الله - خداوندعقیدهمطالب جدید

معنی لا اله الا الله از دیدگاه شهید ناصر سبحانی

معنی لا اله الا الله از دیدگاه شهید ناصر سبحانی

نویسنده : استاد شهید ناصر سبحانی

 

معنی لا اله الا الله :

لااله الا الله یعنی اینکه هیچ فرمانروا و فریادرسی غیر از الله وجود ندارد .

معنی شهادت دادن به لا اله الا الله :

بعد از اینکه انسان مسلمان از نزدیک فهم درست و عمیق از دین پیدا نمود و عملاً بدان ملتزم گردید به میان مردم می‌رود و به مردم و طواغیت این را اعلام می‌کند که فرمانروایی و فریادرسی حق خداوند است و شما آن را غصب نموده‌اید پس آن را به ایشان باز گردانید . به این کار شهادت می‌گویند . هرگاه این عمل گاه گاهی انجام شود به آن شخص ، شاهد می‌گویند. اما اگربصورت همیشگی انجام شود به آن شخص ، شهید می‌گویند .

لوازم شهادت دادن به لا اله الا الله سه امر است:

۱ – شهادت قلبی . ۲ – شهادت زبانی و اعلام آن در برابر طواغیب و در میان مردم ۳ – شهادت عملی .

شهادت بر دو رکن استوار است :

۱ – حضور نزدیک . ۲ – نظارت نزدیک .

معنی کلمه‌ی توحید :

توحید یعنی اینکه انسان به این امر معتقد شود که در عالم هستی هیچ فرمانروا و فریادرس دیگری غیر از خداوند وجود ندارد .که خلاصه‌ی دعوت پیامبران نیز همین بوده است ( لا اله الا الله ) و این اولین آموزه‌ی لازم برای انسان مسلمان است .

بخاطر انحراف انسانها از حقیقت توحید ، مراکزی برای رویکرد آنها ایجاد شد .که آنها را به عنوان قبله‌ی دلهایشان قرارمی دادند و در آن اماکن ، فرمانروایان و فریادرسان باطل را مستقر می نمودند و به عبادت آنها می پرداختند . و بدنبال آن فرمان آنها را پذیرفتند و نیزجلب نفع و دفع ضرر را در دست آنها می دیدند . لذا از آنها فریادخواهی می کردند .

خداوند برای حذف انحرافات از میان بشر تنها به نهی نمودن از اطاعت طاغوت دعوت نمی‌نماید . بلکه بجای آن( برنامه‌ی باطل ) ، برنامه‌ی حق و خیر را معرفی می‌کند و آن را جانشین برنامه و انحراف قبلی می‌کند . خداوند در این مورد برای اینکه توجه بشر را از مراکز فرمانروایان و فریادرسان باطل منصرف نماید( بعد از آمدن برنامه‌ی حق و خیر ) به یکی از بندگان شایسته‌ی خود فرمان داد که مرکزی را برروی زمین بنا کند تا مردم بعد از رویگردانی از مراکز شرک ، به آن مرکز توحیدی رو کنند . واین مکان بعنوان مرکز فرمانروایی و پایتخت خداوند بر روی زمین مقرر شود که همانا خانه‌ی کعبه بود . دلیل ضرورت این کار این بود که انسان دارای جسمی است و باید رویکردی رادرزندگی داشته باشد . یعنی بایستی رویش را به طرف جسمی خاص بنماید . اما چون ذات خداوند جسم و جهت ندارد به او فرمان داده شد که رویش را به طرف خانه‌ی کعبه کند تا بدین وسیله تمام رویکردهای انسان ( هم مادی و هم معنوی ) خدایی شوند .

نظام سیاسی در اسلام و لا اله الا الله

برای درک نظام سیاسی در اسلام لازم است که قبلاً بینش اسلامی را درباره‌ی خداوند ، جهان هستی و انسان بشناسیم تا بعداً نظام سیاسی اسلام بر پایه‌ی آن بازشناسی شود . چون شریعت اسلامی اجزائی بی‌علاقه و بی‌ربط بهمدیگر نیستند . تمام شریعت اسلامی تفسیر کلمه‌ی لا اله الا الله می‌باشد . که بدون درک معنی آن نمی‌توان نظام سیاسی را درک نمود .

شرط اصلی داشتن صداقت انسان نسبت به ادای شهادت ( لا اله الا الله )

شرط اصلی داشتن صداقت انسان نسبت به ادای شهادت ( لا اله الا الله ) و ( محمد رسول الله ) این است که شیوه‌ی زندگی انسان ( زندگی درونی و بیرونی ) بر طبق فرمان خدا و رسول ( ص ) باشد .

در غیر این صورت تلفظ به آن هیچ ارزشی را ندارد . زیرا منافقین نیز این الفاظ را تلفظ کرده و می‌کنند. در این مورد در قرآن چنین آمده است ( یا ایها الذین امنوا لم تقولون مالا تفعلون کبر مقتا عند الله ان تقولو مالا تفعلون ) .

معنی کلمه‌ی شهادت :

شهادت دو مصدررا دارد.۱. شهود بر وزن فعول . ۲. شهادت بر وزن فعالت .

شهادت بر وزن شهودبرحدوث چیزی دلالت دارد وآن به این معنی است که کسی در نزد چیزی حاضر و ناظر شود . یعنی اینکه بصورت کامل به آن چیز علم پیدا نماید .که دراینجا باید هر دو رکن شهادت بطور همزمان موجود باشد . شهادت عبارتست از اینکه انسان بعد ازداشتن شهود نسبت به چیزی با گفتاری این حالت را برای دیگران اعلام کند .

اگر این چیز ( که بر آن شهادت داده می‌شود ) مادی بودشهادت توسط جسم انسان داده می‌شود . اما اگر این امر معنوی بود حضور انسان نزد آن چیز با قلب است و نظارتش با بصیرت قلبی . کسی که بر لا اله الا الله شهادت می دهد بایستی در تمام زندگیش آنرا عملاً ادا کند. و حتی اگر بر روی یک نفراز طواغیت بخندد شهادتش را نقض کرده است و یا اگر فرمان غیر خدا را در زندگیش اطاعت نماید و یا از غیر خدا فریادرسی کند شهادتش نقض شده است . پس انسان بایستی با دل ،‌ زبان و کرداراین را ثابت نماید که بر برنامه‌ی خداوند شهود پیدا نموده است و بعداً آن را در میان مردم اعلام کند .

پس شهید کسی است که عملاً عامل به برنامه‌ی خداوند باشد ( حال چه بر روی تختخواب در منزل بمیرد و چه در راه خدا کشته شود ) . البته کشته شدن در راه خدا بالاترین درجه‌ی شهادت و شهید شدن است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا