مقالات ارسالی

بیانیه جماعت دعوت و اصلاح ایران درباره‌ی حوادث اخیر عراق

بسم الله الرحمن الرحیم

(وَلَا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللَّـهُ إِلَّا بِالْحَقِّ وَمَن قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِیِّهِ سُلْطَانًا فَلَا یُسْرِف فِّی الْقَتْلِ إِنَّهُ کَانَ مَنصُورًا إسراء:۳۳]؛ «و کسی را نکشید که خداوند کشتن او را – جز به حق – حرام کرده است. هر کس که مظلومانه کشته شود، به صاحب خون او رخصت و توان قصاص را داده‌ایم ولی او هم نباید در کشتن اسراف کند. بی‌گمان صاحب خون یاری شونده است»

این روزها خبرهای ناگوار و آزاردهنده‌ای از قتل و کشتار و غارت در برخی از مناطق عراق، به ویژه در منطقه‌ی ایزدی‌نشین شنگال در اقلیم کردستان به گوش می‌رسد و وجدان هر بیداردلی را به درد می‌آورد.

تاریخ قدیم و جدید گواهی می‌دهد که سوء استفاده از دین برای توجیه اقدامات خشونت‌آمیز، چه خشونت فیزیکی و چه خشونت فرهنگی و سیاسی، بیشترین ضربه‌ها را در درجه‌ی نخست به وجهه‌ی دین وارد می‌کند و در ثانی، مرتکبان چنین رفتارهایی علاوه بر تبعات فاجعه‌بار این جنایت‌ها، باید در پیشگاه خدا، دین و تاریخ نیز پاسخگو باشند.

متأسفانه در چند سال اخیر موج سهمگین دگرناپذیری و نابردباری مذهبی، برخی کشورهای منطقه، به ویژه عراق را در برگرفت و در موارد عدیده‌ای خشم و انتقاد جدی شهروندان اهل‌سنت عرب و کرد و بخش قابل توجهی از شیعیان و نیز غیر مسلمانان را برانگیخت و شکاف هویتی را در این کشور به تدریج تعمیق بخشید.

علاوه بر این کوچاندن اجباری مسیحیان موصل و آسیب رساندن به اماکن و بقاع دینی آنان، نقض آشکار حقوق به رسمیت شناخته شده اقلیت‌های دینی در اسلام بوده و می‌تواند موجب ایجاد شکاف میان مسلمانان و غیرمسلمانان گردد.

جماعت دعوت واصلاح ایران ضمن ابراز همدردی با مردم ستم‌کشیده‌ی این مناطق، با تأکید مجدد بر مبانی فکری خود، ارتکاب اقدامات خشونت‌آمیز را محکوم می‌کند و حمایت همه جانبه‌ی خود را از کلیه‌ی اقدامات خداپسندانه و انسان‌دوستانه در جهت کاستن از دردها و مصائب آوارگان اعلام می‌دارد و بر این باور است که تفاوت‌های دینی، مذهبی و قومی در ذات خود به هیچ وجه نمی‌تواند مبنای تحمیل نابرابری در حقوق شهروندی باشد.

امید است پس از انتخاب رئیس جمهور جدید و رئیس پارلمان و تعیین نخست وزیر توافقی در عراق، گام‌های عملی در جهت تشکیل دولت فراگیر و زمینه‌سازی برای بازگشت ثبات و آرامش و برخورداری همه شهروندان از حقوق برابر برداشته شود.

جماعت دعوت اصلاح ایران
۲۳/۰۵/۹۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا