سياسي اجتماعيمطالب جدید

گفتگوی احمد مقرمی رئیس دفتر سیاسی حزب اصلاح (اخوان یمن) در مورد وضعیت یمن

گفتگوی احمد مقرمی رئیس دفتر سیاسی حزب اصلاح (اخوان یمن) در مورد وضعیت یمن

ترجمه: عبدالخالق احسان
امت: حوثی ها سیطره خویش را بر ادارات دولتی بدون مقاومت قابل ذکری ادامه می دهند. موقف حزب اصلاح درین مورد چیست؟
مقرمی: اصلاح یک حزب سیاسی است و با استفاده از وسایل مدنی و حزبی مروج فعالیت می کند؛ اما مسئله سیطره ملیشی های حوثی بر ادارات دولتی با استفاده از نیروی نظامی ملیشیها کاری است که مربوط به دولت می شود؛ چون مهمترین وظایف دولت حمایت وطن ، شهروندان، ادارات و مؤسسات عمومی و خصوصی می باشد؛ لذا باید این سوال را متوجه دولت و حکومت ساخت که چه موقفی در برابر سیطره ملیشی ها دارند و چرا از مراکز دولتی و جامعه دفاع نکرده و امنیت و آرامش مملکت را حفظ ننمودند؟

امت: آیا استعفای رئیس جمهور و حمله حوثی ها بر قصر ریاست جمهوری را کودتا علیه قانونیت می دانید؟
مقرمی: رئیس جمهور مجبور به استعفاء گردید؛ چون حوثی ها تلاش می کردند تمام خواسته های شان را بدون در نظر داشت خواسته های دیگران با استفاده از نیروی ملیشی های مسلح بر رئیس جمهور بقبولانند؛ آنان قصر ریاست جمهوری را مورد هجوم قرار داده و بر آن مسلط شده بودند و تمام مراکز دولتی از جمله کانال ماهواره ی، رادیو و روزنامه رسمی دولتی را به چنگ خویش گرفته بودند؛ این گام ها و امثال آنها را می توان کودتای تمام عیار نام گرفت.

امت: نظر شما در مورد استعفاء چیست؟ و استعفای رئیس جمهور را درین شرایط حساسی که یمن به آن روبرو است چگونه ارزیابی می کنید؟
مقرمی: به نظرم تفاوت فاحشی بین دو استعفاء وجود دارد، استعفاء رئیس جمهور در نتیجه عوامل و اسباب متعددی صورت گرفت، رئیس از مشارکت و سهم دادن به دیگران به دور نبود و ملت یمن از او انتظار تصامیم جدی و اجراءات قطعی در مقابل ملیشی های مسلح داشتند؛ آن ملیشی های که نفوذ خویش را گسترش داده تا به سرنگونی پایتخت دست یافته و رمز سیادت دولت (قصر ریاست جمهوری) را مورد حمله قرار دادند.
اما در مورد استعفاء نخست وزیر و حکومتش می توان گفت که این استعفاء در نتیجه تصمیم جدی و پخته گرفته شده است؛ چون با وضعیتی که ملیشی های مسلح حوثی ایجاد کردند، ادامه کار ممکن نبود؛ اگر چه حکومت تلاش زیاد نمود تا وضعیت را سروسامان دهد، اما ملیشی های حوثی پیروزی حکومت را پایان کار خویش دانسته و به هر کاری دست یازیدند؛ لذا نخست وزیر و حکومتش در یک تصمیم طبیعی و شجاعانه استعفاء دادند.
استعفاء رئیس و حکومت دلیل واضحی است (برای داخل و خارج و به خصوص تعاون خلیجی ) که ملیشی ها دولت را اختطاف کردند، این تنها اعلان استعفاء نیست.

