حركات و احزابمطالب جدید

جماعت انصار الاسلام را بهتر بشناسیم!

جماعت انصار الاسلام را بهتر بشناسیم!

نویسنده : خالد محمدی

جماعت انصار الاسلام جماعتی است که از سلفیهای کرد تبار در دهه ۹۰ میلادی تأسیس شد. و یکی از اهداف تاسیس این جماعت تطبیق شریعت در مناطق کردستان عراق است.

تاریخ تاسیس:

جماعت انصار الاسلام در سال ۲۰۰۱ بعد از ائتلاف وادغام دو گروه جهادی کردی به نام های جند الاسلام به رهبری ابو عبد الله شافعی وجنبش کردستان اسلامی به رهبری نجم الدین فرج احمد مشهور به ملاکریکار تشکیل شد. در سال ۲۰۰۲ دقیقا یک سال قبل از حمله امریکا به عراق کشور امریکا جماعت انصار الاسلام را تروریست ویکی از خطرناکترین گروههای تروریستی همسو با تنظیم القاعده دانست. قبل از آنکه امریکا حمله خود را علیه صدام حسین ونیروهایش آغاز کند با موشکهای توماهک وبالستیک وپرتاب آن از آبهای خلیج فارس به مکانهای استراتیژیک جماعت انصار الاسلام واقع در روستاهای هم مرز عراق وایران هدف قرار داد وعده ی زیادی از نیروهای انصار الاسلام را با خاک یکسان کرد که مجبورشدند خاک عراق را ترک کرده وبه شهرهای کردستان ایران روی بیاورند.

بعد از جنگ امریکا علیه عراق جماعت انصار الاسلام باردیگر به خود آمدند وبا تاکتیکهای جدید وارد صحنه جنگ علیه اشغالگران امریکایی در عراق شد وبا عملیاتهای نظامی نوعی نیروهای نظامی امریکایی را به چالش می کشاند. ناگفته نماند ابو مصعب زرقاوی بعد از فرار وی از کشورش اردن در سال ۱۹۹۹ به جماعت انصار الاسلام روی آورد وبه مدت دو سال در کنار این جماعت بود تا اینکه با شروع جنگهای چریکی در عراق بعد از” سقوط صدام” ابو مصعب زرقاوی تنظیم القاعده عراق را تاسیس کرد ودر سال ۲۰۰۴ به اسامه بن لادن بیعت داد.

اما جماعت انصار الاسلام همسو با دیگر گروههای نظامی عراقی از جمله جماعت توحید وجهاد وقاعده الجهاد -جیش الراشدین- وکتائب ابو مصعب السوری- وجیش الفاتحین. وجیش الاسلام دست به عملیات علیه امریکا در عراق زدند. که بعدها جماعت انصار الاسلام نام خود را به انصار السنه عراق تغیر داد. در سال ۲۰۰۶ دقیقا چند ماه قبل از وفات ابو مصعب زرقاوی جماعت انصار السنه یا همان انصار الاسلام کردی به مجلس شوری مجاهدین که به وسیله ابو مصعب زرقاوی در راستای یکپارچگی گروههای جهادی تاسیس شده بود ملحق شد وبه نحوی از ابومصعب زرقاوی دستور نظامی می گرفت.

اما فعالیت جماعت انصار الاسلام در ایران:

بی شک با ورود خانوادهای این جماعت به خاک ایران در سال ۲۰۰۳ به ویژه کردستان ایران تعاطف واحساسات کردهای ایران باعث شد به دو دلیل جایگاه ومکانت خاصی را در قلوب بعضی از هم زبانانشان داشته باشند.اول اینکه کرد زبان بودند دوم مسلمان کرد. جماعت انصار الاسلام توانست بعد از چند سال تلاش در ایران جوانانی را به خود جذب کند که به قول خودشان فکر توحید وجهادی خالص در درونشان رویده بود. از رهبران این جماعت در ایران:

  • آسو کردی اهل استان اربیل عراق.

۲- عبدالستار ظاهرا در یکی از شهرهای کرمانشاه سکونت دارد.

۳- کاک حسین عراقی از کردهای عراق به شمار می رود.

۴- ابو عبد الله الشافعی از عربهای عراقیست.

هم اکنون جماعت انصار الاسلام در کشورهای عراق وسوریه مشغول فعالیت نظامی و عملیاتهای چریکی علیه نیروهای نظامی عراق وسوریه است.

منبع: روزنامه شرق الاوسط.

یک دیدگاه

  1. با سلام.

    از بزرگترین آفت هایی که امروزه دامن گیر مسلمانان شده است ناآگاهی از مفهوم ولاء و براء است.

    بنا بر مفهوم ولاء و وبراء ، مسلمان باید محبت و دوستی خود را نسبت به سایر مسلمانان از هر طیف و گروهی که باشد ولو با وجود اختلافات فی مابین گروههای اسلامی ابراز دارد و هیچ گاه موجبات ذلیل شدن و شکست گروه و جماعتی از مسلمانان را در برابر کافران (چه با عمل و چه با زبان و تبلیغات منفی و …) فراهم نیاورد.

    متاسفانه امروز این اشکال بزرگ تقریبا بر همه گروهها و جماعات اسلامی وارد است. به طوری که ولاء و براء به جای اینکه بر مبنای اصل مسلمان بودن شکل گیرد بر مبنای حزب و دسته و جماعت شکل میگیرد. به نحوی که جماعات اسلامی بعضا چشم دیدن پیشرفت و موفقیت یکدیگر را ندارند، و سعی دارند عملکرد یکدیگر را زیر سوال ببرند فقط بخاطر اینکه از جماعتی غیر از جماعت متبوع خود می باشد.

    این یعنی اینکه خطر باطل شدن و بر باد فنا رفتن اجر و پاداش اعمال، و حتی بدتر از آن، خطر گناهکار شدن و افتادن در دام شیطان، افراد وابسته به گروهها و جماعات اسلامی را شدیداً تهدید میکند چرا که خداوند فقط عملی را قبول میکند که خالصاً برای رضای او باشد و مصلحت جمعی امت اسلامی را دربر داشته باشد نه عملی که در راستای اهداف و خواسته های حزب و جماعت خاصی انجام گیرد.

    <<>>

    راه حل رهایی از این دام خطرناک شیطان که مسبب بخش بزرگی از مصائب امروز مسلمانان است این است که فرد مسلمان تمام سعی خود را به کار گیرد که این موضوع را در ذهن خود نهادینه کند که مسلمانان فارغ از دسته و حزب و جماعت، همگی برادر و خواهر ایمانی یکدیگرند و اینکه حزب و یا جماعتی از مسلمانان با ما و یا جماعت متبوع ما اختلافاتی دارد هیچگاه این موضوع را جایز نمیکند که ما در شرایط سخت روبرو شدن آنان با دشمن، از پشت به آنها خنجر بزنیم ولو با یک سیاه نمایی و تبلیغات منفی. چرا که این امر به منزله شکستن پشت جماعتی از مسلمانان و قرار گرفتن در کنار دشمن کافر است.
    قطعا امروز جماعتی از مسلمانان که راه جهاد قتالی را در پیش گرفته اند در برابر هجمه سرسام آور و بی رحمانه تبلیغات سوء و دروغین دشمنان نیاز به حمایت تبلیغاتی سایر مسلمانان از هر طیف و گروهی دارند و یاری آنان ولو با یک روشنگری کوچک سهیم شدن در اجر آنان است.
    و صد البته عملکرد اصحاب جهاد قتالی باید به گونه ای باشد که یاری دهنده و حامی افرادی باشد که راه جهاد دعوی در پیش گرفته اند و هیچگاه موجبات تضعیف آنان را فراهم نیاورند. علمای کبار امت فرموده اند که (قوام الدین بکتاب یهدی و بصیف ینصر). مجاهدان امت اسلامی باید این فرموده علما را سرلوحه عملکر خود قرار دهند به گونه ای که جهادشان ناصر کتابی باشد که دعوتگران به آن دعوت میکنند.

    خلاصه اینکه امروز همه جماعات مسلمانان در شرایط جنگی قرار دارند و در جبهه ای با دشمن روبرو هستند. هر جماعتی در پی تضعیف سایر جماعات برآید به نحوی که دشمن کافر از آن منتفع شود و یا هر جماعتی که از شکست جماعت اسلامی دیگر در نبردش با دشمن کافر شادمان گردد از نظر شرع و قرآن عملا در صف دشمن قرار گرفته و ایمان خود را با خطر نابودی مواجه کرده است.

    <<>>

    برای هر شخص و جماعت و گروهی که در راستای خدمت به اسلام و رضای الله سبحانه و تعالی قدم بر میدارد و سنگری از سنگرهای اسلام را پر کرده است آرزوی توفیق می کنم و از خدای متعال خواستارم که همه ما را در مسیر صحیحی که خودش به آن راضی است قرار دهد.

    معذرت بابت طولانی شدن مطلب

    و آخر دعوانا ان الحمدلله رب العالمین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا