معماری
خانه ---> حركات و احزاب ---> رويكردها و راهكارها­ی جماعت دعوت و اصلاح /

رويكردها و راهكارها­ی جماعت دعوت و اصلاح /

رويكردها و
راهكارها­ی جماعت دعوت و اصلاح / شورا

شورا

در طول تاريخ زندگي بشر، يكي از بزرگترين
موانع رشد، ترقي، وحدت، همبستگي و رفاه انسانها و نيز يكي از بارزترين عوامل ستم
بر مردم چه در سطح روابط فردي و اجتماعي و چه در نظامهاي سياسي و اقتصادي، استبداد
و خودكامگي بوده است.استبداد در ساده ترين مفهوم، به معني تمركز قدرت اجرا و تصميم
گيري و نيز منابع ثروت در دست يك شخص يا يك گروه خاص است؛ به گونه اي كه مردم در
واگذاري و يا نظارت بر كيفيت به كارگيري آنها نقشي نداشته باشند.

استبداد به خاطر زيان هاي فراوان اجتماعي،
اخلاقي، اقتصادي و سياسی كه در بر دارد، در طول تاريخ هميشه از جانب پيامبران
خداوند به چالش كشيده شده است.

مبناي اصلي مبارزه با استبداد و خودكامگي و
فردمحوري در تمام اديان الهي توحيد بوده است. توحيد، همه ابناي بشر را در ارزشها و
مسؤوليت هاي انساني همسان قرار داده، آن ها را در آخرت نيز داراي سرنوشتي مبتني بر
اعمال اكتسابيشان دانسته است.

بر همين اساس براي ريشه كن نمودن هرگونه
فردمحوري و استبداد در  زندگي انسان ها،
خداوند اصل شورا را به عنوان قاعده ي حاكم بر تنظيم روابط اجتماعي در سطوح خانواده
، جامعه و حكومت مقرر فرموده است؛ تا ضمن احترام به كرامت و ارزش انساني، همه
افراد جامعه در تعيين سرنوشت خود و تصميم گيري درباره ي هر آنچه براي خانواده،
جامعه و حكومت سرنوشت ساز است، مشاركت كنند.

شورا در بعد سياسي خود اصلي است مبتني بر
قراردادي دو طرفه ميان حاكمان و شهروندان كه در آن حاكمان متعهد به اجراي دستورات
خدا و پيامبر به سود مردم و در مقابل شهروندان نيز ملزم به اطاعت از دستورات آنان
در چارچوب مقررات دين و نقد و نُصح حاكمان در صورت مخالفت با امر خدا و پيامبر
هستند.

اين امر و نيز اشاره به اداره جامعه اسلامي
به صورت جمعي و نه فردي در آيه 59 سور ه ي نساء چنين آمده است:

“اي كساني كه ايمان آورده ايد، از خدا
اطاعت كنيد، و پيامبر و اولياي امرتان را [نيز] فرمان بريد، پس هرگاه در مورد چيزي
دچار اختلاف شديد، آن را به [كتاب] خدا و [سنّت] پيامبر برگردانيد، اگر به خدا و
روز آخرت باور داريد ،كه اين بهتر و نيك فرجا متر است.”

و نيز از سوي ديگر، اداره­ي حكومت اسلامي در
دوران پيامبر اسلام دوره ي سي ساله ي خلافت راشده بر اساس شورا بوده و در عهد
خلفا، خليفه مجري دستورات شورا (اهل حل و عقد) بوده است. بعد از پايان آن دوران در
بسياري از موارد، تصميم گيري هاي فردي و محفلي جايگزين سيستم شورايي گرديده كه بي
ترديد اين امر يكي از عوامل برجسته تفرقه و تشتت ميان مسلمانان بوده است.

 

جريان بيداري اسلامي معاصر، با
درك اين امر يكي از اهداف رساي خود را احياي شورا در سطوح مختلف اجتماعي، سياسي و
بين المللي قرار داده است؛ به اميد اينكه درآينده مسلمانان بتوانند شاهد جامعه اي
مبتني بر مساوات و آزادي و حكومت متكي به رأي مردم و پايبند به تصميمات شورايي
باشند.