امت: به نظر شما چه چیزی رئیس جمهور یمن را وادار به استعفاء نمود؟
مقرمی: این وضعیت سراسیمه او را به استعفاء مجبور نمود؛ چون ملیشی های حوثی به نهایت بلند پروازی و غول گری و تروریستی رسیده که قصر ریاست جمهوری را مورد هجوم قرارداده و محاصره نمودند و خانه رئیس را مورد حمله قرار دادند و لست طولانی از خواسته و تعییناتی را بری جماعت حوثی املاء کرده و از رئیس می خواستند که اجرا نماید؛ درین حالت برای رئیس چاره جز استعفاء وجود نداشت.

امت: جماعت اصلاح یمنی با این خلاء قدرت چگونه تعامل می کند؟
مقرمی: اصلاح همرای شرکاء خود در احزاب لقاء مشترک و گروه های سیاسی و اجتماعی وارد عمل شده و تلاش خواهیم که وضعیت بحرانی کشور را کنترول نموده و نگذاریم ملیشی ها ازین بیشتر کشور را دچار بحران نمایند.

امت:آیا شما با اقلیم جند و سبأ و تشکیل مجلس نظامی برای اداره مستقل و اعلان عدن به حیث پایتخت و اعتبار صنعاء به حیث پایتخت اشغالی؛ هماهنگ و همکار هستید؟
مقرمی: پایتخت کشور (صنعاء) از طرف ملیشی های حوثی مورد اشغال قرار گرفته؛ چون تقریبا تمام ادارات را مصادره کرده اند که درین صورت پایتخت را از بقیه اقلیم ها جدا نموده است و اقلیم های دیگر خود را مجبور دانستند تا در مقابل این وضع استثنایی خطرناک با هم همکاری نمایند و به هر طریق مناسب تلاش نمایند تا این وضعیت را پایان داده و دولت اختطاف شده را از چنگال ملیشی های حوثی نجات دهند؛ چون ملیشی با حمایت خارجی ها وطن را تهدید می کنند ( سرزمین، مردم، وضعیت فعلی و آینده)

امت: موقف حزب اصلاح در مورد اقلیم های ششگانه چیست؟
مقرمی: موقف اصلاح در مورد اقلیم ها، از وقت کنفرانس گفتگوی ملی موقف انعطاف پذیری داشته و حریص بوده که یمنی همانگونه که در تعیین اقلیم ها اتفاق کردند در مورد تصمیم گیری ها نیز متفق باشند و به یک راه حل همگانی توافق نمایند.

امت: دیدگاه شما در مورد هماهنگی بین علی عبدالله صالح و حوثی ها که درین اواخر حقایقی به بیرون رخنه کرده است، چیست؟
مقرمی: یمنی ها این هماهنگی و حتی پیمان بین صالح و حوثی ها را می دانستند؛ لذا این تسریبات مردم را غافلگیر نکرد بلکه قناعت شان به وجود هماهنگی بین صالح و حوثی ها بیشتر ساخت.
همانگونه که مردم یمن از آگهی ازین هماهنگی غافلگیر نشدند از همکاری استخباراتی بین امریکا و جماعت حوثی نیز غافلگیر نشدند، آن همکاری که از زبان یک مسؤول بلند رتبه استخبارات امریکا نشر شد.

امت: برخی عدم مواجهه شما با حوثی ها و تلاش برای مصالحه در یک زمانی را عیب گرفته و اعتراض دارند؛ نظر شما درین مورد چیست؟
مقرمی: از یک حزب سیاسی مسالمت آمیز نمی پرسند که چرا از مقابله با گروه مسلح ملیشی خارج از نظام و قانون کوتاه آمده اید؟ باید این سؤال را از دولت و حکومت پرسید که چرا شما با وجود داشتن سلطه شرعی و قانونی در اجرای وظایف تان کوتاهی کرده و مسؤولیت خویش را در مقابل ملیشی ها انجام نداده اید؟ اما اگر یک حزب بخواهد از راه قانونی و مسالمت آمیز از ناهنجاری و نا بسامانی جلوگیری کند تا امنیت وطن و شهروندان مورد تهدید قرار نگیرد؛ این کار قابل ستودن است نه عیب گیری.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا