اندیشهدعوت و داعیمطالب جدیدمقالات

نقش ایمان در اجرای احکام و تطبیق دین

نقش ایمان در اجرای احکام و تطبیق دین

نویسنده : : دکتر یوسف قرضاوی / مترجم: عبدالعزیز سلیمی

امکان تطبیق حقیقی شریعت زمانی ممکن می گردد که جمعی به قداست، الهی بودن و عدالت و ارزشمندی احکام اسلام ایمان داشته باشند و عمل به آن را به عنوان عبادت مورد توجه قرار دهند و همین باعث می گردد که درست آن را بفهمند و نسبت به مقاصد و مراحل و اهداف و رهنمودهایش آگاهی یابند و برای برداشتن موانع از مسیر آن فداکاری نمایند تا بدین ترتیب زندگی آنان در همه ی ابعاد دورنمایی دلپذیر و مورد پسندی از ارزش های دین خداوند باشد و برای آنانی که اسلام را نپذیرفته اند الگو و سرمشق شوند و از ایمان و اخلاق و روش زندگی آن ها دیگران درس دینداری بیاموزند و شریعت را در زندگی آنان زنده و پویا ببینند.

اصحاب رسول خدا و پیشینیان پاک سیرت به گونه ای می زیستند که مردم از طریق عشق و علاقه به آنان به محبت خداوند و گرویدن به اسلام روی می آوردند و به شدت تحت تأثیر اخلاق و اخلاص آنان قرار می گرفتند. در واقع هر یک از آن ها قرآن متحرّک و گویایی بودند که در میان مردم رفت و آمد می نمودند.

نقایص بسیاری که در مورد تجارب تطبیق شریعت در جهان معاصر که زیر ذره بین انتقاد و نقد کارشناسانه و مخالفین قرار داشته، آن است که نااهلان و ناپختگان و حتی گاهی مخالفان پیشین و دشمنان آن می خواهند آن را تطبیق و اجرا نمایند، در حالی که حق و شایسته آن بود که باورمندان و دعوتگران به آن زمام این کار را به کف می گرفتند، نه کسانی که آگاهی چندانی در مورد آن ندارند و التزام و دلسوزی کافی از آنان احساس نمی شود.

رسالت ها و مسئولیت های بزرگ به پاسدارانی توانمند و یاورانی دلسوز و مؤمن نیاز دارد که در جهت پایه ریزی ارزش ها و راهنمایی های فکری و عملی بیشترین مسئولیت را در خود احساس نمایند. در غیر این صورت هر گونه تلاشی برای تطبیق شریعت اساس زندگی را دگرگون نخواهد کرد و در اعماق و ابعاد آن باران اصلاح باریدن نخواهد گرفت.

—————————————————————————–

منبع: دورنمای جامعه ی اسلامی / مؤلف: دکتر یوسف قرضاوی / مترجم: عبدالعزیز سلیمی / انتشارات: نشر احسان ۱۳۷۸

چگونگی تطبیق دین و اجرای احکام اسلامی و نقش حکام و تاثیر ایمان در این امر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا