انهدام یک هواپیمای دیگرخطوط هوایی مالزی با۲۹۸سرنشین

هنوز خاطره مفقود شدن هواپیمای پرواز «MH370» متعلق به خطوط هوایی مالزی از اذهان عمومی پاک نشده، یک فروند هواپیمای دیگر این شرکت روز پنجشنبه در خاک اوکراین سقوط کرد.

 در حادثه نخست در روز شنبه هشتم مارس یک فروند بوئینگ ۷۷۷ مالزی ایرلاین که با ۲۳۹ سرنشین از کوالالامپور عازم پکن بود، یک ساعت پس از برخاستن از زمین ناپدید شد.

لاشه این هواپیما هنوز پیدا نشده و عملیات جستجو در آب‌های بین‌المللی که با مشارکت چندین کشور و در چندین مرحله انجام شد در نهایت بی‌نتیجه ماند و این بی‌خبری از لاشه هواپیما و سرنشینان آن ناخشنودی شدید خانواده‌های قربانیان را در پی داشت.

به گزارش یورونیوز، متعاقب این حادثه مشکوک، ضرر چشمگیری متوجه شرکت مالزیایی شد و اکنون نیز با سقوط هواپیمای دیگر این شرکت، این بار با ۲۹۸ سرنشین، فارغ از علت آن، سال جاری میلادی را باید سالی سیاه برای «مالزی ایرلاین» دانست.

شبکه خبری بی‌بی‌سی نیز در خبری منتشر کرد: «جو بایدن»، معاون رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرده است که هواپیمای مسافربری مالزیایی که در مناطق مرزی اوکراین و روسیه سقوط کرده در آسمان مورد هدف قرار گرفته و منفجر شده است. همزمان گزارش‌های اولیه از هویت ۲۸۳ مسافر این هواپیما منتشر شده است.

در همین حال، وال استریت ژورنال خبر داده که منابع امنیتی آمریکا می‌گویند دومین هواپیمای مسافربری با یک موشک زمین به هوا هدف قرار گرفته است.

خطوط هواپیمایی مالزی نیز اعلام کرده که مشغول کنترل دقیق لیست پرواز است اما پیش از اعلام دقیق اسامی مسافران می‌تواند تایید کند که ۱۵۴ شهروند هلند، ۲۷ استرالیایی، ۴۳ مالزیایی، ۱۲ اندونزیایی، ۹ انگلیسی به همراه چهار آلمانی، چهار بلژیکی، سه فیلیپینی و یک کانادایی در پرواز MH17 حضور داشته اند که همگی کشته شده‌اند. ملیت ۴۱ مسافر دیگر این هواپیما هنوز اعلام نشده است.

این بوئینگ ۷۷۷ خطوط هوایی مالزی علاوه بر ۲۸۳ مسافر ۱۵ خدمه هم داشت و از آمستردام، پایتخت هلند، عازم کوآلالامپور، پایتخت مالزی بود که در آسمان اوکراین و در حالی که در ارتفاع بالای ۱۰ هزار متری پرواز می‌کرد به نظر می‌رسد مورد هدف قرار گرفته و لحظاتی بعد سرنگون شد.

«نجیب رزاق»، نخست وزیر مالزی در صفحه توییر خود نوشته است: من از گزارش‌های رسیده مبنی بر سقوط این هواپیما شوک شده‌ام و تحقیقات در این زمینه را فورا آغاز می‌کنیم.

مسافران پرواز ساقط شده مالزی در راه کنفرانس ایدز بودند

اغلب مسافران پرواز خطوط هوایی مالزی که شب گذشته در اوکراین سرنگون شد، عازم یک کنفرانس بین‌المللی ایدز در استرالیا بودند.

به گزارش شفقنا از ایسنا، «مایکل سیدیبه»، مدیرکل برنامه ایدز سازمان ملل گفت که بسیاری از مسافران پرواز MH17 خطوط هوایی مالزی قصد داشتند تا در کنفرانس بین‌المللی ایدز در شهر ملبورن استرالیا شرکت کنند.

در همین حال یک روزنامه استرالیایی بدون ذکر منبع عنوان کرد که از مجموع مسافران هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ خطوط هوایی مالزی ۱۰۸ نفر از مسافران قرار بود در بیستمین کنفرانس بین‌المللی ایدز شرکت کنند.

«بیل کلینتون»، رئیس جمهور اسبق آمریکا نیز قرار بود در این کنفرانس بین‌المللی حضور داشته باشد. بیستمین دور از کنفرانس بین‌المللی ایدز قرار است در روزهای ۲۰ تا ۲۵ جولای در شهر ملبورن برگزار شود.

به گفته «راشل باگالی» مقام بلندپایه برنامه ایدز سازمان ملل، یکی از مسافرانی که جان باختن او در این پرواز تائید شده، «گلن توماس» سخنگوی سازمان جهانی بهداشت (WHO) است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا