سياسي اجتماعيمطالب جدید

کودتاگران مصر در پی تصالح با اخوان المسلمین

کودتاگران مصر در پی تصالح با اخوان المسلمین
القاهره – عمر عویس ترجمه : رسول رسولی کیا – مهاباد

منابع آگاه : بازداشت دکترمحمد علی بشر به دلیل نپذیرفتن سازش با کودتاگران
منابع آگاه فاش کردند بازداشت دکترمحمد علی بشر رهبر بلندپایه ائتلاف ملی برای حمایت از مشروعیت و رد کودتا،پس از آن صورت گرفت که کودتاگران از وی خواسته بودند جهت تصالح آنان با جنبش اخوان المسلمین پا درمیانی نماید ؛ ولی نامبرده علی رغم فشارهای مضاعفی که بر او وارد کرده بودند ،این خواسته آنان را رد نموده بود.
منابع یادشده در اظهارنظرهای ویژه ای که با سایت “عربی ۲۱” داشتند خاطرنشان نمودند کودتاگران از دکتر بشر خواسته بودند حزبی جدید و با برنامه ها و آرمان هایی مخالف “عدالت و آزادی” شاخه سیاسی اخوان ، تاسیس نماید و آنان متعهد شده بودند که ۳۰ کرسی پارلمان جدید مصر را به حزب او اختصاص دهند ؛ علاوه بر امتیازات ویژه ای که به شخص او داده خواهد شد از جمله موافقت با آزادی عده ای اندک از مخالفان کودتا البته مشروط بر اینکه جزء رهبران نباشد و اینکه ایشان در دولت آینده که پس از انتخابات پارلمانی تشکیل خواهد خواهد شد به عنوان وزیر انتخاب خواهد شد ، خواسته ها و امتیازاتی که دکتر بشر به شدت با آن مخالفت نموده بود.
منابع مذکور در ادامه گفتند عدم پاسخ مثبت دکتر بشر به اینگونه خواسته ها از یک سو و ناکام ماندن مذاکراتشان با جنبش اخوان باعث شد که مقامات کودتا به شدت عصبانی شده و او را دستگیری نمایند ؛ چرا که او گرینه قابل اعتمادی – برای نجات دادن کشتی در آستانه غرق کودتاگران – نیست.
دکتر عطیه عدلان رئیس حزب الاصلاح و یکی از رهبران ائتلاف ملی برای حمایت از مشروعیت و رد کودتا،در بررسی چرایی بازداشت دکتر بشر گفت : رژیم عبدالفتاح سیسی که پس از کودتا بر رئیس محمد مرسی سکان قدرت را به دست گرفت امیدواربود که جنبش اخوان روزی آن را به رسمیت شناخته و بابت درگیری و اعتراض علیه آن عذر خواهی نماید ولی پس از این همه تلاش مذبوحانه از سوی نهادهای امنیتی و قوه قضائیه از همسویی و تایید جنبش اخوان ناامید و مایوس شد ؛ امری که هرگز تحقق نخواهد یافت ؛ چرا که چگونه ممکن است با کسی که تمام زندگیت را به آتش کشیده است ، تملق و چاپلوسی نمایی ؛ آن هم به خاطر اینکه یک لقمه نان به تو بدهد!
دکتر عدلان در مصاحبه با”عربی۲۱″ خاطرنشان نمود دلیل عدم بازداشت دکتر بشر تاکنون این بود که شاید او بتواند مذاکرات اعتراف اخوان به کودتا را آغازگر باشد.
دکتر رضا فهمی رئیس سابق کمسیون شئون عربی و خارجی و امنیت ملی پارلمان و یکی از رهبران اخوان در این باره گفت : تاخیر ۱۷ ماهه در بازداشت دکتر بشر به این امید بود که شاید نامبرده بتواند در تصالح کودتاگران با اخوان مؤثر واقع شود البته با این وصف که شرایط کما کان باقی بماند ولی ارتباطشان در آینده با آن جنبش تغییر یابد.
این رهبر اخوانی برصفحه فیس بوکش نوشت: تصالحی که رژیم سیسی دنبال آن بود عبارت بود از آزادی – همه – زندانیان عادی و برخی رهبران دربند ؛ علاوه بر اجازه فعالیت محدود و ۱۰درصدی به اخوان و پرداخت غرامت به خانواده های شهدا و آسیب دیدگان – جنایت های میدان رابعه و نهضت و….
فهمی در ادامه افزود : زمانی که کودتاگران از همراهی اخوان و سایر جریانات انقلابی با اینگونه طرح ها نا امید شدند و بویژه پس از امضای دکتر “بشر” بر بیانیه ” همبستگی نیروها و جریانات انقلابی” در سالگرد حوادث خونین موسوم محمد محمود ، بر این شدند که با دستگیری و بازداشت او که تاکنون فقط و فقط به منظور ایفای نقش در مذاکرات آمیخته با فشار ، بازداشت نشده بود ، به گمانه زنی ها پیرامون تصالح و سازش با اخوان – و نیروهای دیگر انقلابی- پایان دهند.
این رهبر اخوانی گفت به احتمال قوی عدم بازداشت دکتر بشر در ۱۷ ماه گذشته بنا به سفارش رهبران اتحادیه اروپا و علی الاخص خانم کاثرین آشتون بوده است ؛ چراکه نامبرده بر این باور بود که شخصیت های اخوانی چون “بشر” و دکتر عمرو دراج می توانند نقش مهمی را در این چارچوب ایفا کنند البته مشروط بر اینکه زمینه مناسبی برای این کار فراهم شود.

ایشان در پایان خاطرنشان نمود در آینده شاهد فشارهای بیشتری از سوی کودتاگران بر انقلابیون خواهیم بود امری که محصول آن تحرکات بیش از پیش انقلابیون خواهد بود و در کل شاهد مرحله جدیدی از جهت شکل و چگونگی نبرد بین دو جریان طرفدار قانون و کودتاگران خواهیم بود ، و همچنین پیش بینی می شود قربانی ها و هزینه های بیشتری در انتظار انقلابیون باشد و همین امر عمر کودتاگران را کوتاه و کوتاه تر خواهد نمود.
همزمان نیروهای انقلابی و شخصیت های بارز سیاسی مخالف کودتا که بیانیه ” همبستگی انقلابیون” را امضا نموده اند در بیانیه مشترکی پشتیبانی و حمایت همه جانبه خود را از آقای دکتر بشر که یکی از امضاکنندگان آن بیانیه می باشد اعلام نمودند .
و در بیانیه مذکور از مردم مصر و فرزندان انقلاب ینایر با همه انتساب ها و مشرب های فکریشان خواستند قرائت صحیحی از بازداشت وحشیانه و سریع دکتر بشر ؛ علاوه بر متهم نمودن نامبرده به لیست بلند بالایی از اتهام های از قبل آماده شده و ظالمانه توسط کودتاگران داشته باشند ؛ آن هم ساعاتی پس از امضای بیانیه”همبستگی انقلابیون” توسط او به عنوان نماینده ائتلاف ملی برای حمایت از مشروعیت و رد کودتا!!
در بیانیه حمایت از دکتر بشر همچنین آمده که ما به خوبی نسبت به اشتباهات گذشته خود واقفیم و از همه می خواهیم از گذشته و چند دستگی های موجود درس گرفته و برای بازپس گیری و محقق ساختن خواسته های انقلاب ینایر تحت پرچم همبستگی تلاش نمایند .
همچنین از همه آحاد ملت مصر خواسته بودند که آگاهانه قضایا را پیگیری نموده و به منظور نجات میهن از استبداد و اختلاس و ناتوانی که امروزه بر آن مستولی گشته و حال و آینده کشور را به خطر انداخته ، انقلاب را اساس همه دیدگاه ها و نقشه راه هایشان قراردهند .

http://arabi21.com/Story/790619

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا