هجري و ابوالفرج ملطي[3] متوفي 685هجري نيز اين روايت را ذكر كرده اند.اسكندريه در دوره خلافت عمر بن خطاب توسط عمرو بن عاص فتح گرديد
ادامه »»» -
بهار فصل تغییر و تحول
نویسنده: سعدالدین صدیقی رویدادها، پدیدهها و مناسبتها را، بهانهی سخن نمودن، رسمی مألوف و امری معقول است. این عمل در نزد خداوندگار هستی مرسوم و در اسلوب رسول اکرم معمول بوده است. همزاد با خلقت اولیه انسان خداوند مالک و مَلِک، رفتار مخلوق را بهانهی سخن قراره داده، گاهی بر سبیل اشارت و گاهی بر طریق امارت، نقشهی زندگی سعادتآفرین هر دو سرا را بر آدم و فرزندانش ترسیم نموده است
ادامه »»» -
آیا عبادت وقت گیر و مانع پیشرفت انسان است؟
نویسنده: دكتور يوسف قرضاوي /ترجمه:عبدالخالق احسان برخي مي گويند: هر باور ديني، بر ايمان داران انواعي از عبادات و مراسم را لازم مي گرداند كه اوقات مردم را مي گيرد كه اين وقت گيري نظر به اختلاف اديان متفاوت است. مثلاً مسلمانان بايد روز پنج مرتبه نماز بخوانند؛ آيا اين به معني تعطيل كار و عقب ماني كارگرنيست؟ در حالي كه ما درعصر سرعت و رقابت هاي سخت كاري قرار داريم.در حقيقت عبادات در عموم اديان آسماني وقت مردم را…
ادامه »»» -
آیا شیرینی نماز را چشیده ای؟!
نویسنده: دکتر عمرو خالد / مترجم : دکتر ابراهیم ساعدی رودی آیا شیرینی نماز را چشیده ای؟! برگرد نماز بخوان، چون تو نماز نخواندی؟! نمازهایت را دریاب برای به دست آوردن خشوع تلاش کن ! ای کسی که گریه را در نمازت در برابر خدا تجربه نکرده ای، تو بیچاره هستی. ای زنی که به خاطر گناهی که انجام داده ای احساس نکرده ای که بدن و قلبت از ترس خدای واحد قهار می لرزند، تو بیچاره هستی.
ادامه »»» -
مؤمن در سایه آرامش ایمان
نوشته: دكتور يوسف قرضاوي ترجمه: عبدالخالق احسان مؤمن احساس عزلت و دوري از برادران مؤمنش را نمي كند، اگر چه در محل كار، مسجد و خانه-اش نيستند؛ اما هميشه در ضمير، فكر و وجدانش زندگي به سر مي برند؛ چراكه اگر انفرادي هم نماز بخواند به نمايندگي از آنان مي گويد: {اياك نعبد و اياك نستعين} فقط ترا عبادت مي كنيم و از تو كمك مي خواهيم. آنگاه كه دعا كند به نام آنها دعا مي كند: {إهدنا الصراط المستقيم}…
ادامه »»» -
شهادت فضیلت و جایگاه آن در احادیث نبوی
نویسنده: احمد بن النجمی / مترجم: ناصر کریمی معاذبن جبل (رضی الله عنه) می گوید: از رسول خدا شنیدم که فرمود:«کسی که برای مدت کمی در راه خدا به جهاد بپردازد، بهشت بر وی واجب می گردد. کسی که صادقانه از خدا بخواهد که در راه او کشته شود و سپس بمیرد یا کشته شود، به اجر و پاداش شهید نایل می گردد. کسی که در راه خدا زخمی شود یا به بلایی گرفتار آید روز قیامت در حالی که…
ادامه »»» -
عوامل ظلم حکام در خطبه مولانا عبالحمید
دنیاپرستی و حب مال وجاه مولانا عبدالحمید خطبه های این هفته نماز جمعه اهل سنت ، ضمن تاکید بر میانه روی در محبت دنیا و اجتناب از دنیاپرستی، "دنیاپرستی" و "محبت پست و مقام" را از عوامل ظلم برخی حکام بر ملتها عنوان کرد.ایشان خاطرنشان کرد: الله تعالی همه موجودات از جمله انسان را از عالم ماده و مادیات که همین کره خاکی باشد، خلق فرموده است. جسم انسانی مربوط به عالم مادی است
ادامه »»» -
محبت بندگان صالح به همدیگر در پرتو احادیث
تهیه و گردآوری: عزیز صادقی از انس رضی الله عنه روايت است که:پيامبر صلی الله عليه وسلم فرمود: هرگاه سه خصلت در شخص موجود باشد، لذت و شيرينی ايمان را در مي يابد. اينکه خدا و رسولش صلی الله عليه وسلم از همه کس برای وی محبوبتر باشد، و اينکه شخص را فقط برای خدا دوست بدارد، و اينکه زشت پندارد که به کفر باز گردد، بعد از اينکه خدا او را از آن نجات داده است، چنانچه زشت می…
ادامه »»» -
معانی کلمهی تقوا در قرآن کریم
استاد مصطفی اربابی در اینجا درباره کلمهی تقوا که در همان آیهی مبارکهی 189 سورهی بقره بکار رفته «يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْأَهِلَّةِ قُلْ هِيَ مَوَاقِيتُ لِلنَّاسِ وَالْحَجِّ وَلَيْسَ الْبِرُّ بِأَنْ تَأْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ ظُهُورِهَا وَلَكِنَّ الْبِرَّ مَنِ اتَّقَى وَأْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ أَبْوَابِهَا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» ترجمه: از تو در باب هلالهاى ماه مىپرسند، بگو آن وقت نماى مردم و [موسم] حج است، و نيكى آن نيست كه از پشت خانهها به درون رويد، بلكه نيكى آن است كه كسى تقوا…
ادامه »»» -
بدعت چیست؟و انواع بدعت
نویسنده: سلیم الهلالی بدعت در لغت دو معنا دارد: اول: چيز خود ساختهاي كه قبلاً همانندي نداشته، خداوند متعال ميفرمايد: (احقاف: 9). «بگو: من از ميان پيامبران (پديدهاي) نو نيستم» يعني من نخستين پيامبر نيستم، بلكه پيامبران زيادي پيش از من فرستاده شده اند و من پس از مدتي كه پيامبري مبعوث نشده بود، مبعوث شدم. و به شخصيتي كه كاري انجام دهد كه پيش از او كسي نكرده باشد (ابدع، ابتدع و تبدع) ميگويند، يعني بدعت آورده است.
ادامه »»» -
ذم بدعت در آثار سلف و اقوال علماء
نویسنده: حیدر الماسی از معاذبن جبلاروایت شده که فرمود: «فتنههائی به دنبال شما خواهد آمد که در آن وقت مال و ثروت افزایش مییابد و قرآن به گونهای باز میشود (در دسترس همگان قرار میگیرد) که مؤمن و منافق، زن و مرد، کوچک و بزرگ، برده و آزاد آن را دردست میگیرند. و نزدیک است که کسی بگوید: چرا مردم از من پیروی نمیکنند و دنبال من نمیافتند؟ در حالی که من قرآن را بر آنها خواندم، آنها از من…
ادامه »»» -
در نکوهش بدعت و بدعت سازان
نویسنده: علامه ابوالفرج ابن جوزي /ترجمه: عليرضا ذكاوتي قراگزلو عايشه از پيغمبر (صلى الله عليه وسلم) روايت مي كند كه فرمود: «هر كس در امر ما چيزي پديد آرد كه در آن نيست، مردود است». اين حديث را از چند طريق آورده اند. عبدالله بن عمر از پيغمبر (صلى الله عليه وسلم) روايت مي كند كه فرمود: «هر كس از سنت من منحرف شود از من نيست». از عرباض[1] بن ساريه روايت است كه روزي پيغمبر (صلى الله عليه وسلم)…
ادامه »»» -
دانلود دو ترانه از سامی یوسف ، سرچشمه، منبع + ترجمه فارسی
دانلود دو ترانه از سامی یوسف " سرچشمه" " منبع" THE SOURCE سرچشمه You are the source of all power تو سرچشمه همه قدرت هایی My need in my darkest hour نیاز من در تاریکترین لحظاتم My Lord پروردگارم لینک دانلود در ادامه متن
ادامه »»» -
حکام و آیات حکومت ؟!
نویسنده: عبدالعزیز بدری / مترجم: مصطفی اربابی (وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَا أَنزَلَ اللّهُ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ)مائده/44«هركس برابر آن چيزي حكم نكند كه خداوند نازل كرده است ( و قصد توهين به احكام الهي را داشته باشد ) او و امثال او بيگمان كافرند .»حاکم مسلمان اگر بغیر حکم خدا فرمان دهد کافر نمی شود مگر به آن اعتقاد داشته باشد.پس آن چه که دلالت بر اعتقاد حاکم به غیر ما انزل الله دارد آن چیزی است که حاکم را کافر…
ادامه »»» -
فلسفه حج در اسلام و جایگاه آن
فلسفه حج در اسلام و جايگاه آن هدف از آفرینش انسان در پرتو آیات الهی و رهنمودهای پیامبران، چیزی جز عبادت و بندگی خدا نیست؛ عبادتی که همه ابعاد زندگی انسان را فرا گیرد و نهایتا او را به حد اعلای تکامل روحانی و معنوی برساند.انسان موجودی است که فطرتا گرایش به عبادت دارد؛ از همین رو ناخودآگاه حس دینی اش پویا می شود و عطش روحش فزونی می یابد تا آنجا که روح سرگردان و بی پناه انسان به…
ادامه »»»