در اين ميان جماعت دعوت و اصلاح ايران
نيز، شورا را نه تنها يك روش براي اداره حكومت و جامعه، بلكه آنرا يك رويكرد و اصل
تغييرناپذير ميداند كه بايد هميشه و در تمام اركان جامعه و جماعت ساري و جاري باشد
و رسيدن به آزادي، مشاركت و همبستگي مطلوب را جز از راه شورا ميسر نمي داند.
استقرار شورا مستلزم پايبندي به راهكارهاي مناسب است كه در پي مي آيند.

 

راهكارها :

 

آموزش و فرهنگ سازي

اولين و مهمترين راهكار براي تحقق و تثبيت
مفهوم « شورا » و جاري شدن  آن در همه ي
سطوح اجتماع و ابعاد مختلف فعاليت هاي فكري و عملي، آموزش احاد جامعه از طرق
گوناگون است.

سازوكار تحقق اين مهم، از آموزشهاي اوليه
خانوادگي به عنوان نخستين واحد اجتماع آغاز مي شود كه در آن فرزندان الگوي مناسب
رفتار شورايي را از نحوه ي تعامل والدين فرا مي گيرند. تداوم آموزش فرهنگ شورايي
مستلزم عنايت جدي مدارس و مراكز آموزشي به اين اصل مهم، در هر دو حوزه نظري و عملي
است. مساجد و مراكز ديني، رسانه ها و نهادهاي مدني نيز بايد هر يك به سهم خود نقش
مؤثري را در تعميق و نهادينه كردن باور به اصل شورا ايفا نمايند. تعامل شوراسالار
زمامداران و ايجاد بسترهاي مناسب جهت مشاركت واقعي شهروندان، مكمل نقش مثبت عوامل
پيشگفته خواهد بود.

جماعت دعوت واصلاح ايران، با اهتمام جدي به
اصل شورا در تربيت فردي و نيز تطبيق عملي اين اصل با التزام به خرد جمعي در فرايند
تصميم گيري، تلاش مي كند در جهت تسري هر چه بيشتر فرهنگ شورايي به لايه هاي اجتماع
و در نهايت حاكميت نظام شورايي عمل نمايد.

 

تأسيس و يا مشاركت در نهادهاي مدني

جماعت دعوت و اصلاح ايران معتقد است، تأسيس
و يا مشاركت در سازمان هاي مردم نهاد، يكي از راهكارهاي مناسب براي تمرين عملي
مشاركت جمعي و احياي فرهنگ شورايي در جامعه است.

ما بر اين باوريم كه مفهوم “دمكراسي
مشورتي” نيز كه در نظريه هاي برخي جامعه شناسان بزرگ معاصر تبيين گرديده است،
بدون مشاركت و احساس مسؤوليت آحاد جامعه، كاركردي نخواهد داشت و نهادهاي مدني محمل
مناسبي براي نيل به اين هدف هستند.

*************

جماعت دعوت و اصلاح ايران، از آنجا كه
برنامه ي خود را تنها تفسير درست از اسلام نميداند، از پيشنهادها و انتقادات همه­ي
انديشوران و دلسوزان دين و جامعه استقبال مي­كند و آرزومند روزي است كه توحيد
در جهان بيني
، اخلاق در رفتار فردي و آزادي و عدالت در تعاملات اجتماعي
در حد مطلوب برقرار شود تا آدميان بتوانند با خرسندي و آسودگي، در دنيايي آباد، به
عبادت خالق و خدمت خلق بپردازند. و ما ذلك علي الله بعزيز.

منبع ” جزوه رويكردها و
راهكارها­ی جماعت دعوت و اصلاح ایران

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

تلگرام نوگرا »»» مطالب سایت + عکس + کلیپ + نوشته های کوتاه متنوع + با ما همراه باشید . eslahe@

قالب وردپرس