آیاکردهای سوریه و عراق مستقل می شوند؟

نماینده ی شورای میهنی کردهای سوریه، در مورد احتمال اتحاد کردهای عراق و سوریه و نقش ترکیه در مورد تاسیس دولت مستقل کُردی اظهار نظر کرد. دکتر بهزاد ابراهیم نماینده ی شورای میهنی کردهای سوریه در ترکیه، در مورد احتمال اتحاد کردهای عراق و سوریه و نقش ترکیه در مورد تاسیس دولت مستقل کُردی گفت:«اتحاد مناطق کردنشین سوریه و عراق، یک امر بعید و دور از ذهن نیست و ممکن است چنین چیزی روی دهد. اما در این میان مشکلات و موانع مهمی وجود دارد که یکی از آنها حزب اتحاد دموکراتیک است که به عنوان یکی از نهادهای اقماری پ.ک.ک با چنین چیزی مخالفت می کند اما با این حال مشخص نیست که این حزب در آینده نیز بتواند بر مواضع کنونی خود پافشاری کند و باید قبول کرد که عمر پیمان نامه ی سایکس پیکو به سرآمده است. مساله ی دیگر این است که ترسیم نقشه ی جدید در منطقه، ارتباط مستقیمی با مواضع ترکیه دارد. باید دید ترکیه در مورد ایجاد دولت مستسقل کُردی و اتحاد مناطق کردنشین سوریه و عراق چه دیدگاهی دارد. اما در کل چنین به نظر می رسد که ترکیه با ایجاد دولت کُردی مخالف نیست».
بهزاد ابراهیم در ادامه و در مورد شرایط کردهای ترکیه نیز گفت:«بخواهیم یا نخواهیم؛ عبدالله اوجالان این واقعیت را اثبات کرد که رهبر کردهای ترکیه است. او نشان داده که تاثیر آشکاری در معادلات سیاسی کُردی دارد و درخواست برای آزادی اوجالان، یک درخواست معقول و به جا است. ممکن است برخی ها با عمق نفوذ اوجالان مخالف باشند اما به هر حال، این یک واقعیت سیاسی است که انکار آن هیچ فایده ای ندارد و همه باید بپذیرند که اوجالان دارای یک جایگاه مهم و اثرگذار است. در مورد آینده ی کردهای ترکیه نیز باید بگویم که همزیستی و همسویی با کشور قدرتمندی مانند ترکیه به سود کردها است و جدا شدن کردهای ترکیه از این کشور، سودی برای کردها ندارد».
بهزاد ابراهیم در پایان به این موضوع اشاره کرده که حل معضل کردها، ترکیه را قدرتمندتر می کند و اقلیم کردستان عراق نیز یک حفاظ امنیتی جدی برای حفظ ترکیه در مقابل خطرات و تهدیدات داعش است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا